• 1
  • 2
2008-11-25, 20:19
Medlem
Byxfuckers avatar
Hej och hå. Jag har sökt i alla forum jag kan komma på och ingen verkar ha samma problem som jag.

Jag kör med den långa förklaringen för att ge er en så bra bild på det hela som möjligt.

Min pappa bestämde sig för att uppgradera sin egen dator och slänga över allt gammalt krafs till min.
(Han bytte ut allt förutom grafikkortet, så med andra ord har jag samma dator som hans gamla, bara det att jag har ett nytt grafikkort.)

Datorn jag har nu är en HP Pavilion med ett
Asus moderkort PTGD2-LA (står så på moderkortet iaf)
och moderkortet har integrerade portar.
Chassi med två USB-portar fram (funkar inte heller)

Körde även ett program som identifierade Chipsetet (vad nu det egentligen är)
Chipset: Intel(R) 915 Express Chipset Family
Memory Controller: 82915G/P
I/O Controller:Intel(R) 82801FB I/O controller hub (ICH6)

Det här kanske hjälper, för min del har det bara hjälp mig att random-söka alla dessa siffror och namn på Goggle.

Jag har provat:

-Att avinstallera alla USB-enheter i enhetshanteraren.

-Att koppla ur USB-portarna i fronten på chassit. (Tänkte om det störde de integrerade portarna i moderkortet.

-Byta nätaggregat (Hade ett starkare (400w) i det förra chassit, men har ett 350w i det här, så jag bytte till ett 400w)

-Installera drivrutiner till USB och moderkortet.

-Lekt runt i BIOS-setupen, är lite halvkass på det. Men ändrade det mesta som hade med USB att göra.

-Installerat om hela jävla Windows XP (har någon skum Elite-version eller vad den heter.)

-Dubbelkollat alla kopplingar (duh?)

Det skumma med det hela är att när jag kopplar in musen så antingen blinkar den (optisk) eller lyser hela tiden, samma gäller för tangentbordets lampor.
Har också självklart försökt med andra USB-enheter. Men förgäves.

Blir snart galen, datorn funkar perfekt i alla andra aspekt, men inte USBn.
Kommer snart kasta ut fanskapet genom fönstret.

Tackar i förhand för alla svar.
Citera
2008-11-25, 20:31
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska ha en eloge för att faktiskt försökte fixa själv innan du skrev ett inlägg!

Tyvärr har jag inga bra förslag annat än att boota på en Ubuntu Live skiva och se om USB fungerar, gör det det så är din Windows-ver knäpp!
Citera
2008-11-25, 20:34
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du ska ha en eloge för att faktiskt försökte fixa själv innan du skrev ett inlägg!

Tyvärr har jag inga bra förslag annat än att boota på en Ubuntu Live skiva och se om USB fungerar, gör det det så är din Windows-ver knäpp!

Redan bootat med ett installerat Ubuntu, glömde att skriva med det. Har tom provat med ett "vanligt" Windows XP. Det fungerade inte i ubuntu heller, kollade -ls kommandot (eller vad det hette) och det visade att den sökte efter USBportarna men kunde inte, så avaktiverade dom istället.
Citera
2008-11-25, 20:47
Medlem
truperts avatar
En kompis till mig råkade ut för en skum sak, vet att musen lös konstant (optisk) när den satt i men vägrade fungera.
När han körde med usb-> (vafan heter kontakten? vanlig mus/tgb-ingång - rosa/grön) så fungerade det givetvis.

Sen slängde han in ett usb pci-kort för att få usb-portar igen.

Så vi antog att hans kontakter blivit brända på något vis. Ingen aning om hur när eller varför. Men alla usb-portar var trasiga. 4st bak + 2 i fronten. Så jag tror nog du får antingen köra mus+tangentbord i de vanliga kontakterna eller köpa ett sånt usb pci-kort.
Citera
2008-11-25, 20:50
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
En kompis till mig råkade ut för en skum sak, vet att musen lös konstant (optisk) när den satt i men vägrade fungera.
När han körde med usb-> (vafan heter kontakten? vanlig mus/tgb-ingång - rosa/grön) så fungerade det givetvis.

Sen slängde han in ett usb pci-kort för att få usb-portar igen.

Så vi antog att hans kontakter blivit brända på något vis. Ingen aning om hur när eller varför. Men alla usb-portar var trasiga. 4st bak + 2 i fronten. Så jag tror nog du får antingen köra mus+tangentbord i de vanliga kontakterna eller köpa ett sånt usb pci-kort.

