• 1
  • 2
2008-11-18, 21:59
Medlem
Antag att man kunde transportera Pele och Maradona i tiden från det år när de var som bäst till idag.

Skulle de fortfarande vara bäst i världen eller tillhöra värdseliten? Hur skulle de stå sig mot spelare som Cristiano Ronaldo, Messi, Kaka, Zlatan?
Citera
2008-11-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebbe
Antag att man kunde transportera Pele och Maradona i tiden från det år när de var som bäst till idag.

Skulle de fortfarande vara bäst i världen eller tillhöra värdseliten? Hur skulle de stå sig mot spelare som Cristiano Ronaldo, Messi, Kaka, Zlatan?
Svårt att säga, men skulle tro att Maradona skulle klara sig riktigt riktigt bra i dagens fotboll.
Mer tveksam till Pelé, hade väl inte gjort bort sig men inte heller dominerat. Men har sett alldeles för lite med honom för att kunna jämför på riktigt.
Citera
2008-11-18, 22:24
Medlem
wemas avatar
Intressant detta. Jag har många gånger funderat över exakt detta.
Jag tror också att Maradona är den som skulle dominera mest i dagens fotboll. Men som föregående talare så har även jag sett alldeles för lite av Pelé för att ge det en rättvis bedömning.
Men i helhet så skulle dem nog vara grymma även idag.
Citera
2008-11-18, 22:59
Medlem
Såg delar av reprisen av VM-finalen 58 och tempot i den matchen var ojämförbart mycket lägre än dagens. Spelarna från den tiden skulle inte ha en chans idag om man inte räknar med att de skulle anpassa sig mer eller mindre, vilket är svårt att säga om de skulle göra.
Vad gäller Maradona hade han antagligen varit grym idag med men antar att de flesta av oss har sett någon av de gamla storheterna för att kunna göra en vettig bedömning.

Gissningen blir iaf att dåtidens Maradona skulle vara en stjärna även idag medan Pelé inte att hade tagit plats i någon av de större ligorna. Hade han vuxit upp och utvecklats i modern tid hade han säkert haft goda förutsättningar att bli en stor spelare idag också dock.
Citera
2008-11-18, 23:30
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebbe

http://www.youtube.com/watch?v=nXzXsdZJ5AQ&feature=related

Bonus:

http://www.youtube.com/watch?v=WRG0kAcdppA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=nc5jh...eature=related
Senast redigerad av Carl Hamilton 2008-11-18 kl. 23:34.
Citera
2008-11-18, 23:38
Medlem
P.Gs avatar
Pele är en relik. Visst, han var helt fantasisk då det begav sig men fotbollen har utvecklats något fruktansvärt, att han ens nämns som "världens bäste" fortfarande är bara för att Maradona var en så kontroversiell person. En Maradona i toppform skulle lätt vara med och slåss om guldbollen i dag, Pele skulle få slåss om en ordinarie plats i Osasuna.
Citera
2008-11-18, 23:40
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Pele är en relik. Visst, han var helt fantasisk då det begav sig men fotbollen har utvecklats något fruktansvärt, att han ens nämns som "världens bäste" fortfarande är bara för att Maradona var en så kontroversiell person. En Maradona i toppform skulle lätt vara med och slåss om guldbollen i dag, Pele skulle få slåss om en ordinarie plats i Osasuna.
Jag håller Maradona som den främste genom tiderna, men Pelé skulle med dagens träning sannolikt ha varit minst lika bra som de andra som slåss om titeln "världens bästa spelare".
Citera
2008-11-18, 23:42
Medlem
Jämförelsen är möjlig att göra, men helt orättvis.

Jag tror inte att spelarna hade haft en chans idag. Men befinner man sig i ett tidigare stadium av fotbollens utveckling, så har man helt andra förutsättningar att vara lika bra som spelarna 30 år senare. Därför helt orättvis att ens göra bedömningen.
Citera
2008-11-18, 23:58
Medlem
Maniks avatar
Maradona hade varit världens bästa. Han spelade trots allt ett VM för 14 år sedan. Jag är fullständigt övertygad om att en Maradona i samma skick som -86 även idag hade varit världens bästa.

När han var i Sverige för nått år sen och mötte 94-gänget i Sthlm var jag och tittade på. Han kunde knappt springa eller dribbla, men det tillslaget han hade med vänstern har jag aldrig sett på maken.
Citera
2008-11-19, 07:16
Medlem
Finns ingen efter Maradona som har varit i närheten av att ha ett lika bra bollsinne. Samma blick för spelet finns det bara en som kan konkurrera, Zidane. Men Zidane hade inte kunnat göra ett ganska ordinärt lag till ett utav världens bästa och bära det till två Scudettos och en UEFA-cup titel. Han bar inte ett uträknat lag till VM-guld.

Maradona hade varit världens bästa idag, små spelare har det lättare idag och skyddas mycket mer. Hade Maradona mött England i VM 06 hade England fått 8 utvisningar om de gått in med samma inställning att skada honom som de gjorde 86. Det var perverst att se.
Citera
2008-11-19, 11:16
Medlem
Shuyins avatar
Men de man får lägga in som faktor är ju att både Diego och Pelé hade ju ändrat sitt spel och anpassat sig till 2008. Så, frågan är också hur bra skulle de kunna spela 2008-spel jämfört med hur de spelade när de själv var aktiva?
Citera
2008-11-19, 11:40
Medlem
Pancevs avatar
Båda två hade varit absolut världsklass, precis som Beckenbauer, Cruyff etc. Dominerar man sin tidsperiod så hade man säkerligen även dominerat en annan tidsperiod om det hade varit sin egna så att säga.

Talangen och skickligheten hade de ju och uppenbarligen även psyke nog att ta sig till toppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in