Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Ser nu till min stora glädje att pocketupplagan av Glenns helt lysande bok är åter i tryck!
Köp och läs!!!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186067532
Nja, vad jag kan se så står där fortfarande "Tillfälligt slut" och "under bevakning" på pocketupplagan och jag har heller inte fått någon information om något nytryck, vilket i så fall borde inneburit ett nytt kontrakt.
Däremot har originalupplagan (den inbundna från 2008) lanserats som nedladdningsbar e-bok. Kanske den du förväxlar den med?
vad gäller andra böcker i ämnet så beror det på vad man är ute efter. Är man mest intresserad av de misstänkta (vilken är en aspekt jag inte intresserat mig för nämnvärt i min bok) så finns det mängder av mer eller mindre seriösa (dessvärre oftast det sistnämnda) engelskspråkiga titlar att välja mellan.
Gillar man den mer objektiva bilden, där hela sammanhanget och den historiska/sociala kontexten ligger mer i fokus (vilket var den utgångspunkten jag hade) så kan jag rekommendera Stewart Evans & Donald Rumbelows
Jack the Ripper: Scotland Yard Investigates och Evans & Skinners
Letters From Hell. Både lite annorlunda och med information lite utöver det vanliga än andra referensböcker och samtidigt mycket spännande, välillustrerade och pålitliga.
För den seriöse studenten och forskaren i ämnet är det bara en sak som gäller, nämligen originalkällorna, det vill säga sammanställningarna och utskrifterna av dessa i
The Jack the Ripper Companion.