2012-09-06, 11:08
Medlem
Cross är den enda som skulle misstänkas idag. Övriga verkar ha misstänkts enligt dåtida föreställningar om judiska ritualmord, hemliga sällskap i överklassen, kungliga bastarder, adeln osv. Lite som i Da Costa-fallet, ett 80-talsdrama om lustmördande bögande läkare, bebisar som vittnar om häxkonster, fruar med tatuerade skinkor osv.
Citera
2012-09-06, 15:02
Medlem
Tja, det beror på vad du menar med "dåtida föreställningar".
De som misstänktes av polisen 1888 var knappast några ur de kategorierna du nämner; en genomgång av polisrapporterna visar klart och tydligt att de personer som Metropolitanpolisen intresserade sig för, var helt ordinära individer ur de lägre samhällsklasserna. Visserligen inriktade man sig på personer som var kända för att uppföra sig våldsamt och med sinnessjukdom i bagaget, men de var i övrigt typiska för East Ends befolkning; slaktare etc.
Teorierna om att en läkare skulle vara inblandad härrörde främst från en av rättsläkarna (Dr. Phillips) men jag kan inte påstå att det var utmärkande för polisarbetet.

Ideerna om judiska ritualmord, frimurarna etc. är moderna efterkonstruktioner som dök upp från 1920-talet och framåt, för att kulminera med Stephen Knights fantasier om prins Eddy och Sir William Gull 1976.

1888 års polisutredning följde inte alls den typen av fantasifoster och mytologier, utan var faktiskt mycket jordnära. Däremot kan man tycka att det var märkligt att man missade att fokusera på personer som idag hade varit uppenbara: Charles Cross i samband med Nicholsmordet, Kidney i samband med Stridemordet och Joseph Fleming i samband med mordet på Mary Jane Kelly. Istället betraktades de bara som helt vanliga vittnen och granskades aldrig kritiskt. Men det har nog snarare sin förklaring i brist på erfarenhet av att handha den här typen av mord.
Citera
2012-09-29, 05:15
Medlem
Shalashaskas avatar
Tre färska böcker som verkar intressanta:

John Bennett & Paul Begg - Jack The Ripper - CSI: Whitechapel

Spiro Dimolianis (Förord av Stewart P. Evans) - Jack the Ripper and Black Magic
Jag hoppas att detta är en kritisk genomgång av div. teorier rörande magi och inte det vanliga struntet, att Evans är med på ett hörn inger visst hopp.

Nicholas Connell & Stewart P. Evans - The Man Who Hunted Jack the Ripper
Citera
2012-09-29, 09:20
Medlem
Ja, mycket intresant.

Särskilt John Bennets och Paul Beggs bok får mig verkligen intresserad. John Bennet känner jag sedan tidigare från Ripperkretsarna i London och det är en skarp kille. Spännande att se att han här samarbetat med Paul Begg. verkar som det äntligen börjar hända lite på Ripperfronten igen efter några års stiltje, med seriösa personer inblandade i forskningen.

Personligen är jag dock inte det minsta intresserad av Black Magic-spåret i samband med Jack the Ripper, så Spiros bok är väl knappast något som tilltalar mig, men jag känner honom löst och vet att om någon borde ge sig in i det träsket och komma ut ur det med hedern i behåll så är det han.
Att Stewart Evans har skänkt ett förord till boken förvånar mig egentligen inte. Från mina privata samtal med denne gigant inom Ripperforskningen när jag var hemma hos honom så minns jag att han ansåg att D'Onston var en intressant person - en av de två punkter där vi inte var överens (den andra var Tumblety).
Evans är idag inte alls inriktad på "suspects" eller the Rippers identitet, utan liksom mig själv endast fokuserad på fallet i stort och omständigheterna runt omkring.

Connells och Evans bok om kommissarie Edmund Reid är ingen ny bok, det här är en nyutgåva av en gammal bok som har omkring 20 år på nacken. Men en suverän klassiker (som vanligt när Stewart är inblandad) och en av de man borde läsa om man är seriöst intresserad av Jack the Ripper. Mycket kul att se att den åter ges ut!
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2012-09-29 kl. 09:23.
Citera
2012-10-09, 02:51
Medlem
Någon som kan tipsa om vilken bok som är bäst av de som fokuserar på de misstänka?
Skulle vilja läsa en genomgång av olika misstänka, typ vad som talar för och emot osv.
Citera
2012-12-29, 12:40
Medlem
Var vittnet mördaren?

