Tja.
Jag har nyligen fått ett grymt irriterande problem med min skärm.
Vad som händer är att när jag ska logga ut från datorn eller växla användare så blir skärmen svart och så står det "ingen signal" och sedan går skärmen in i nåt sleeping mode.
Jag använder Vista 32-bit och en acer AL1916W skärm och det har fungerat hur bra som helst att logga in och ut och växla användare förut i flera månader, det var för bara ett par dagar sedan som detta problem uppstod och jag har sökt runt lite i forum och så men inte hittat nån lösning som hjälpt mig.
Jag antar att det är någon form av inställning som har ändrats eller nåt men jag har ingen aning om vad det kan vara för inställning, använder alltså Vista 32-bit och behöver hjälp med detta.
EDIT: det konstiga är att datorn fortfarande är på och fungerar som den ska men jag ser bara ingen bild på skärmen längre utan får manuellt trycka på on/off knappen på datorn en gång och så stängs den då av...
Tack på förhand!
Senast redigerad av swe021 2008-11-20 kl. 10:23.
Glappkontakt är det väl inte eftersom det löser sig om du sätter på och av datorn? Men skulle det kunna vara elektriskt ändå? Skavd kabel etc?
Annars får du väl installera om drivrutiner, gör jag alltid när nått inte fungerar och det löser i de flesta fall problemet.
Var inne på samma spår som dig, skärmarna brukar ju bara tappa signal när det är glapp eller något. Men eftersom den fungerar vid omstart låter det ju ytters underligt. :P
Så frågan är ju om det kan vara något slags kabelbrott, men det borde fortfarande inte endast ske när han byter användare.
Så jag skulle nog göra som TCOB sa, installera om drivrutiner om du har några till bruken.
Var inne på samma spår som dig, skärmarna brukar ju bara tappa signal när det är glapp eller något. Men eftersom den fungerar vid omstart låter det ju ytters underligt. :P
Så frågan är ju om det kan vara något slags kabelbrott, men det borde fortfarande inte endast ske när han byter användare.
Så jag skulle nog göra som TCOB sa, installera om drivrutiner om du har några till bruken.
okej, mjo allt funkar finfint hela tiden förutom vid utloggning och växling av användare så det är inte glapp för det har jag redan kollat och heller inget fel på kablarna, men vad är det för drivrutiner jag ska installera om ? drivrutiner för skä'rmen ? var hittar jag dem isåfall ? För när jag först använde skärmen var det bara att plugga in och köra så som jag kommer ihåg det har jag aldrig installerat några drivrutiner ?
återigen tack.
Senast redigerad av swe021 2008-11-20 kl. 11:10.
okej, mjo allt funkar finfint hela tiden förutom vid utloggning och växling av användare så det är inte glapp för det har jag redan kollat och heller inget fel på kablarna, men vad är det för drivrutiner jag ska installera om ? drivrutiner för skä'rmen ? var hittar jag dem isåfall ?
återigen tack.
Drivrutiner till skärmen hittar du hos tillverkaren av den. Kan ju eventuellt vara så att det är något knas med drivrutinerna till ditt grafikkort också, så skulle det inte hjälpa med drivarna till skärmen så kan du ju alltid prova att installera om dem.
Drivrutiner till skärmen hittar du hos tillverkaren av den. Kan ju eventuellt vara så att det är något knas med drivrutinerna till ditt grafikkort också, så skulle det inte hjälpa med drivarna till skärmen så kan du ju alltid prova att installera om dem.
Drivrutinerna till grafikkortet (ATI HD 4800 series) kollar jag dagligen så dem är det inge fel på men jag kollar upp Acer's hemsida för ytterligare information om drivrutiner, tack ^^
Nu har jag stött på ett ytterligare problem...
När jag har letat drivrutiner till min skärm så finns det tydligen olika versioner av min skärm, jag använder alltså Acer AL1916W men det är det enda jag vet om min skärm och jag har tydligen inte kvar nå papper om den och det finns alltså drivrutiner till AcerAL1916Wc/x och p det är alltså dem där c,x och p:na som gör mig förvirrad, kan någon hjälpa mig med detta ?
Okej, jag har nu updaterat mina grafikkortsrutiner och skärmdrivrutiner men samma problem uppstår, dock så fick jag även nyligen upp ett meddelande om att min vista version inte är godkänd av nån vista-verifiering, fick felet: Verifiering ej slutförd: ActiveX-fel
Vettefan vad det är och ja, jag har självklart en laglig och betald version av Vista!
Jag har ett liknande problem fast på min laptop. Har XP och så fort datorn går i sleepmode eller har varit avstängd så går inte skärmen igång. Men ifall jag startar om den manuellt är skärmen tillbaka.
Mycket underligt.
Jag har ett liknande problem fast på min laptop. Har XP och så fort datorn går i sleepmode eller har varit avstängd så går inte skärmen igång. Men ifall jag startar om den manuellt är skärmen tillbaka.
Mycket underligt.
För mig räcker det att logga ut eller växla användare för att min skärm ska gå i sleeping mode vilket är GRYMT irriterande...
Prova att stänga av alla energisparande funktioner/skärmsläckare och se om det blir någon skillnad.
Gjort, nope problemet kvarstår och det är extremt irriterande då vi är en hel familj som delar på denna dator och in/utloggningar samt att växla användare är saker som sker ständigt på denna dator !
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!