Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
I andra länder än Sverige, t.ex. Polen kan man inte driva med polisen, då tar dom dig nånstans och typ slår dig. Eller blir iaf väldigt stränga och kaxiga.
I Sverige kan man driva med Polisen hur mycket man vill och man värnar mycket om brottslingens rättigheter.
Jag själv som brottsling(narkotika) har fått intrycket att den svenska Polisen ser ner på oss. Det skapar ett hat. Och jag kan tänka mig att hatet kan bli mycket större om polisen är strängare. Stort hat till polisen = stort hat till samhället = liten vilja att vilja anpassa sig.
Så enligt mig är det bra med en mjukare och respektfull polis. Säg vad ni tycker och argumentera varför ni tycker så.
Narkomaner förtjänar ingen respekt från någon. Desamma gäller våldsbrottslingar.
Problemet ligger inte endast inom polisen, hela det svenska rättsväsendet är för svagt. Det utstrålar ingen auktoritet.
Polisen ska inte kunna misshandla en snubbe som är för full för sitt eget bästa och börjar munnhugga eller liknande, men de måste helt klart få mer befogenheter. Under demonstrationer där folk kastar gatustenar mot poliser är exempel. Detta är fanimej mordförsök (träffar en gatusten ett oskyddat huvud är risken stor att det blir tack å gonatt). Det ska då inte ses som något problem att polisen drar vapen och blåser av en knäskål på anfallaren. Han började trots allt.