2010-12-19, 19:42
Medlem
Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Det finns en rad olika teorier. Själv försöker jag att inte vara alltför konspiratorisk, och tar snarare de "ripperologiskt inkorrekta" teorierna - d v s just de av konspiratorisk karaktär - med enorm källkritik och nypa salt.

Så kan man ju visserligen också göra
Citera
2010-12-19, 21:54
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall
Så kan man ju visserligen också göra

Vidare finns det ju även denna teori och literatur - "Jack the Ripper's Secret Confession", av David Monaghan.

Citat:
"Decoding the sexual confessions of the real culprit for the Whitechapel and Thames Torso murders. While Jack the Ripper spread fear throughout the East End of London in 1888, another man stalked the streets hunting flesh. He called himself “Walter”. He was a rapist, voyeur, and fetishist obsessed with prostitutes. Walter was not only a wealthy man, but a literary one. In the same year as the Ripper killings, Walter first printed up his vast memoir of sex and perversion under the title My Secret Life. Fewer than 20 sets were struck off on a secret Amsterdam press between 1888 and 1894."

Med andra ord en Walter-JTR koppling som görs.

http://forum.casebook.org/showthread.php?t=2704
Citera
2010-12-20, 06:19
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Personligen är jag inte direkt överfascinerad av "modernt tänkade", vinberusade frilansare till Ripperologer - synnerligen inte Patricia Cornwell. Nog har hon en del goda argument som talar för sin sak, men överlag är hennes bevisbörda icke-hållbar och konklusionsmässigt överilad; d v s hon kan dra helt sinnesjuka parallelller. Nu säger jag inte att hennes literatur inte är att rekommendera (jag anser att allt som kan användas i kriminalforskning är att använda) men hennes analytiska förmåga verkar vara alltför enspårig. Men det är min åsikt. Ang. morden och Jack's i det närmaste Katt och Råtta lek, samt den varierande metodiken, så brukar ju ett antal teorier tas upp i och med det nämna:

1) "Jack" bestod av ett flertal mördare; alternativt för varandra helt okända gärningsmän.
2) Jacks seriemördar-psyke fick megalomanisk effekt - det hela blev en lek: "gränstestning".
3) Jack hade connections med polisväsendet, alt. med "The Royals" (läs: societet)
4) Jack var en så alldaglig man att han gick obemärkt förbi.
5) Jacks förmåga att fullständigt lura myndigheterna och begå de bestaliska brotten var ett medialt påhitt, och ett knep från journalisternas sida att sälja fler lösnummer.

etc, etc... Det finns en rad olika teorier. Själv försöker jag att inte vara alltför konspiratorisk, och tar snarare de "ripperologiskt inkorrekta" teorierna - d v s just de av konspiratorisk karaktär - med enorm källkritik och nypa salt.

Sickert var väl två meter lång? Vilket gör honom till en mycket olämplig kandidat.
Citera
2010-12-21, 03:27
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Sickert var väl två meter lång? Vilket gör honom till en mycket olämplig kandidat.

Det har jag heller aldrig påstått. Sen nämns han upprepande vis i Cornwells verk där han löjliggörs och literärt trakasseras, precis som hon feministiskt och maniakaliskt höter näven åt alla män som har den minsta relation med brotten och dess historia; samt på så vis drar sina dåligt motiverade slutsatser. Därför tycker jag inte om henne - hon tar "dektektivjobbet" för personligt. Sen vad gäller WS's längd, så är ju vittnesuppgifterna rent allmänt rätt taskigt behandlade.
Citera
2011-02-12, 02:32
Medlem
Shalashaskas avatar
Har någon av er sett en dokumentär som sändes på Discovery Chanel för säkert 8-9 år sedan betitlad,
The Trial of Jack the Ripper?

Jag har sökt som en tok och det enda jag fick fram var denna tråd på Casebook:
http://forum.casebook.org/showthread.php?t=2281

Hittade dessutom en sida som säljer DVD-R kopior av TV-program som tydligen säljer den:
http://www.ioffer.com/i/THE-TRIAL-OF-JACK-THE-RIPPER-DVD-RARE-157207089

Vad tyckte ni om dokumentären och finns den verkligen ingenstans att få tag på?
Då dem i programmet tydligen ansåg James Maybrick (sic!) som den skyldige får mig att vara ytterst skeptisk.
Citera
2011-06-04, 22:28
Medlem
Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Har någon av er sett en dokumentär som sändes på Discovery Chanel för säkert 8-9 år sedan betitlad,
The Trial of Jack the Ripper?

Jag har sökt som en tok och det enda jag fick fram var denna tråd på Casebook:
http://forum.casebook.org/showthread.php?t=2281

Hittade dessutom en sida som säljer DVD-R kopior av TV-program som tydligen säljer den:
http://www.ioffer.com/i/THE-TRIAL-OF-JACK-THE-RIPPER-DVD-RARE-157207089

Vad tyckte ni om dokumentären och finns den verkligen ingenstans att få tag på?
Då dem i programmet tydligen ansåg James Maybrick (sic!) som den skyldige får mig att vara ytterst skeptisk.

Jag har några JTR-dokumentärer liggandes på hårddisken som jag inte tittat igenom ännu, så det kan hända att jag har den du nämner.
Citera
2011-06-05, 02:33
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Jag har några JTR-dokumentärer liggandes på hårddisken som jag inte tittat igenom ännu, så det kan hända att jag har den du nämner.
Lysande!
Återkom om du finner den!
Citera
2011-06-05, 23:45
Medlem
Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Lysande!
Återkom om du finner den!

