• 1
  • 2
2008-11-20, 00:57
Medlem
MisterGGs avatar
Hej bullen!

Jag har två katter, en bondkatt och en Norsk Skogkatt. Min bondkatt har gått upp fasligt mycket i vikt trots strikt kosthållning och utfodring enligt anvisning av tillverkaren. Det sjuka är att vilket foder han än äter så luktar det så förbannat jävla vidrigt om hans skit att jag får kväljningar.. Sambon och våra vänner säger samma sak och undrar vad fan vi matar katten med.. Det är som sagt endast torrfoder + en massa vatten som ingår i hans diet.

Jag har använt orijen under några månader för att försöka få ner honom i vikt. men det går fan i mig inte. Och katten (Nisse) äter i stort sett inget annat än torrfoder + en halv burk blötfoder på lördagar. Han är jävligt slö och sover mycket. det tar tid att få igång honom när man busar och det är nästan bara jag som "kopplar" med honom.. Jag har dock som dom flesta ett arbete att sköta + allt annat som tillkommer i ett hushåll så lektiden från min sida uteblir tyvärr väldigt ofta.

Jag tänker inte ta ut honom i koppel, dom klorna vill jag aldrig någonsin få i mig igen. (jag har prövat förut men kom inte längre än utanför portdörren då han ville rusa över mage och rygg in i lägenheten igen)

Sen har jag läst att katter kan bli deprimerade av att gå i koppel då dom naturligt är utedjur. Så mina katter får snällt sitta på sin inburade balkong och spana efter fåglar och insekter.

Har nån något tips att dela med sig av ang bantningen? Nu när jag ytterligare (efter en veckas blandad övergång) ett nytt bantningsfoder att testa. Det heter "In home" eller liknande och ska vara bra för överviktiga katter. Min katt väger dryga 8 kg. Men är jävligt stor och hög överlag. Så jag kan tänka mig en perfekt vikt på ca 5,5 kg på honom.

Vägen dit känns dock jävligt lång då han blir skitsur över den plötsliga nedskärningen på mat. Jag vill så gärna ge honom lite grann för att tysta honom, men det blir ju som med kärringar på affären som låter sina grinande ungar få vad dom vill för att bli tysta, så jag har lagt band på mig.

Alla tips (foder, aktiviteter osv) tas tacksamt emot. Katterna har gigantiska klätterleksaker här hemma och har gott om utrymmen att vara för sig själva på också. Ena klätterställningen går upp till taket ( 3,20 meter typ) den brukar dom lattja i. men överviktiga har som bekant inte mycket till kondition, så leken övergår lätt i sömn istället..

Jag vill inte att min Nisse ska få diabetes eller annan vikt-relaterad sjukdom.. Skogisen får ju tyvärr lida av det här han med då även hans matranson minskas..
Citera
2008-11-20, 02:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Hur gammal är Nisse? Kan det var åldern som gör att han är lite slöare också?
Katter sover ju faktiskt väldigt mycket normalt.
Vi har tidigare provat några bantningsmedel enl rek av vår veterinär. Dock utan resultat. Vår katt var ovanligt stor när vi fick honom ( 3 år +?)och därtill har han lagt på sej med åren. Men han är frisk trots att han nu är äldre. Dock märks åldern på ett annat vis nu.
Här reagerar vi också över stanken både ur munnen och från lådan. Vi ger torrfoder o. blötfoder. Och har använt Plaque off i 2 år, vilket skulle kunna hjälpa. Men inte gjort det.
Vi ska nu få tagit tandsten snart och hoppas det blir lite bättre efter det.
Din katter verkar ju ha det jättebra för aktivitet - bättre än många andra.
Så förslag blir svårt att komma med.
Men är nyfiken på hans ålder?
Mvh
Citera
2008-11-20, 09:12
Medlem
relativs avatar
Jättebra tråd! Jag behöver också hjälp. Jag har två katter, en fullständigt normalviktig bengal och en ENORM bondkatt. Han väger alltså runt 15 kg. Han går på lightfoder men inget händer.. Den andra katten håller dock vikten fint och har så gjort i alla år.

Jag tror det är själva ätandet han gillar, så optimalt vore om det fanns något torrfoder som innehöll typ NOLL fett så att han kan fortsätta med sin hobby (att äta) men utan att gå upp mer.

Vad ska man annars göra?
Citera
2008-11-20, 11:27
Medlem
prudenss avatar
Oh, vad jag känner igen problemet. Har flera katter - och en av dem utmärker sig som ett matvrak. Han väger snart tio kilo. De andra är normalviktiga, eller snarare slimmade och detta beror troligtvis på att tjockisen äter det mesta av maten = jätteproblem.

Hur göra om man enbart vill banta en av "kattaflockens" medlemmar

Har funderat på att kopiera denna konstruktion men är rädd att katterna då klämmer huvudet av varandra

http://www.jesper.nu/jtube/Coolt/3286-Katthjul
Citera
2008-11-20, 11:40
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Hur göra om man enbart vill banta en av "kattaflockens" medlemmar

Precis.. :/ Katthjulet var coolt f ö!
Citera
2008-11-20, 17:30
Medlem
Som jag har förstått det efter samtal med en vetrinär beror övervikt ofta på att katten får för mycket kolhyderater, något de egentligen inte behöver.

Istället behöver de protein som alla köttätare, så därför ska man satsa på ett torrfoder med hög proteinhalt och undvika allt vad ris och olika sädesslag heter. Sen så gäller väl precis som för människor att ju mer tillsatser och konstiga ämnen man inte har nån aning om vad det är; ju sämre foder.

fast vad vet jag, har försökt banta mitt monster i ett år nu, men hon vägrar att gå ner ett enda gram
Citera
2008-11-20, 20:51
Medlem
Seanns avatar
Köp rätt mat!

