• 1
  • 2
2008-11-24, 17:14
Medlem
Finns hur många synpunkter som helst på det här.

I det första fallet antar vi att du måste leva en månad eller två på egen mat. Då kan du hålla dig med konserver och torrvaror. Trixet är att äta samma mat i kris som du gör normalt, och att rotera grejerna för att se till att de inte blir gamla. Anledningen till att du ska äta som vanligt är dels att vissa maträtter kan ge dig besvär, dels att ensidig och trist kost kan påverka humöret ganska mycket, särskilt i kristider. Du köper helt enkelt en månadsranson med torrvaror och konserver, ställer det äldsta ytterst och ställer in det nyaste längst bak i skåpet. Det tar en hel del plats i anspråk att göra så tyvärr.

Du bör naturligtvis kolla upp lite näringsvärden. Det är frestande att köpa ett flak krossade tomater för det är så billigt men vad finns det för näring i det och hur kul mat kan man laga?

Se också till att ha nån liten uppiggare - nåt att plocka fram för att muntra upp dig. Försvaret hade alltid Nickel i sina fula små överlevnadsransoner. Norska torr-ransonerna har nåt äckligt maltgodis som är stenhårt socker i princip. Ta nåt du gillar och som håller sig, Själv gillar jag Gott&Blandat. Räknar du med strömavbrott ska du kunna hålla dig varm och laga maten. Skaffa en fotogenbrännare eller nåt, civilförsvaret har lite rekommendationer på sånt.

Det andra fallet är vid kärnvapenkrig då du måste lagra mat i åratal och sitta i nån jävla bunker. I princip det enda som håller sig då är torrvaror, hela korn (vete, råg etc) som man kan koka gröt på och kanske lite torra bönor för B-vitaminets och proteinernas skull. Dessutom måste du tillaga dom här grejerna och då kommer vi in på det där med hur du lagrar en årskonsumtion av bränsle till ett fotogenkök, men det är en annan story....
Citera
2008-11-24, 22:19
Medlem
Realizts avatar
Om man nu är undergångsnostalgiger och redan inskaffat bunker och foliehatt, vad bör man köpa för käk att lagra?

Antag ingen ingen el och kyl. Men varmt vatten kan man väl alltid hitta ved till, kan vi säga.

Finns det små påsar med mångårigt hållbara näringsriktiga portioner att införskaffa? Vad kostar de? Vad ska man googla efter?
"emergency ration" ger som första träff en portion för över 40 spänn, och den täcker bara ca halva rekommenderade dagsintaget av vitaminer och usla 9 g protein. 5 år livslängd är heller inte imponerande. (Fast den är å andra sidan både kosher och halal, om man är rädd för helvetet efter detta!)
Senast redigerad av Realizt 2008-11-24 kl. 22:23.
Citera
2008-11-24, 23:13
Medlem
Raw123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
..."emergency ration" ger som första träff en portion för över 40 spänn, och den täcker bara ca halva rekommenderade dagsintaget av vitaminer och usla 9 g protein. 5 år livslängd är heller inte imponerande.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Helkonserver och torkad mat håller mycket länge.
Jag har massa frystorkat från lumpen som borde vara 20-25 år sen dom gjordes och dom har smakat utmärkt.

Tack för tipset, det skall googlas. 20-25 år låter dock mer tilltalande än 5 år :/ Finns det att köpa av armén?

Tänkte på nyttiga vitaminer, hur kan man förlänga dess livslängd? De vitaminer jag har håller bara ca 1-3 år. Eftersom att den 5-åriga produkten du pratade om bevisligen hade vitaminer kvar i sig efter 5 år, varför förlorar vitaminerna i min tablettburk sitt värde dubbelt så snabbt?
Citera
2008-11-25, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raw123
Tack för tipset, det skall googlas. 20-25 år låter dock mer tilltalande än 5 år :/ Finns det att köpa av armén?

Tänkte på nyttiga vitaminer, hur kan man förlänga dess livslängd? De vitaminer jag har håller bara ca 1-3 år. Eftersom att den 5-åriga produkten du pratade om bevisligen hade vitaminer kvar i sig efter 5 år, varför förlorar vitaminerna i min tablettburk sitt värde dubbelt så snabbt?

Du borde väl i ärlighetens namn kunna äta upp det som börjar att gå ut, och sedan fylla på förådet? Sen handlar det ju mycket om hur man förvarar livsmedlen. Dessa två frågor är i alla fall mina stötestenar när jag funderar på mitt käk inför oväntade nödsitutioner. Att ha ett förråd som räcker i en vecka torde vara lagomt. Vad folk inte tänker på är att ha tillräckligt med vätska. Mat kan vara utan tills fettreserverna sinar (med lite brasklappar), men utan vatten klarar man sig inte längre än 2-3 dygn. Och med det sagt. I lumpen använde vi vattenreningstabletter. Jag har för mig att man kan köra med klorin ochså, men vet inte hur mycket, i vilka mängder. Är det nån som vet vore jag tacksam!
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-25 kl. 17:11.
Citera
2008-11-25, 22:25
Medlem
Med en hyffsad morakniv och kunskap kan jag skaffa massor av färsk mat från skog,fält och hav.Äta 5 år gammal ravioli är inget för mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in