Jag har tittat efter nu, och jag hade den inte tyvärr.

Det finns däremot en bok som heter The Trial of Jack the Ripper, är du säker på att du inte förväxlat boktiteln med någon utav dokumentärerna? De dokumentärer som jag har liggandes på hårddisken är: A&E Biography - Jack the Ripper, In Search of Jack the Ripper, Jack the Ripper - The Final Solution, Jack the Ripper - The First Serialkiller Revealed och Shadow of the Ripper.

Låter någon utav dessa bekant?
Citera
2011-06-06, 02:41
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Jag har tittat efter nu, och jag hade den inte tyvärr.

Det finns däremot en bok som heter The Trial of Jack the Ripper, är du säker på att du inte förväxlat boktiteln med någon utav dokumentärerna? De dokumentärer som jag har liggandes på hårddisken är: A&E Biography - Jack the Ripper, In Search of Jack the Ripper, Jack the Ripper - The Final Solution, Jack the Ripper - The First Serialkiller Revealed och Shadow of the Ripper.

Låter någon utav dessa bekant?
Jag är helt säker på att det sändes ett program. I länken jag postade tidigare så finns bilder från programmet som sändes på Discovery.

Av de dokumentärer som du listar så har jag nog sett alla utom Jack the Ripper - The Final Solution, men om den, som jag misstänker, berör Patricia Cornwells dravel så antar jag att jag inte missat något.
Citera
2011-06-06, 07:50
Medlem
Soterns avatar
Varför har egentligen denne Jack och dessa brott blivit så uppmärksammade? Det har ju funnits värre seriemördare genom tiderna.
Jag tycker själv att det är intressant men ännu mera intressant är varför vi fortfarande fascineras av detta fall.
Citera
2011-06-06, 12:26
Medlem
Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varför har egentligen denne Jack och dessa brott blivit så uppmärksammade? Det har ju funnits värre seriemördare genom tiderna.
Jag tycker själv att det är intressant men ännu mera intressant är varför vi fortfarande fascineras av detta fall.

Det beror väldigt mycket på att Jack the Ripper var så otroligt grym i sina mord, samt att det måste fan ha varit den smartaste jäveln i hela historien. Vad gör honom så fascinerande då? Jo, det är dels sätten han begick sina mord på. Offren var alltid prostituerade kvinnor, de blev alltid uppskurna kring halsen och fick livmodern utskuren ur kroppen på det mest perfekta sätt... Karl'n visste vad han höll på med och var sjukt skicklig anatomiskt!

Sedan har vi även hans brev som han skrev till polisen, och det här är den mest psykopatiska delen börjar! Han skickade bl.a. ett brev med rubriken "FROM HELL" där han även bifogade Catherine Eddowes njure inlagd i vin, och brödtexten lyder:

"
Mr Lusk!

I send you half the Kidne I took from one woman and prasarved it for you tother piece I fried and ate it was very nise. I may send you the bloody knif that took it out if you only wate a whil longer

signed
Catch me when you can Mishter Lusk
"

Vi kan som sagt alla enas om att han inte kunde stava for shit, men ifall jag skulle få ett sånt där brev om jag vore snut hade jag mest troligen lämnat in brickan. ALLA letade efter honom, men ingen hittade någonsin åt honom. Scotland Yard, Londonpolisen... Ingen hade så mycket som ett spår av honom, men breven fortlöpte in där han säger att han varit rakt framför dem hela tiden men de förstår inte att det är han.

Väldigt fascinerande men... You sick bastard
Citera
2011-06-06, 15:27
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det beror väldigt mycket på att Jack the Ripper var så otroligt grym i sina mord, samt att det måste fan ha varit den smartaste jäveln i hela historien. Vad gör honom så fascinerande då? Jo, det är dels sätten han begick sina mord på. Offren var alltid prostituerade kvinnor, de blev alltid uppskurna kring halsen och fick livmodern utskuren ur kroppen på det mest perfekta sätt... Karl'n visste vad han höll på med och var sjukt skicklig anatomiskt!

Sedan har vi även hans brev som han skrev till polisen, och det här är den mest psykopatiska delen börjar! Han skickade bl.a. ett brev med rubriken "FROM HELL" där han även bifogade Catherine Eddowes njure inlagd i vin, och brödtexten lyder:

"
Mr Lusk!

I send you half the Kidne I took from one woman and prasarved it for you tother piece I fried and ate it was very nise. I may send you the bloody knif that took it out if you only wate a whil longer

signed
Catch me when you can Mishter Lusk
"

Vi kan som sagt alla enas om att han inte kunde stava for shit, men ifall jag skulle få ett sånt där brev om jag vore snut hade jag mest troligen lämnat in brickan. ALLA letade efter honom, men ingen hittade någonsin åt honom. Scotland Yard, Londonpolisen... Ingen hade så mycket som ett spår av honom, men breven fortlöpte in där han säger att han varit rakt framför dem hela tiden men de förstår inte att det är han.

Väldigt fascinerande men... You sick bastard

I det här inlägget finns så mycket faktafel och förhastade slutsatser så jag är tveksam till om det är värt att kommentera precis allt. Tillbaka till ritbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in