Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-08-06, 01:23
  #1
Medlem
hbws avatar
Vad är intelligens och vad är (artificiellt) liv?

Mer specifikt; tror ni att det i framtiden kommer finnas levande/intelligenta datorer, och i så fall, var går gränsen, och hur definierar man en dator som intelligent?

Jag har funderat på det här mycket och länge, men fastnar hela tiden i olika mentala återvändsgränder.
Citera
2003-08-06, 11:15
  #2
Medlem
crawlys avatar
När du tillverkar ett neuralt nätverk tillräckligt komplext så att du kan påvisa olika personlighet mellan olika kopior av programmet.
Nånstans där skulle jag vilja sätta gränsen för när intelligens uppstår.
Citera
2003-08-06, 11:29
  #3
Medlem
Truman_Peyotes avatar
När computtern självmant inser betydelsen i den gamla hederliga tesen: Jag tänker alltså Är jag...Utan å va programerad till d då...
Citera
2003-08-06, 14:54
  #4
Medlem
när vi lever i en matrix
Citera
2003-08-06, 15:20
  #5
Medlem
Caesars avatar
Känns passande med ett citat här:

Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise.


När datorer kan ta in information och lära av sina misstag utan mänsklig övervakning så skulle jag nog kalla dem intelligenta (om än artificellt). När datorer kan tillskrivas äkta känslor har de passerat det artificiella.
Citera
2003-08-06, 15:24
  #6
Medlem
colds avatar
En dator blir aldrig inteligent. Jämf.r med att du stoppar mängder av information i en trälåda. Ju mer du stoppar dit ju mer information finns att hämta. Dock kommer trälådan aldrig att bli inteligent.
Citera
2003-08-06, 15:34
  #7
Medlem
Caesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold
En dator blir aldrig inteligent. Jämf.r med att du stoppar mängder av information i en trälåda. Ju mer du stoppar dit ju mer information finns att hämta. Dock kommer trälådan aldrig att bli inteligent.

Det finns några snubbar som har påstått en mängd dumheter (vi kommer aldrig att kunna flyga, datorer kommer aldrig att användas av privatpersoner, det kommer aldrig behövas mer än 512Kb etc. etc...)
Du ska vara försiktig med att använda ordet "aldrig"!

Du har ju rätt i att enbart information inte räcker för att datorn ska bli intelligent, men vad är det som säger att vi inte kommer kunna ge den andra egenskaper i framtiden?
Citera
2003-08-06, 15:39
  #8
Medlem
colds avatar
Det är en känsla jag har. Jag tror inte vi kommer att stöta på något sådan under våra livstid..
Citera
2003-08-06, 15:47
  #9
Medlem
Caesars avatar
Tror inte jag heller...

Men om inte någon dödskåt muslim atombombar sönder hela Tellus så tror jag att det kommer att hända inom de närmsta 100-150 åren...
Citera
2003-08-06, 16:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold
En dator blir aldrig inteligent. Jämf.r med att du stoppar mängder av information i en trälåda. Ju mer du stoppar dit ju mer information finns att hämta. Dock kommer trälådan aldrig att bli inteligent.

Om du i trälådan stoppar in information om hur trälådan själv ska och kan hitta och tolka information, så kanske man kan tänka sig att trälådan för sin egen evolution från att vara en simpel trälåda med information till att bli trälåda som tolkar informationen och påbygger sin kunskap till att nyttja den.

Jag tror att intelligensen kommer då man känner till sin egen existens.
Dvs. Jag tänker alltså är jag.
DÅ objektet ifråga känner till sin egen existens så kan man tänka sig att den även känner till sitt upphörande om denna "existens" försvinner. Därav kommer självbevarelsedriften.
Men det kan även sägas att det inte finns någon anledning för en intelligent dator att utveckla en självbevarelsedrift, då datorn, till skillnad från oss, inte rädder "döden".
Anledningen till att en myra springer då man trampar efter den är inte för att den är "rädd" för döden utan det är för att det är instinktivt inprogrammerat av moder natur att bevara sig själv så att den kan föra sin art vidare.
En intelligent dator är och kommer inte bli programmerad av moder natur.
Citera
2003-08-06, 18:35
  #11
Medlem
När en dator tar egna initiativ som den inte är programmerad till så måste den klassas som intelligent och bör då dessutom anses vara levande.
Citera
2003-08-07, 00:38
  #12
Medlem
hbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
När du tillverkar ett neuralt nätverk tillräckligt komplext så att du kan påvisa olika personlighet mellan olika kopior av programmet.
Nånstans där skulle jag vilja sätta gränsen för när intelligens uppstår.

Så bara för att två neurala nätverk utvecklar olika sätt att svara på frågor så är datorn intelligent? Du menar att det är Liv? Wow, det har vi ju massor av i dag. Jag kan inte säga att jag håller med.

För det här är huvudproblemet jag har med att en dator skulle kunna bli intelligent. Det är fortfarande bara en dator! Den är helt och hållet deterministisk; den fungerar precis som vi har programmerat dess hårdvara och mjukvara att fungera. Givet oändligt med tid, papper och pennor, skulle man kunna sätta sig ner och steg för steg, helt algoritmiskt, komma fram till exakt samma resultat som vilket program som helst!

Det är inte intelligens för mig.

Några nämnde att intelligens är när datorn får egna känslor, eller känner till sig självt, eller kommer fram till att den själv lever, men det här är bara en billig utväg. Frågan är, kan någon sånt hända överhuvudtaget? Är det alls rimligt? Vadå känslor? Vad är en känsla, och hur skulle det kunna uppkomma ur något som inte är förprogrammerat?

Det blir bara knepigare ju mer man gräver i det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback