Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Jag har börjat tittat mig omkring efter lite olika alternativ för vad jag ska ha på väggen bakom diskbänk/spis. Då slog det mig att jag har sett hur folk har satt upp stora skivor direkt mot väggen. Jag funderar på om det är någon form av laminat kanske. Har åkt runt på diverse varuhus idag men det vanliga är givetvis kakel. Är det någon som har koll på det jag beskriver? Var man kan få tag på det, kostnad etc. Och hur är det med krav på vattentålighet och liknande?
Jag tror nämligen att det skulle kunna bli riktigt snyggt och dessutom något jag utan större problem skulle kunna sätta upp själv.
Annars finns ju alternativet att tapetsera och sätta en glasskiva framför men det skulle i mitt fall innebära merjobb med bredspackling vilket jag inte känner mig säker på att göra.
Olika sorters kakel och keramiska material har du redan fått tips om här i tråden, liksom att tapersera/måla och sedan sätta en glasskiva för. Tänk på att det även finns kakel som ser ut som trädplankor och som kan passa beroende på vilken inredning du har i övrigt.
Och själv vill jag slå ett slag för något väldigt praktiskt, stålplåt med en snygg film lamierad på. Filmen kan vara enfärgad, trämönstrad, granitmönstrad, läderlook, se ut som borstad rostfritt osv osv osv. Lätt att montera och hålla rent då PET är ytlagret.
/P