Citat:
Ursprungligen postat av
Kafferasten
Du ser väl hur mycket som hinner hända på 50 år? Flytta 50 år bakåt och vi skulle ha svårt att förutse utvecklingen på allt från träningsmetoder, fotbollarna, planerna, taktiken, försvarsspel, anfallsspel osv som skett? Samma nu har vi svårt att förutse hur mycket, och vad som kommer ha hänt 50 år framåt, men givetvis hinner det hända väldigt mycket. Om allsvenskan inte kan jämföra sig med dagens toppfotboll som då är hela 50 år bakåt i tiden så vore det konstigt.
Blir alltid lite tramsigt med sådana här trådar då det givetvis inte går att jmf olika tidsepoker. Det enda man med säkerhet kan säga att Pelé var en eller ett par nivåer över sina samtida spelare. Maradona var på en helt annan nivå än sina samtida och hade antagligen klarat sig hyfsat om man slängt in en deffad Maradona från 1986 in i dagens toppfotboll. Men det är bara en vågad gissning.
Fotbollen var i Pelés dagar relativt ung och outvecklad (tänker på dagens damfotboll). Om 50 år är det inte säkert att fotbollen existerar eller i vilken form den spelas.
Men det som jag direkt kan säga är att dagens spelare är relativt dåligt tränade jmf individuella idrotter. Som lagspelare kan du spela lite otränad eller halvskadad och förlita dig på att en medspelare täcker upp för dig. Du kan helt enkelt "fuska". Som tex längdskidåkare eller friidrottare funkar det inte. Där blottas man direkt.
Messis "enda" svaghet är att han var/är dålig i defensiven och kan gå relativt långa stunder osynlig. Han var oxå beroende av en lagmaskin som Barca (med sitt ticky-taka spel) för att glänsa. Jag kan tänka mig att en Messi om 50 år är än mer komplett båda på och utanför planen samt kanske kan ta sig an olika roller beroende på matchbilden. Back, mittfältare, anfallare....etc.