Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Polisen gör tusentals ingripanden varje dag, och ditt exempel är ett 13 år gammalt särfall. Kan det bli mer icke-representativt? Men samma logik kan man argumentera för att det är livsfarligt att äta Dumlekola, för en gång 1995 var det en unge som råkade sätta en i halsen och kvävdes.
Jag har aldrig påstått att alla snutar pucklar på eller slår ihjäl folk. Jag skrev att man
kan råka ut för det ifall man jävlas med fel snut. Det har ju hänt flera gånger och är således inte någonting särdeles unikt.
Snutar är ju människor och liksom alla yrkesgrupper som har rätt att nyttja våld kommer rätten att missbrukas då och då. Av somliga även på regelbunden basis därför att de tycker om våld, alternativt inte kan lösa problem på andra sätt.
Mikael Lundh som jobbade inom Norrmalmspiketen vittnade själv om hur han och hans kollegor spöade
busjävlar därför att de ansåg att busarna förtjänade det. De vittnade falskt, skrev falska rapporter och höll varandra om ryggen för att kunna fortsätta plåga folk som de tyckte att rättsapparaten daltade med.
Det har helt klart varit mer förekommande innan poliskåren började plocka in dagens aspiranter där andra egenskaper än styrka och hårdhet uppmuntras.
Jag tycker också att poliser ska kunna ta i med hårdhandskarna men de ska ha vett nog att göra det när det krävs. Då ska de dessutom backas upp av ett förnuftigt reglemente men vi vet alla att det inte är särskilt lätt att alltid ta rätt beslut. Ibland blir det fel och då är det bra att poliserna granskas i media.
Det där med Dumlekolan är så jäkla korkat att det inte förtjänar en kommentar. Osmo Vallo är ju inte den ende som dött pga hårdhänta poliser. Medlemmarna i basebolligan (eller vilka fascistiska norrmalmssnutar det nu var) hade väl ihjäl en lirare i nåt vaktrum på t-centralen också. Tyvärr minns jag inte namnet för tillfället men det är iaf ett väldigt känt fall som har diskuterats till leda runtom på nätet.
Edit: Hittade namnet nu. Rolf Machnow hette han. Såvitt jag vet blev poliserna friade trots att det var uppenbart att de hade slagit ihjäl mannen. Polisers jobb är inte att straffa kriminella. Det har vi rättsväsendet till. Som tur är är och ska våra poliser inte vara som Judge Dredd...