2008-11-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nej det lär du inte kunna göra. Har du osis åker du på en riktig omgång och vill det sig illa slår de ihjäl dig. Du kan ju ha oturen att reta upp nån snut som verkligen älskar att puckla på folk som inte passar in i hans värld, i stil med Osmo Vallo t.e.x
Polisen gör tusentals ingripanden varje dag, och ditt exempel är ett 13 år gammalt särfall. Kan det bli mer icke-representativt? Men samma logik kan man argumentera för att det är livsfarligt att äta Dumlekola, för en gång 1995 var det en unge som råkade sätta en i halsen och kvävdes.
Citera
2008-11-19, 00:51
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Polisen gör tusentals ingripanden varje dag, och ditt exempel är ett 13 år gammalt särfall. Kan det bli mer icke-representativt? Men samma logik kan man argumentera för att det är livsfarligt att äta Dumlekola, för en gång 1995 var det en unge som råkade sätta en i halsen och kvävdes.
Jag har aldrig påstått att alla snutar pucklar på eller slår ihjäl folk. Jag skrev att man kan råka ut för det ifall man jävlas med fel snut. Det har ju hänt flera gånger och är således inte någonting särdeles unikt.

Snutar är ju människor och liksom alla yrkesgrupper som har rätt att nyttja våld kommer rätten att missbrukas då och då. Av somliga även på regelbunden basis därför att de tycker om våld, alternativt inte kan lösa problem på andra sätt.

Mikael Lundh som jobbade inom Norrmalmspiketen vittnade själv om hur han och hans kollegor spöade busjävlar därför att de ansåg att busarna förtjänade det. De vittnade falskt, skrev falska rapporter och höll varandra om ryggen för att kunna fortsätta plåga folk som de tyckte att rättsapparaten daltade med.

Det har helt klart varit mer förekommande innan poliskåren började plocka in dagens aspiranter där andra egenskaper än styrka och hårdhet uppmuntras.

Jag tycker också att poliser ska kunna ta i med hårdhandskarna men de ska ha vett nog att göra det när det krävs. Då ska de dessutom backas upp av ett förnuftigt reglemente men vi vet alla att det inte är särskilt lätt att alltid ta rätt beslut. Ibland blir det fel och då är det bra att poliserna granskas i media.

Det där med Dumlekolan är så jäkla korkat att det inte förtjänar en kommentar. Osmo Vallo är ju inte den ende som dött pga hårdhänta poliser. Medlemmarna i basebolligan (eller vilka fascistiska norrmalmssnutar det nu var) hade väl ihjäl en lirare i nåt vaktrum på t-centralen också. Tyvärr minns jag inte namnet för tillfället men det är iaf ett väldigt känt fall som har diskuterats till leda runtom på nätet.

Edit: Hittade namnet nu. Rolf Machnow hette han. Såvitt jag vet blev poliserna friade trots att det var uppenbart att de hade slagit ihjäl mannen. Polisers jobb är inte att straffa kriminella. Det har vi rättsväsendet till. Som tur är är och ska våra poliser inte vara som Judge Dredd...
Senast redigerad av Cineasten 2008-11-19 kl. 00:57.
Citera
2008-11-19, 01:27
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jag själv som brottsling(narkotika) har fått intrycket att den svenska Polisen ser ner på oss. Det skapar ett hat. Och jag kan tänka mig att hatet kan bli mycket större om polisen är strängare. Stort hat till polisen = stort hat till samhället = liten vilja att vilja anpassa sig.

Jag anser att poliser skall vara artiga, men mycket bestämda. Däremot bör vi renodla lagboken så att den innehåller riktiga brott med brottsoffer - inte alla regler och förbud som är politiskt korrekta för stunden. Då skulle fler se Polisen som något positivt och som det skydd mot rättighetskränkningar som den borde vara. Att polisen ger sig på de som experimenterar med cannabis eller tillverkar sin egen nubbe gör mer skada än nytta.
Citera
2008-11-19, 04:23
Medlem
Svejks avatar
Citat:
...
Jag själv som brottsling(narkotika) har fått intrycket att den svenska Polisen ser ner på oss. Det skapar ett hat. Och jag kan tänka mig att hatet kan bli mycket större om polisen är strängare. Stort hat till polisen = stort hat till samhället = liten vilja att vilja anpassa sig.

