• 1
  • 2
2008-11-18, 22:27
Medlem
mrdominiks avatar
I andra länder än Sverige, t.ex. Polen kan man inte driva med polisen, då tar dom dig nånstans och typ slår dig. Eller blir iaf väldigt stränga och kaxiga.

I Sverige kan man driva med Polisen hur mycket man vill och man värnar mycket om brottslingens rättigheter.

Jag själv som brottsling(narkotika) har fått intrycket att den svenska Polisen ser ner på oss. Det skapar ett hat. Och jag kan tänka mig att hatet kan bli mycket större om polisen är strängare. Stort hat till polisen = stort hat till samhället = liten vilja att vilja anpassa sig.

Så enligt mig är det bra med en mjukare och respektfull polis. Säg vad ni tycker och argumentera varför ni tycker så.
Senast redigerad av mrdominik 2008-11-18 kl. 22:30.
Citera
2008-11-18, 22:30
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
I andra länder än Sverige, t.ex. Polen kan man inte driva med polisen, då tar dom dig nånstans och typ slår dig. Eller blir iaf väldigt stränga och kaxiga.

I Sverige kan man driva med Polisen hur mycket man vill och man värnar mycket om brottslingens rättigheter.

Jag själv som brottsling(narkotika) har fått intrycket att den svenska Polisen ser ner på oss. Det skapar ett hat. Och jag kan tänka mig att hatet kan bli mycket större om polisen är strängare. Stort hat till polisen = stort hat till samhället = liten vilja att vilja anpassa sig.

Så enligt mig är det bra med en mjukare polis. Säg vad ni tycker och argumentera varför ni tycker så.

Det bästa är väl poliser som är stränga när det behövs.
Citera
2008-11-18, 22:35
Medlem
t0rsks avatar
Poliser som är normala människor hade varit trevligt.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Så enligt mig är det bra med en mjukare och respektfull polis. Säg vad ni tycker och argumentera varför ni tycker så.

Menar du att du skulle sluta knarka om du hadefått respekt för vem du är som människa, fast fortsätta gå ner dig p.g.a. av bristande respekt för vad du gör ?

Ja, du inser väl att du knappast kan skylla på polisen i.a.f
Citera
Bannlyst
...

Jag säger som en engelsk polis sade om amerikansk polis:
Vi är för snälla och använder munnen som främsta vapen.
Dem är för hårda och använder pistolen som vapen.
Vi borde ligga någonstans mitt imellan.
Citera
2008-11-18, 22:44
Medlem
excelsiss avatar
Vi prövar med inrikespolitik istället.

Filosofi --> Politik inrikes

/mod
Citera
2008-11-18, 22:50
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Nej det lär du inte kunna göra. Har du osis åker du på en riktig omgång och vill det sig illa slår de ihjäl dig. Du kan ju ha oturen att reta upp nån snut som verkligen älskar att puckla på folk som inte passar in i hans värld, i stil med Osmo Vallo t.e.x
Citera
2008-11-18, 23:11
Medlem
volvo 240s avatar
En polis ska utstråla autoritet. Polisen ska dessutom respekteras då denne utför ett mycket viktigt yrke.

Jag har aldrig tjafsat med polisen, och jag har aldrig haft några problem med dom. Bara positiva möten.

Senast förra veckan, de började blinka bakom mig, jag saktade ner, svängde in och stannade på en bensinmack. Fick blåsa visa körkortet etc, inga som helst problem och de var väldigt profesionellaa båda två. Poliser ska inte bete sig som terapeuter eller clowner, det ska vara seriöst och professionellt.

Orsaken till att de stannade mig var att jag vinglade på en tom motorväg, jag fipplade med stereon. Trodde jag var rattfull.

Är du brottsling så är du inte värd mycket respekt. Inte bara Polisen, utan samhället i stort ser ner på dig du vet.

Är du en såndär som vill få rena sprutor av staten etc med?
Citera
2008-11-18, 23:17
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Narkomaner förtjänar ingen respekt från någon. Desamma gäller våldsbrottslingar.

Problemet ligger inte endast inom polisen, hela det svenska rättsväsendet är för svagt. Det utstrålar ingen auktoritet.

Polisen ska inte kunna misshandla en snubbe som är för full för sitt eget bästa och börjar munnhugga eller liknande, men de måste helt klart få mer befogenheter. Under demonstrationer där folk kastar gatustenar mot poliser är exempel. Detta är fanimej mordförsök (träffar en gatusten ett oskyddat huvud är risken stor att det blir tack å gonatt). Det ska då inte ses som något problem att polisen drar vapen och blåser av en knäskål på anfallaren. Han började trots allt.
Citera
2008-11-18, 23:18
Bannlyst
Ibland tror man att inläggen kommer från ståuppare som vill testa sina skämt. Inte i det här fallet. En sjuk typ som vill bli behandlad med respekt fast han tillhör samhällets avskum. Ta bort.
Citera
2008-11-18, 23:20
Medlem
Fittfittas avatar
En polis kan vara både hård och mjuk fast det viktiga är att polisen är hård/mjuk i rätt situation. Om exempelvis hårdhet krävs ska hårdhet naturligtvis tillämpas och är situationen inte hotfull eller liknande så är det sannolikt bättre att vara sansad och sköta det som ska skötas snyggt och lugnt utan onödiga konflikter och då vara mer mjuk om man ska uttrycka det så.
Citera
2008-11-18, 23:22
Medlem
Poliser är vanliga människor och ska behandla folk så som det förväntas. Poliser borde respektera människor som respekterar dem.

Sedan har jag personligen inget emot att poliser är lite tuffa mot kriminella. Det kanske är förebyggande?

Vill också påpeka att jag inte anser att knarkare är brottslingar och inte förtjänar dålig behandling, såvida man inte behandlat andra felaktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in