• 1
  • 2
2008-11-23, 16:03
Medlem
TheInsanes avatar
Jag har börjat tittat mig omkring efter lite olika alternativ för vad jag ska ha på väggen bakom diskbänk/spis. Då slog det mig att jag har sett hur folk har satt upp stora skivor direkt mot väggen. Jag funderar på om det är någon form av laminat kanske. Har åkt runt på diverse varuhus idag men det vanliga är givetvis kakel. Är det någon som har koll på det jag beskriver? Var man kan få tag på det, kostnad etc. Och hur är det med krav på vattentålighet och liknande?

Jag tror nämligen att det skulle kunna bli riktigt snyggt och dessutom något jag utan större problem skulle kunna sätta upp själv.

Annars finns ju alternativet att tapetsera och sätta en glasskiva framför men det skulle i mitt fall innebära merjobb med bredspackling vilket jag inte känner mig säker på att göra.
Citera
2008-11-23, 16:16
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Jag har börjat tittat mig omkring efter lite olika alternativ för vad jag ska ha på väggen bakom diskbänk/spis. Då slog det mig att jag har sett hur folk har satt upp stora skivor direkt mot väggen. Jag funderar på om det är någon form av laminat kanske. Har åkt runt på diverse varuhus idag men det vanliga är givetvis kakel. Är det någon som har koll på det jag beskriver? Var man kan få tag på det, kostnad etc. Och hur är det med krav på vattentålighet och liknande?

Jag tror nämligen att det skulle kunna bli riktigt snyggt och dessutom något jag utan större problem skulle kunna sätta upp själv.

Annars finns ju alternativet att tapetsera och sätta en glasskiva framför men det skulle i mitt fall innebära merjobb med bredspackling vilket jag inte känner mig säker på att göra.
Perstorpsskiva har jag hört att det kallas.
Citera
2008-11-23, 16:27
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane

Det finns snygga stänkskydd i rostfritt som man limmar upp på väggen bakom spisen eller vasken. Om jag minns rätt köpte jag ett sånt på IKEA och använde under mellanperioden fram tills vi kaklade väggen. Det finns massor med alternativ. Googla *stänkskydd spis* och länka dig fram därifrån.

Här är en länk med lite ovanligare varianter: http://www.kokstrender.se/stankskydd...stverk_400.asp
Citera
2008-11-23, 17:34
Medlem
Yazzos avatar
I min lägenhet så hade jag lönnkök och blodröda väggar. Rostfria "vitvaror" Såg i en tidning att de hade satt en stor lexanplastskiva framför diskbänken. Innanför hade de satt ett antal vinylskivor i rad. Skitsnyggt. Snodde iden rakt av och det blev skitsnyggt.
Citera
2008-11-23, 18:43
Medlem
bessies avatar
jag känner en som har satt upp vanligt glas som stänkskydd vid spisen ,målat baksidan på glaset med en snygg grön färg , det blev helt ok.
Citera
2008-11-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yazzo
I min lägenhet så hade jag lönnkök och blodröda väggar. Rostfria "vitvaror" Såg i en tidning att de hade satt en stor lexanplastskiva framför diskbänken. Innanför hade de satt ett antal vinylskivor i rad. Skitsnyggt. Snodde iden rakt av och det blev skitsnyggt.

Plast (lexan, plexiglas osv) blir väldigt lätt repigt. Mycket bättre att beställa en glasskiva hos glasmästaren då.
Citera
2008-11-23, 23:05
Medlem
Cerrutis avatar
Laminat lär ju se rätt trist ut.

Jag har hela marmorskivor som stänkskydd. Samma sten som bänkskivan vilket ger ett enhetligt intryck.
Citera
2008-11-24, 02:33
Medlem
Tapetsera i snyggvalfri tapet först och lägg en glas skiva ovanpå.

Eller lägg mosaik själv av kakel plattor som du har haft sönder. Ta t ex tre olika färger (te x vitt, svart och grått) och ha ungefär lika stora bitar (slå sönder med hammare) Lägg mosaiken i svepande vågor längs med köksväggen, super läckert! Tar lite tid men ingen kommer ha det likadant!
Mer tidskrävande än svårt.
Citera
2008-11-24, 08:20
Medlem
jamenvaddårås avatar
Jag har lite svårt att förstå mej på den här trenden med glasskivor bakom diskbänken. Jag tycker det är skitfult och prententiöst. Och tapeterna har väl aldrig i världshistorien varit så fula som de är nu.
Vanligt vitt kakel är enl min mening snyggast och mest praktiskt i köket. För det är väl meningen att man ska laga mat i köket och inte ha det som ett showroom för att ev gäster ska tycka att man är trendig.
Citera
2008-11-26, 02:33
Medlem
Vitt kakel har jag med. Dessa glas skivor får ju vattenstänk på sig hela tiden och ser väl inte så fräscha ut länge? Med vitt kakel kan man dessutom måla om hela köket, ändra stil och inredning utan att behöva byta ut det. Funkar till allt! Och blir aldrig omodernt!
Citera
2008-11-26, 12:21
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jag har lite svårt att förstå mej på den här trenden med glasskivor bakom diskbänken. Jag tycker det är skitfult och prententiöst. Och tapeterna har väl aldrig i världshistorien varit så fula som de är nu.
Vanligt vitt kakel är enl min mening snyggast och mest praktiskt i köket. För det är väl meningen att man ska laga mat i köket och inte ha det som ett showroom för att ev gäster ska tycka att man är trendig.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, jag tycker nog att det är klart roligare att använda ett rum om det ser bra ut.
Citera
2008-11-26, 18:34
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Man skulle kunna kalla dej konservativ och lite tråkig. Nytänkande ligger inte riktigt för dej...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in