Så enligt mig är det bra med en mjukare och respektfull polis. Säg vad ni tycker och argumentera varför ni tycker så.
Poliser vars arbetsuppgift är att hantera yrkeskriminella knäppskallar eller en inspektör som tar upp ett rutintrafikärende jobbar ju på olika sätt i helt olika miljöer med helt olika hotbilder.
Om man som kriminell tycker att polisen är hård och i stället vill ha en mjukis polis som bjuder på kaffe och pratar, så kan jag bara säga sorry, för i det fallet har de ”hårda” polisen mitt stöd iaf.
Skulle du t ex bli mindre kriminell om polisen var ”mjukare”?

Gå till en terapeut om du vill prata barndomsminnen.
Man kan väl ge fan i att vara korkad kriminell belastning för samhället, ge fan i att göra inbrott, stjäla, vandalisera osv. Lära sig följa de mest grundläggande lagarna som de flesta av oss andra lyckas med.

Polisen är ju också vårt enda skydd mot pöbeln
Citera
2008-11-19, 06:49
Medlem
Jag tror att TS ar ute efter att polisen ska utstrala lite mer "tough love" som man sager pa amerikanska. Jag ar helt med pa det, hard karlek kommunicerar battre an mjuk karlek i manga fall.

De ganger jag har haft med polisen att gora har det dock inte handlat om karlek alls och det kanske ar tur det, jag vet inte.
Citera
2008-11-19, 06:51
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
En polis ska utstråla autoritet. Polisen ska dessutom respekteras då denne utför ett mycket viktigt yrke.

Jag har aldrig tjafsat med polisen, och jag har aldrig haft några problem med dom. Bara positiva möten.

Senast förra veckan, de började blinka bakom mig, jag saktade ner, svängde in och stannade på en bensinmack. Fick blåsa visa körkortet etc, inga som helst problem och de var väldigt profesionellaa båda två. Poliser ska inte bete sig som terapeuter eller clowner, det ska vara seriöst och professionellt.

Orsaken till att de stannade mig var att jag vinglade på en tom motorväg, jag fipplade med stereon. Trodde jag var rattfull.

Är du brottsling så är du inte värd mycket respekt. Inte bara Polisen, utan samhället i stort ser ner på dig du vet.

Är du en såndär som vill få rena sprutor av staten etc med?

Jaja, du kan ju tycka att vissa inte förtjänar respekt men oavsett vad du tycker så orsakar vissa faktorer andra faktorer, alltså om ni ser ner på mig, då har jag absolut ingen alls lust att bli som ni, förstår du? Det är som en maskin med spakar, drar du i den ena spaken så händer det här. Samhället ser ner på en individ, och individen känner på ett visst sätt vilket leder vidare till bla bla.

orsak, verkan . Som i matematik!

Angående narkotikapolitik vet jag inte vilket som är bäst, kanske det skulle vara bra med fria sprutor, kanske inte. Fråga inte mig.
Citera
2008-11-19, 06:56
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Poliser vars arbetsuppgift är att hantera yrkeskriminella knäppskallar eller en inspektör som tar upp ett rutintrafikärende jobbar ju på olika sätt i helt olika miljöer med helt olika hotbilder.
Om man som kriminell tycker att polisen är hård och i stället vill ha en mjukis polis som bjuder på kaffe och pratar, så kan jag bara säga sorry, för i det fallet har de ”hårda” polisen mitt stöd iaf.
Skulle du t ex bli mindre kriminell om polisen var ”mjukare”?

Gå till en terapeut om du vill prata barndomsminnen.
Man kan väl ge fan i att vara korkad kriminell belastning för samhället, ge fan i att göra inbrott, stjäla, vandalisera osv. Lära sig följa de mest grundläggande lagarna som de flesta av oss andra lyckas med.

