• 1
  • 2
2008-11-23, 15:56
Medlem
Raw123s avatar
Någon som vet recept på maträtter som håller under lång tid?
Någon som vet var man kan köpa stora mängder mat, som skulle göra det möjligt att överleva 10-20 år (hur länge det nu än går) utan att förtära mat från annat håll? Vilka sorters krismat finns det? Vilka sorter är mest näringsrika och mest prisvärda?
Citera
2008-11-23, 16:00
Medlem
Owes avatar
Arméns ärtsoppa
Citera
2008-11-23, 16:06
Medlem
man_över_bords avatar
Frystorkat , bara att hälla i varmt vatten och käka.

~mand
Citera
2008-11-23, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av man_över_bord
Frystorkat , bara att hälla i varmt vatten och käka.

~mand

Precis frystorkad mat är nog det bästa som du kan bevara länge utan att det blir dåligt.
Citera
2008-11-23, 16:22
Medlem
ke'els avatar
Ris, havre och övriga säddeslag är ju i princip gjorda för att lagras.
Citera
2008-11-23, 17:48
Bannlyst
Min vän, du pratar om ett ämne jag ofta funderar kring, nämligen krigsmat.

Satsa på stapelvaror, konserver. De ska kunnas äta både varmt som kallt. 500 gram ravioli på ica kan köpas för 7.50, vilket i mitt tycke är ett bra pris. Gissningsvis är dom bestrålade med radioaktivitet så dom håller sig fram till 2010

Jag inser att det kan bli trist i längden, med bara ravioli, men det är mycket näring för pengarna. Sedan att ha inhandlat en burk vitaminer innan krisen inträffar borde inte vara helt fel heller.
Citera
2008-11-23, 18:09
Medlem
Realizts avatar
Färdig mat som ravioli har i allmänhet inget näringsinnehåll. Det allra mesta är vatten, sen har man tillsatt kasserad potatis för att det är så billigt och återvunna brödrester som maskinellt ompressats till pastasubstitut. Till det läggs en gnutta tomat (och grönsaker innehåller ju inga näringsämnen, bara lite vitaminer). Till sist lägger man i ca 5% slaktavfall som är av för låg kvalitet att säljas som färska charketurier. Jag tror inte att vanlig konserverad ravioli innehåller mer än 3% protein. Men titta efter i butiken!

Beräkna behov av protein (upp till 2 gram per kg kroppsvikt om du vill bygga muskler, vilket kan var en bra ide vid krig) och ät minst lika mycket kolhydrater. Välj sen mat utifrån dessa två variabler. Du lär upptäcka att det är rena råvaror (som fisk, kyckling, charketurier) som gäller näringsmässigt och prismässigt. Som krigsmat rekommenderar jag proteinpulver som tillskott till (annan) frystorkad mat.

Jag tvivlar på att staten har några lager alls av några näringsmedel. Efter kalla krigets slut såldes oljelagret ut, vill jag minnas. Utan olja kan vårt mycket motor- och transportintensiva jordbruk inte producera någonting alls. Jordbruket är en av våra allra mest importberoende och störningskänsliga branscher, så räkna inte med någon inhemsk matproduktion alls vid fall av blockad mot Sverige. Alla lvismedelsbutiker lär vara tömda på två dygn när folk börjar hamstra.

Men spannmålsskörden från i år lagras väl i silon här och där, stora koncentrerade lager som är känsliga för både brand och väta och lär mögla vid strömavbrott. Alla mjölkkor måste nödslaktas inom några dygn när de inte kan mjölkas (för att mjölkbilen inte har bensin, eller det är elavbrott). Det kan ge gott om billigt kött under en kort tid, om det det finns kapacitet att slakta det innan det ruttnar. Vid strömavbrott så går det ju inte att kyla livsmedel, så det blir mer eller mindre en enda stor festmåltid varefter inga mejerivaror kan produceras. Jag tror att allt matfett produceras i en eller två fabriker i södra Sverige, så man får hoppas att de inte bombas eller kapas från el- och transport. Matfett är energirikt och värdefullt vid svält.
Senast redigerad av Realizt 2008-11-23 kl. 18:20.
Citera
2008-11-23, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Färdig mat som ravioli har i allmänhet inget näringsinnehåll. Det allra mesta är vatten, sen har man tillsatt kasserad potatis för att det är så billigt och återvunna brödrester som maskinellt ompressats till pastasubstitut. Till det läggs en gnutta tomat (och grönsaker innehåller ju inga näringsämnen, bara lite vitaminer). Till sist lägger man i ca 5% slaktavfall som är av för låg kvalitet att säljas som färska charketurier. Jag tror inte att vanlig konserverad ravioli innehåller mer än 3% protein. Men titta efter i butiken!

