2008-11-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Oh, vad jag känner igen problemet. Har flera katter - och en av dem utmärker sig som ett matvrak. Han väger snart tio kilo. De andra är normalviktiga, eller snarare slimmade och detta beror troligtvis på att tjockisen äter det mesta av maten = jätteproblem.

Hur göra om man enbart vill banta en av "kattaflockens" medlemmar

Har funderat på att kopiera denna konstruktion men är rädd att katterna då klämmer huvudet av varandra

http://www.jesper.nu/jtube/Coolt/3286-Katthjul

Du skulle ju kunna ta en typ flyttkartong och skära en ingång till de slimmade katterna, se till så att "tjockisen" inte kommer in bara, och ställa deras mat där? Se också till så att den inte går att välta.
Citera
2008-11-20, 22:38
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Ja, han kan nog vara en av de största i Sverige.

Jo, jag köper riktigt dyrt foder, har jag alltid gjort. Men jag antar att det är som damenb säger, iaf som med mina som är vana att ha maten framme hela tiden. De nöjer sig inte med att jama, de river hela lägenheten. Eller ännu värre, GÅR på en. Tänk dig en 15 kgs boll med tassar som är typ 5 cm breda. När en sån sätts ner mitt i ens bröst - . Då blir det lätt att man ger upp och ger dem mat bara för att få vara ifred.

Grejen är dock att det är den smala katten som blir allra jobbigast. Så jag funderade på om jag kunde bygga nåt slags mathus för honom, som den andra är för tjock för att gå in i. På så vis kan smalis äta och lämna mig ifred, men utan att tjockis hetsäter.

Kan "tjockisen" hoppa upp på diskbänken? Om han inte klarar det språnget så kanske smalisen kan få sin mat där.
Citera
2008-11-20, 22:42
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Kan "tjockisen" hoppa upp på diskbänken? Om han inte klarar det språnget så kanske smalisen kan få sin mat där.

Ja, det kan han tyvärr.. :/
Citera
2008-11-20, 22:47
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag skulle nog låta katten äta riktigt kött. Kanske koka en kotlett eller en fisk (finns alltid i frysen) och låta den arbeta för maten. Jag skulle inte servera färdigmat som är så lättäten att katten inte behöver jobba för den. Kanske har jag helt fel, men det är i alla fall så jag skulle göra.
Citera
2008-11-20, 23:30
Medlem
Aristotélēss avatar
Antingen ger du för mycket mat, eller så käkar tjockis upp den andra kattens mat. (brukar vara en favorit)
Jag antar att du inte ger katterna något annat att äta?
Citera
2008-11-20, 23:34
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Antingen ger du för mycket mat, eller så käkar tjockis upp den andra kattens mat. (brukar vara en favorit)
Jag antar att du inte ger katterna något annat att äta?

Nej, jag ger dem inget annat (även om tjockisen försöker slå chips ur händerna på mig, när jag äter sånt).
Citera
2008-11-21, 01:02
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkii
Du skulle ju kunna ta en typ flyttkartong och skära en ingång till de slimmade katterna, se till så att "tjockisen" inte kommer in bara, och ställa deras mat där? Se också till så att den inte går att välta.

Haha vilken syn - tjockisen med lådan på huvudet och de slimmade katterna inuti
Men allvarligt talat - tipset är värt att prövas men jag får nog tänka till rejält så inte konstruktionen blir en fälla. Kanske kan jag skruva fast lådan i golvet eller nåt...
Citera
2008-11-21, 01:07
Medlem
prudenss avatar
Dubbelpost, tyvärr!
Citera
2008-11-21, 12:41
Medlem
Minusmirakels avatar
Herregud vad jag skrattat! Speciellt åt "anti-tjockkatt huset".

Jag är lite i samma sits. Jag har en skogkatt-blandis, som har den perfekta vikten. Ca 4 kilo (hon vägdes med kattbur därav mitt "ca"), hon är ett år och sju månader.
Lillkillen är en Maine Coon, som visserligen blir väldigt stora, men den här grabben är sju månader och större än storkissen på alla bredder! Han väger lätt fem kilo, och såfort man går in i köket kommer han springandes och skriker och tigger. Medans storkatten sitter helt svält och tittar på.
För honans del kan hårdmaten alltid stå framme. Hon äter för att mätta hungern typ. Men lillen äter för att det finns mat. Han är inte kastrerad än, och jag bävar för hur det ska bli då... Han kommer bli jättetjock ju. Men jag ska nog börja väga och fixa med maten då, som folk föreslagit i denna tråd. Känns dock väldigt omständigt. Kanske bättre med tjockishus?
Citera
2008-11-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Haha vilken syn - tjockisen med lådan på huvudet och de slimmade katterna inuti
Men allvarligt talat - tipset är värt att prövas men jag får nog tänka till rejält så inte konstruktionen blir en fälla. Kanske kan jag skruva fast lådan i golvet eller nåt...

En transportbur kanske? Kanske går tejpa på nånting så öppningen blir mindre..borde funka att ställa nånting tungt ovanpå den.

Kom ju på att kartong gillar en del katter o tugga sönder..ej bra
Citera
2008-11-22, 16:52
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkii
En transportbur kanske? Kanske går tejpa på nånting så öppningen blir mindre..borde funka att ställa nånting tungt ovanpå den.

Kom ju på att kartong gillar en del katter o tugga sönder..ej bra

Kolla vad jag hittade - en manual för hur jag ska gå tillväga då jag konstruerar min antitjockislåda!
Splendid
http://www.robwatson.com/Foodboxes.html
Citera
2008-11-22, 19:32
Medlem
Asgarvads avatar
Bantarfoder som smakar dåligt.

Min katt går på Friskies torrfoder. Jag försökte ställa om honom till det torrfoder som Lidl säljer av ekonomiska skäl: Först åt ha litegrann, sen inget alls och slutligen lite mer när han blev vrålhungrig. Utmärkt bantningsfoder. Problemet med Lidl-maten var ju det att han jämt var på en och klagade på maten och antagligen sprang runt hos grannarna och tiggde till sig bättre varor, så jag fick återgå till Friskies.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in