Polisen är ju också vårt enda skydd mot pöbeln

Det jag vill är inte att dom ändrar på konsekvenserna för det brott man gjort och låter en gå varannan gång, utan det jag är ute efter är att polisen inte ska glömma att dom faktiskt fångar en människa precis som dom! Att man ska ha den känslan när man har kontakt med polisen.
Citera
2008-11-19, 06:58
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Menar du att du skulle sluta knarka om du hadefått respekt för vem du är som människa, fast fortsätta gå ner dig p.g.a. av bristande respekt för vad du gör ?

Ja, du inser väl att du knappast kan skylla på polisen i.a.f

Ja skyller inte på polisen, det är inte deras fel att jag knarkar. Ja pratar om en trevligare tillvaro. Detta kan leda till tankar liknande "hm, snubben kanske har rätt"
Citera
2008-11-19, 07:37
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Det jag vill är inte att dom ändrar på konsekvenserna för det brott man gjort och låter en gå varannan gång, utan det jag är ute efter är att polisen inte ska glömma att dom faktiskt fångar en människa precis som dom! Att man ska ha den känslan när man har kontakt med polisen.

Du tror inte att poliser likväl som andra människor kan ha haft en stressig dag? Eller att du är den 34:e pundaren i ordningen som de besöker denna dagen och att det faktiskt är ganska svårt att vara otroligt medmänsklig och medkännande konstant hela tiden?

Jag säger inte att det inte går, bara att det inte är så lätt alla gånger gissar jag på.
Sen finns det alltid två sidor av allting, poliserna kanske tycker att de gjort ett utmärkt jobb även om de inte har haft tid att lyssna på din livshistoria för att det finns många fler jobb som ligger på kö medans du tycker de betett sig illa som inte lyssnat på dig fullt ut.
Citera
2008-11-19, 11:18
Medlem
SUADs avatar
Citat:
Ja skyller inte på polisen, det är inte deras fel att jag knarkar. Ja pratar om en trevligare tillvaro. Detta kan leda till tankar liknande "hm, snubben kanske har rätt"

En trevligare tillvaro för oss alla vore om du kunde hålla dig i skinnet så att polisen inte uppmärksammar dig. Tyvärr har jag inte lika dråpliga kommentarer som "Fascist", så jag kan inte uttrycka det på nåt bättre sätt.

För min egen del skulle jag gärna se att såna som du avlider, så slipper polisen ödsla resurser på er pundare.
Citera
2008-11-19, 13:48
Medlem
Sunners avatar
Citat:
En polis ska utstråla autoritet. Polisen ska dessutom respekteras då denne utför ett mycket viktigt yrke.

Jag har aldrig tjafsat med polisen, och jag har aldrig haft några problem med dom. Bara positiva möten.

Senast förra veckan, de började blinka bakom mig, jag saktade ner, svängde in och stannade på en bensinmack. Fick blåsa visa körkortet etc, inga som helst problem och de var väldigt profesionellaa båda två. Poliser ska inte bete sig som terapeuter eller clowner, det ska vara seriöst och professionellt.

Orsaken till att de stannade mig var att jag vinglade på en tom motorväg, jag fipplade med stereon. Trodde jag var rattfull.

Är du brottsling så är du inte värd mycket respekt. Inte bara Polisen, utan samhället i stort ser ner på dig du vet.

Samma här, alla mina möten med poliser har givit mig en positiv bild av poliserna i fråga.
Visst har de verkat surmulna eller stressiga ibland, men med deras yrke så är det något som jag mycket väl kan förstå, på samma sätt som jag kan förstå att någon som serverar burgare på McDonalds kanske inte sprudlar med energi med tanke på hur enormt tråkigt jobbet måste vara.

Polisen finns inte för att vara brottslingars egna mysgubbar, råkar man i problem med polisen så har man högst antagligen orsakat det själv och får därmed skylla sig själv.
Citera
2008-11-19, 13:57
Medlem
rossinis avatar
Citat:

Mycket bra skrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in