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/var-vittnet-mordaren/
Citera
2013-01-10, 03:28
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Nya perspektiv är aldrig fel; kanske kan de till och med vara nödvändiga.

Ett extra intressant perspektiv är ju hur en lättkränkt man som Jack the Ripper hade agerat i dagens feministstyrda Sverige. Hade han nöjt sig med att avliva kvinnorna innan den presumptiva nekrofilin ägde rum, eller hade han begått nekrofilin under kvinnans själva dödsprocess ?

Med dagens mått var ju JTR riktigt humanitärt lagd, då han först skar halspulsådern av kvinnorna så att dom inte kunde lida av post mortem-relaterade förseelser.
Citera
2013-01-15, 17:49
Medlem
Shalashaskas avatar
Ser nu till min stora glädje att pocketupplagan av Glenns helt lysande bok är åter i tryck!
Köp och läs!!!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186067532
Citera
2013-01-17, 04:58
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tictok
Någon som kan tipsa om vilken bok som är bäst av de som fokuserar på de misstänka?
Skulle vilja läsa en genomgång av olika misstänka, typ vad som talar för och emot osv.
Grejen är att förmodligen ingen av de "misstänkta" som t.ex. listats på casebook.org begick morden.
Som tidigare skrivits i tråden så har man alltmer insett att ältandet av dessa misstänkta (och nu avser jag de lite mer trovärdiga som Kłosowski, Kosminski & Tumblety, inte de idiotiska förslagen som Sir Gull, Walter Sickert eller Lewis Carroll) inte leder något vart och förmodligen är fel ute från början.

Men om du vill ha boktips så tycker jag att Glenns förträffliga bok som jag länkar till i mitt inlägg ovan är en lysande start! Tillsammans med Philip Sugdens The Complete History of Jack the Ripper och Paul Beggs Jack the Ripper: The Facts är den egentligen allt man behöver. Kanske iofs. Ultimate Jack the Ripper Sourcebook och Jack The Ripper: Letters from Hell är nödvändiga också.
Citera
2013-04-04, 16:31
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag ser att Donald Rumbelow klassiska ripper-bok släpps i en uppdaterad utgåva inom kort:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0753541505
Citera
2013-04-05, 06:20
Medlem
Skarnfogdens avatar
Vet inte om det nämnts tidigare då jag inte orkat läsa hela tråden, men en jäkligt bra Ripperbok är Terry Lynchs "The Whitechapel murderer" som kom för ett par år sedan. Innehåller några rätt skabbiga likbilder som gör att man tycker det är bra att det inte fanns färgfilm på den tiden.
http://www.wordsworth-editions.com/collection/mystery-&-supernatural/book/title/jack-the-ripper
Citera
2013-04-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Ser nu till min stora glädje att pocketupplagan av Glenns helt lysande bok är åter i tryck!
Köp och läs!!!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186067532

Nja, vad jag kan se så står där fortfarande "Tillfälligt slut" och "under bevakning" på pocketupplagan och jag har heller inte fått någon information om något nytryck, vilket i så fall borde inneburit ett nytt kontrakt.

Däremot har originalupplagan (den inbundna från 2008) lanserats som nedladdningsbar e-bok. Kanske den du förväxlar den med?

vad gäller andra böcker i ämnet så beror det på vad man är ute efter. Är man mest intresserad av de misstänkta (vilken är en aspekt jag inte intresserat mig för nämnvärt i min bok) så finns det mängder av mer eller mindre seriösa (dessvärre oftast det sistnämnda) engelskspråkiga titlar att välja mellan.

Gillar man den mer objektiva bilden, där hela sammanhanget och den historiska/sociala kontexten ligger mer i fokus (vilket var den utgångspunkten jag hade) så kan jag rekommendera Stewart Evans & Donald Rumbelows Jack the Ripper: Scotland Yard Investigates och Evans & Skinners Letters From Hell. Både lite annorlunda och med information lite utöver det vanliga än andra referensböcker och samtidigt mycket spännande, välillustrerade och pålitliga.

För den seriöse studenten och forskaren i ämnet är det bara en sak som gäller, nämligen originalkällorna, det vill säga sammanställningarna och utskrifterna av dessa i The Jack the Ripper Companion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in