• 1
  • 2
2006-03-29, 20:16
Medlem
Såg i skvaller forumet där folk spekulera i identitet på kändisar som nämns i media, åkt fast m.m. Vissa bokstäver i namnen censueras bort. Är det verkligen nödvändigt? Dels så finns det väl undantag i personuppgiftlagen när det gäller kändisar? Dels så är det ju bara en spekulation och inga personuppgifter som kan skada personen i fråga? Är det en kändis vars namn nämns i någon annan hemsida så borde det vara tillåten att skriva namnen här tycker jag.
Citera
2006-03-29, 21:06
Medlem
micaeles avatar
Utskrivning av personnamn i samband med spekulationer kan ses som ärekränkning. Den enda texten som får innehålla explicita namn är skrift som uppnår journalistisk verkshöjd, och det kan man inte anse att forum med allmän registrering gör.

Så, det är bättre att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2006-03-29, 21:29
Medlem
johnny_viciouss avatar
står även i reglerna att man ska vara försiktig med namn och personuppgifter. det har hänt ett flertal gånger att oskyldiga människor har blivit utpekade som pedofiler/mördare här på forumet, självklart regleras detta snabbt men det är ändå oacceptabelt. alltså, bäst att vara på den säkra sidan..
Citera
2006-03-29, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Utskrivning av personnamn i samband med spekulationer kan ses som ärekränkning. Den enda texten som får innehålla explicita namn är skrift som uppnår journalistisk verkshöjd, och det kan man inte anse att forum med allmän registrering gör.

Men, alltså, det skrivs ju hej vilt om kända politiker och dylikt. Borde inte samma regler gälla där eller har jag misstolkat det du skrev?
Citera
2006-03-30, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Så, det är bättre att ta det säkra före det osäkra.
Intressant. Jag har sett fler intressanta skribenter här, än vad jag har gjort i exempelvis AB och EX. Outa FB-användare är nästan ok, men inte Baren-Meral*?

* Baren-Meral är ett fingerat namn och har inget att göra med texten ovan eller skvallerforum trådskaparen syfta på.
Citera
2006-03-30, 11:52
Medlem
TSs avatar
Det handlar väl till största delen om personuppgiftslagen. Att man inte får lämna ut andra personers namn (och liknande) hur som helst och att de inte får lagras hur som helst.
Citera
2006-03-30, 13:44
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primal Rage
Intressant. Jag har sett fler intressanta skribenter här, än vad jag har gjort i exempelvis AB och EX. Outa FB-användare är nästan ok, men inte Baren-Meral*?

* Baren-Meral är ett fingerat namn och har inget att göra med texten ovan eller skvallerforum trådskaparen syfta på.
Det har inte att göra med intresset eller kvaliteten på skribentens text. För att i domstol kunna åberopa journalistik som anledning till att skriva namn i samband med spekulation måste man ha ett utgivningstillstånd.
Detta kan man, mot en mindre avgift, ansöka att få som hemsidesägare om hemsidan i fråga har en journalistisk inriktning. Forum tvivlar jag starkt på att de kan få ett sådant.

Att outa FB-medlemmar är väl inte ok? Den som utan personens tillåtelse anger någons 'riktiga' identitet är så gott som bannad. PUL ingriper så fort man anger identitet som kan kopplas till person, utan skriftlig tillåtelse.
Citera
2006-03-30, 13:46
Medlem
Raazs avatar
Glöm inte att PUL inte gäller forumet eftersom det är brittiskt. Dock gör förtal, och dessa ligger väldigt nära varann i praktiken.
Citera
2006-03-30, 15:26
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raaz
Glöm inte att PUL inte gäller forumet eftersom det är brittiskt. Dock gör förtal, och dessa ligger väldigt nära varann i praktiken.
Om forumet i huvudsak vänder sig till svensk publik måste det följa svensk lag. Är osäker på rättsläget i den frågan, dock.
Citera
2006-03-30, 18:42
Medlem
Heinzes avatar
Stjärnor och dylikt är meningslösa.

Så länge som en normalt tänkande individ kan räkna ut vem det är så är det en personuppgift, hur myten uppkom att man går fri om man stoppar in stjärnor och liknande i sina inlägg vore intressant att läsa om.

Det går i vart fall inte att hävda att det är förenligt med PUL att göra på detta sätt. Hur långt sedan PUL sträcker sig tvistar de lärde om och därför är det bättre att lita på admin om vad som får publiceras:

Det är helt ok att skriva att Tomas Brolin (exempel) är åtalad för inbrott på slottet om man länkar till en sida som skriver om detta.

Det är även ok att skriva att man tror/har hört rykten om att Tomas Brolin står åtalad för inbrott på slottet då han är en offentlig person även om det inte framgår i någon artikel. Det är inte ok att skriva att Sven "okänd" Svensson på ditt jobb är det däremot.
Citera
2006-10-05, 22:39
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Så länge som en normalt tänkande individ kan räkna ut vem det är så är det en personuppgift, hur myten uppkom att man går fri om man stoppar in stjärnor och liknande i sina inlägg vore intressant att läsa om.
Jag vet inte hur stor juridisk betydelse det har, men med en stjärna i ett namn är namnet inte längre lämpat för automatisk databehandling. Man hittar inte sådana nlägg med google osv.
Citera
2006-10-05, 22:41
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag vet inte hur stor juridisk betydelse det har, men med en stjärna i ett namn är namnet inte längre lämpat för automatisk databehandling. Man hittar inte sådana nlägg med google osv.

Där har du iofs en bra poäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in