Min Nisse gick från ca 10 kg till 5-6 kg på nån månad utav att käka mat som dom på arken rekommenderade, kosta typ 160 kr för 2 kg
Citera
2008-11-20, 21:33
Medlem
det här är mitt ämne
Jag har 3 st katter som är 13år, 7år och 3år.
Jag håller på att banta 13åringen och 7åringen och det fungerar väldigt bra äntligen.. 13åringen vägade 6,4kg när jag började för ca 6-8mån sedan och nu är han nere på 5,2kg. 7åringen vägde 5,9kg och är nu nere på 4,9kg.
Jag har varit stenhård med dieten och nästan blivit galen av deras jamande.. men det har blivit reslutat
Jag använder Royal Canins bantings foder Obesity. Finns att köpa hos närmsta veterinär, dyrt-Ja men det är absolut värt det.

Sen har jag köpt en liten köksvåg som jag använder och väger upp deras mat till varje måltid. De får 15g 3 gånger per dag (Morgonen, efter jobbet och innan sängdags) Man räknar ut mängden beroende på vikt och målvikt, står på förpackningen.
Min gammel katt har blivit som en helt ny katt, han är piggare än nånsin och busar med kattleksaker vilket han inte gjort på flera år.
Det gäller att ha tålamod när det gäller bantningen för det tar tid.
När det gäller yngsta katten så äter han ett foder för unga katter och han får också maten vägd och anpassad för att han ska hålla sig fit.

När de är nere på målvikt är det bra att byta fodet till ett light.. för de ska hålla de vikten. (katter går inte ner i vikt av lightfoder)

Laser pekare är bra leksak till katten.. du kan sitta i soffan och låta katten motionera o jaga röda pricken
Citera
2008-11-20, 21:51
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Jättebra tråd! Jag behöver också hjälp. Jag har två katter, en fullständigt normalviktig bengal och en ENORM bondkatt. Han väger alltså runt 15 kg. Han går på lightfoder men inget händer.. Den andra katten håller dock vikten fint och har så gjort i alla år.

Jag tror det är själva ätandet han gillar, så optimalt vore om det fanns något torrfoder som innehöll typ NOLL fett så att han kan fortsätta med sin hobby (att äta) men utan att gå upp mer.

Vad ska man annars göra?

15Kg??? Min kisse väger 3.5 kg.

Har ni med överviktiga katter testat med kvalitetsfoder som de äter mindre mängd av men som ändå gör dem mätta? Jag antar egentligen att ni testat allt men det skadar inte att fråga.
Citera
2008-11-20, 22:10
Medlem
Kopierar det jag skrev i en annan tråd..
Det är JÄTTEVIKTIGT att inte banta ner sina katter för fort!

"Fettlever är också en vanlig sjukdom. Denna sjukdom drabbar speciellt överviktiga katter som av någon anledning slutar att äta. När katten inte äter bryts den egna kroppens fett ned. Detta fett lagras i levercellerna som blir inflammerade och kraftigt skadade. Fettlever ger ofta gulsot på katter. Prognosen är mycket dålig om sjukdomen inte upptäcks i tid."
http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31022

"En katt, och särskilt inte en överviktig katt, får inte minska i vikt för snabbt då de riskerar att utveckla leversjukdom, så kallad fettlever."
http://www.kattliv.com/html/fragor-svar-vet.htm

Jag undrar ju egentligen om inte Nisse kan vara sjuk? Du skriver ju att han är slö..har han alltid varit det? Finns ju en hel del sjukdomar med viktökning som symtom. Skulle tagit en tur till farbror doktorn först & främst..

Det allra bästa sättet att banta ner katter på är med mjukmat. Det innehåller typ 80% vatten och dom kan därför äta sig mätta men ändå gå ner i vikt.

Som någon skrev, laserpekare brukar vara kul att jaga..bollar, fjädervippor, möss..aktivera honom mer så ska det nog gå bra.
Citera
2008-11-20, 22:12
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
15Kg??? Min kisse väger 3.5 kg.

Har ni med överviktiga katter testat med kvalitetsfoder som de äter mindre mängd av men som ändå gör dem mätta? Jag antar egentligen att ni testat allt men det skadar inte att fråga.

Ja, han kan nog vara en av de största i Sverige.

Jo, jag köper riktigt dyrt foder, har jag alltid gjort. Men jag antar att det är som damenb säger, iaf som med mina som är vana att ha maten framme hela tiden. De nöjer sig inte med att jama, de river hela lägenheten. Eller ännu värre, GÅR på en. Tänk dig en 15 kgs boll med tassar som är typ 5 cm breda. När en sån sätts ner mitt i ens bröst - . Då blir det lätt att man ger upp och ger dem mat bara för att få vara ifred.

Grejen är dock att det är den smala katten som blir allra jobbigast. Så jag funderade på om jag kunde bygga nåt slags mathus för honom, som den andra är för tjock för att gå in i. På så vis kan smalis äta och lämna mig ifred, men utan att tjockis hetsäter.
Citera
2008-11-20, 22:14
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkii
Det allra bästa sättet att banta ner katter på är med mjukmat. Det innehåller typ 80% vatten och dom kan därför äta sig mätta men ändå gå ner i vikt.

Är det bättre än torrfoder alltså? Något speciellt märke som är bättre än något annat? Hur är det med tonfisk, kan de gå ner i vikt av det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in