Där kanske du är på rätt spår, jag har iof "alltid" kopplat ur strömmen när jag fipplat och bytt delar, men kan ju lätt hända att jag kortslutit skiten. Får prova, tack!
Citera
2008-11-26, 17:23
Medlem
Byxfuckers avatar
Testade med att koppla in en USB-hub från en annan dator, det funkade inte. Så nu köper jag fanimig ett helt nytt moderkort.

Någon mod kan låsa den här tråden eller bara slänga den i sjön.
Citera
2008-11-26, 17:45
Medlem
Wait! Det finns en sista utväg... Dock inte säker på om det funkar o.O

Du kan köpa ett PCI kort med USB på..
Citera
2008-11-26, 18:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackel
Wait! Det finns en sista utväg... Dock inte säker på om det funkar o.O

Du kan köpa ett PCI kort med USB på..

Precis vad jag skulle säga också, för det låter definitivt som om USB-portarna är brända.
Sist jag köpte ny dator följde det till och med med ett pci-kort med 4 USB-ingångar på och i övrigt är de inte så värst dyra, så om resten av datorn funkar utan problem och om det känns oekonomiskt att köpa nytt moderkort bara för USBs skull, testa med ett sånt kort!

Sen vill jag också ge en eloge till TS för ett klart, tydligt inlägg som visar på egen vilja att lösa problemen, istället för det man ser lite väl ofta: "Hjälp mig då! Jävla nördar..."
Citera
2008-11-26, 18:52
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Precis vad jag skulle säga också, för det låter definitivt som om USB-portarna är brända.
Sist jag köpte ny dator följde det till och med med ett pci-kort med 4 USB-ingångar på och i övrigt är de inte så värst dyra, så om resten av datorn funkar utan problem och om det känns oekonomiskt att köpa nytt moderkort bara för USBs skull, testa med ett sånt kort!

Sen vill jag också ge en eloge till TS för ett klart, tydligt inlägg som visar på egen vilja att lösa problemen, istället för det man ser lite väl ofta: "Hjälp mig då! Jävla nördar..."

Att usb-portarna kan bli brända nämnde jag tidigare och rekommenderade usb pci-kort. Men min fråga till dig är, varför och hur blir usb-portarna brända?
Citera
2008-11-26, 19:39
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Att usb-portarna kan bli brända nämnde jag tidigare och rekommenderade usb pci-kort. Men min fråga till dig är, varför och hur blir usb-portarna brända?

Ouch...missade det.

Varför och hur är svårare att ge ett klart svar på.
Kan bero på att en enhet ville ha mer ström än porten kunde leverera.
Kanske en USB 2.0 enhet på en 1.1-port?

Ärligt talat vet jag inte, har själv inte råkat ut för just detta.
Citera
2008-11-26, 20:08
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ouch...missade det.

Varför och hur är svårare att ge ett klart svar på.
Kan bero på att en enhet ville ha mer ström än porten kunde leverera.
Kanske en USB 2.0 enhet på en 1.1-port?

Ärligt talat vet jag inte, har själv inte råkat ut för just detta.

Nej för jag nämnde då min kompis som råkade ut för något liknande som TS. Men jag har själv varit med om att en usb-hub av okänd anledning slutade fungera och att den förstörde min webkamera, märkte att det luktade bränt. Då antog jag, som du nämnde, att det hade med usb 1 och usb 2 saker som inte ville jobba ihop, tänkte om det var något liknande i fallen med brända usb-portar på moderkortet.
Citera
2008-11-27, 12:55
Medlem
Byxfuckers avatar
Det har inte luktat bränt eller så, men jag har som sagt tryckt i en USB-hub från en annan dator och jag tror helt enkelt att det är mitt moderkort som har, på något sätt, fått sig en smäll/kyss/blivit bränt.

Angående priset på ett nytt moderkort, och hurvida det är onödigt eller inte att byta det spelar inte mig någon större roll, snackade med farsan om problemet och han vet hur jävla mycket jag har slitit för att få det att funka. Så det blir i sånna fall en tidig julklapp.
Iof kan jag helt enkelt skaffa en sån där PS/2-adapter till min USBmus och mitt USBtangentbord. Sen slänga över allt som ligger på min externa hårddisk genom ett lokalt nätverk eller bränna ut skiten på två st DVDskivor.
Sen helt enkelt leva med att jag inte kommer kunna lägga in musik på min MP3-spelare värst lätt.

Vill även tillägga att jag inte borde få beröm för mitt första inlägg, det är ju bara för min egen skull jag gör det så utförligt som möjligt

Ni borde inte prisa mig, utan skälla ut dom fanskapen som skriver "men hjälp mig då era fucktards!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in