Beräkna behov av protein (upp till 2 gram per kg kroppsvikt om du vill bygga muskler, vilket kan var en bra ide vid krig) och ät minst lika mycket kolhydrater. Välj sen mat utifrån dessa två variabler. Du lär upptäcka att det är rena råvaror (som fisk, kyckling, charketurier) som gäller näringsmässigt och prismässigt. Som krigsmat rekommenderar jag proteinpulver som tillskott till (annan) frystorkad mat.

Jag tvivlar på att staten har några lager alls av några näringsmedel. Efter kalla krigets slut såldes oljelagret ut, vill jag minnas. Utan olja kan vårt mycket motor- och transportintensiva jordbruk inte producera någonting alls. Jordbruket är en av våra allra mest importberoende och störningskänsliga branscher, så räkna inte med någon inhemsk matproduktion alls vid fall av blockad mot Sverige. Alla lvismedelsbutiker lär vara tömda på två dygn när folk börjar hamstra.

Men spannmålsskörden från i år lagras väl i silon här och där, stora koncentrerade lager som är känsliga för både brand och väta. Alla mjölkkor måste nödslaktas inom ett par dygn när de inte kan mjölkas (för att mjölkbilen inte har bensin, eller det är elavbrott). Det kan ge gott om billigt kött under en kort tid, om det det finns kapacitet att slakta det innan det ruttnar. Vid strömavbrott så går det ju inte att kyla livsmedel, så det blir mer eller mindre en enda stor festmåltid varefter inga mejerivaror kan produceras.

Förmodligen har du inte ens gjort värnplikten, så håll käften och sluta verka ha mer insikt i saker du inte har.
Citera
2008-11-23, 18:26
Medlem
klybans avatar
Helkonserver och torkad mat håller mycket länge.
Jag har massa frystorkat från lumpen som borde vara 20-25 år sen dom gjordes och dom har smakat utmärkt.

Var dock par år sedan jag tog en sist, får la testa snart igen
Citera
2008-11-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt

Men spannmålsskörden från i år lagras väl i silon här och där, stora koncentrerade lager som är känsliga för både brand och väta och lär mögla vid strömavbrott. Alla mjölkkor måste nödslaktas inom några dygn när de inte kan mjölkas (för att mjölkbilen inte har bensin, eller det är elavbrott). Det kan ge gott om billigt kött under en kort tid, om det det finns kapacitet att slakta det innan det ruttnar. Vid strömavbrott så går det ju inte att kyla livsmedel, så det blir mer eller mindre en enda stor festmåltid varefter inga mejerivaror kan produceras. Jag tror att allt matfett produceras i en eller två fabriker i södra Sverige, så man får hoppas att de inte bombas eller kapas från el- och transport. Matfett är energirikt och värdefullt vid svält.

Köttet kan torkas,saltas eller rökas för att hålla länge , Så gjorde man förr när man inte hade kylskåp. Jorden går inte under utan el.
Citera
2008-11-23, 20:26
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Köttet kan torkas,saltas eller rökas för att hålla länge , Så gjorde man förr när man inte hade kylskåp. Jorden går inte under utan el.
Om strömmen går nu, så lär det bli svårt att improvisera såna lösningar. (Förvisso har vi en stor frys i form av vädret nu, det kanske är en räddning...)
Citera
2008-11-24, 12:48
Medlem
Snurrens avatar
Gröna linser, alfalfafrön, mungbönor etc att göra groddar av. Innehåller massor med näring och innebär ju att man kan få färska grönsaker när som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in