Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Har precis läst Jack Uppskäraren - Kriminalfall och Legend av Glenn Lauritz Andersson och hittade just denna tråden.
Ska ta och läsa igenom den och sen kommer nog ett inlägg som tar upp mina tankar kring det jag läst.
Edit: wow, mycket tips på läsning ser jag.
Utifrån det jag har läst så har jag en huvudmisstänkt och det är David Cohen/Nathan Kaminsky, Glenn Lauritz Andersson lägger fram ett ganska bra underlag till varför denne skulle kunna vara mördaren.
En annan teori jag har är att det inte finns någon mördare utan det är flera mördare som härmar varandra utifrån mediahysterin och tillståndet i whitechapel.
Det är egentligen bara två mord som är likadana (tänker på sättet halsen skars av) det kan iofs vara pga tidsbrist men det går absolut att argumentera att det är olika gärningsmän.
Ska ta och läsa igenom den och sen kommer nog ett inlägg som tar upp mina tankar kring det jag läst.
Edit: wow, mycket tips på läsning ser jag.
Utifrån det jag har läst så har jag en huvudmisstänkt och det är David Cohen/Nathan Kaminsky, Glenn Lauritz Andersson lägger fram ett ganska bra underlag till varför denne skulle kunna vara mördaren.
En annan teori jag har är att det inte finns någon mördare utan det är flera mördare som härmar varandra utifrån mediahysterin och tillståndet i whitechapel.
Det är egentligen bara två mord som är likadana (tänker på sättet halsen skars av) det kan iofs vara pga tidsbrist men det går absolut att argumentera att det är olika gärningsmän.
Intressant att se att den här tråden kommit igång igen, och trevligt att se att folk gör sig besväret att läsa min bok (som nu finns i pocket, med alla bilder reproducerade samt ett par nya tillägg).
Låt mig först klarlägga, att jag i boken endast redogör för Kosminski/Cohen/Kaminsky-teorin - jag stödjer den inte, även om jag heller inte sågar den. Nu tror jag heller inte signaturen SweTech menar något annat men det kan likväl vara på sin plats att understryka för att undvika missförstånd.
En recensent skrev även att jag förefall "luta åt" FBI:s gärningsmannaprofil då jag i boken lägger ner stor möda på att analysera den, vilket är en grov missuppfattning. Tvärtom går jag igenom ganska detaljerat de många problemen med att utarbeta en gärningsmannaprofil på mord som utfördes för 120 år sedan och jag är i högsta grad mycket skeptisk till värdet av gärningsmannaprofilering överhuvudtaget. Men då denna trots allt lett till en hel del banbrytande diskussioner om Uppskäraren och på många sätt haft en stor betydelse för Ripperologins fortsatta utveckling sedan 1987, så var det en självklarhet att redogöra för den så detaljerat som möjligt, detsamma gäller Martins Fido teori om David Cohen. Jag har träffat de flesta framstående Ripper-forskare, men dessvärre har jag aldrig fått tillfälle att möta Fido, som lär vara mycket karismatisk, personligen så han idag bor i USA.
Kort sagt är det upp till läsaren själv att dra sina slutsatser, även det ska erkännas att jag sågar en del andra teorier vid fotknölarna för att avskräcka folk från att ta dem på allvar, inte minst Patricia Cornwells förfärliga, subjektiva efterhandskonstruktioner och fantasier.
Jag håller dock inte med om att endast två av morden är likadana till modus operandi och signatur. Jag anser - utan att tvärsäkert hävda hur många han mördade - att man kan vara säker på åtminstone tre offer: Nichols, Chapman och Eddowes.
Visserligen blev Nichols inte lemlästad och "öppnad upp" i samma höga grad som de två andra och såret i halsen är inte exakt lika dupt (om än fortfarande mycket djupt, djupare än vad som var nödvändigt för
praktiskt vidkommande), men det är exakt samma fokus på samma delar av kroppen och samma tillvägagångssätt. Jag hyser inget som helst tvivel om att de alla tre föll offer för samma mördare (avvikelserna i Nichols fall kan antingen bero på det faktum att hon möjligen var hans första offer och han således var oerfaren eller att han helt enkelt blev avbruten).
De övriga i den traditionella missvisande "kanon av fem", Stride och Kelly, anser jag måste vara öppna för debatt.
Hälsningar
/Glenn Lauritz Andersson
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2009-05-26 kl. 19:46.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2009-05-26 kl. 19:46.