• 1
  • 2
2008-11-26, 18:36
Medlem
A.L.Vs avatar
www.alloc.se, wall and water. Finns i massor av mönster och är våtrums godkännt. går jätte bra att sätta ovanför diskbänkar!
Citera
2008-11-26, 19:03
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag bor i hyreslägenhet och har vitt kakel vilket jag inte gillar. Men jag får inte ta bort kaklet. Går det att på något vis sätta för kaklet med något snyggare material och sedan ta bort det när nästa hyresgäst flyttar in utan att kaklet skadats?
Citera
2008-11-26, 19:21
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Jag har börjat tittat mig omkring efter lite olika alternativ för vad jag ska ha på väggen bakom diskbänk/spis. Då slog det mig att jag har sett hur folk har satt upp stora skivor direkt mot väggen. Jag funderar på om det är någon form av laminat kanske. Har åkt runt på diverse varuhus idag men det vanliga är givetvis kakel. Är det någon som har koll på det jag beskriver? Var man kan få tag på det, kostnad etc. Och hur är det med krav på vattentålighet och liknande?

Jag tror nämligen att det skulle kunna bli riktigt snyggt och dessutom något jag utan större problem skulle kunna sätta upp själv.

Annars finns ju alternativet att tapetsera och sätta en glasskiva framför men det skulle i mitt fall innebära merjobb med bredspackling vilket jag inte känner mig säker på att göra.

Olika sorters kakel och keramiska material har du redan fått tips om här i tråden, liksom att tapersera/måla och sedan sätta en glasskiva för. Tänk på att det även finns kakel som ser ut som trädplankor och som kan passa beroende på vilken inredning du har i övrigt.

Och själv vill jag slå ett slag för något väldigt praktiskt, stålplåt med en snygg film lamierad på. Filmen kan vara enfärgad, trämönstrad, granitmönstrad, läderlook, se ut som borstad rostfritt osv osv osv. Lätt att montera och hålla rent då PET är ytlagret.

/P
Citera
2008-11-26, 22:03
Medlem
cineramas avatar
Man kan ha mycket. Man kan också ha gummiskivor med räfflor.. Metallskiva med ränder på för golv som man inte ska halka på ni vet. osv. Beroende på stil man vill ha. Bara fantasin som sätter gränser. Och vattentålighet förstås. Och lite reptålighet också kanske. Man ska ju kunna skrubba bort smuts.

Men själv föredrar jag kakel, klassiskt vitt eller vintagekakel, men de är ju lite svårare att hitta.
Citera
2008-11-27, 14:30
Medlem
Har själv glasskiva ovan diskbänk och spis! Målad vägg bakom glaset! Är hur snyggt som helst! Ska man sedan göra om i köket så målar man bara om eller tapetserar väggen bakom glaset!
Inga problem med vatten och stekstänk. Ett svep med disktrasan så är det skinande blankt igen! Rekommenderas verkligen!
Citera
2008-11-27, 17:38
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Vad du än gör, sätt inte upp rostfria skivor!

Vi hade det i förra lägenheten, och visst, det är rätt snyggt.
Men minsta lilla stänk syns, och det är ett helsike att göra rent och återfå original-finishen, samt att det är oroligt lätt att repa.
Citera
2008-11-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Har själv glasskiva ovan diskbänk och spis! Målad vägg bakom glaset! Är hur snyggt som helst! Ska man sedan göra om i köket så målar man bara om eller tapetserar väggen bakom glaset!
Inga problem med vatten och stekstänk. Ett svep med disktrasan så är det skinande blankt igen! Rekommenderas verkligen!

Helt glas verkar ju lättare att torka av än kakel, för med kakel blir det fogar som ger någon ojämnhet. Fogar blir ofta fula med tiden (går visserligen att fixa med särskilt medel, men ändå). Glas borde ju vara lika lätt att torka av som en fönsterruta.
Citera
2008-11-27, 21:45
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Helt glas verkar ju lättare att torka av än kakel, för med kakel blir det fogar som ger någon ojämnhet. Fogar blir ofta fula med tiden (går visserligen att fixa med särskilt medel, men ändå). Glas borde ju vara lika lätt att torka av som en fönsterruta.
Skillnaden är att minsta stänk syns på glas men inte på kakel.
Du står ju inte och steker 1 dm framför fönsterrutorna, hoppas jag?
Citera
2008-11-28, 12:34
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Vad du än gör, sätt inte upp rostfria skivor!

Vi hade det i förra lägenheten, och visst, det är rätt snyggt.
Men minsta lilla stänk syns, och det är ett helsike att göra rent och återfå original-finishen, samt att det är oroligt lätt att repa.

Men ett PVC-laminat med en look av borstad rostfri yta funkar hur bra som helst och är inte heller så repkänslig. Inga fingeravtryck eller fettfläckar heller....

/P
Citera
2008-11-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Men ett PVC-laminat med en look av borstad rostfri yta funkar hur bra som helst och är inte heller så repkänslig. Inga fingeravtryck eller fettfläckar heller....

/P

Ja, det funkar säkert jättebra.
Men the real deal är inte ett alternativ om man vill använda köket till mer än att sätta på kaffebryggaren.
Citera
2008-11-28, 23:46
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Ja, det funkar säkert jättebra.
Men the real deal är inte ett alternativ om man vill använda köket till mer än att sätta på kaffebryggaren.
"The real deal"
Hur menar du då? Är uppriktigt intersserad.....

/P
Citera
2008-11-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
"The real deal"
Hur menar du då? Är uppriktigt intersserad.....

/P

Det är väl inte svårt att förstå att jag menar riktigt, rostfritt, borstat stål?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in