2012-11-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Statsvetarprofessorn Bo Rothstein använder markörerna "hatmejl" och "påhopp", "mångkulturella samhället" och "demokrati" för att paketera sina idéer om att vrida åt yttrandefriheten på nätet. Det är det det vanliga "Ingen kan väl vara för påhopp och hatmelj - så då måste möjligheterna att uttrycka sig fritt begränsas - för alla bästa, nej för (notera markören) demokratins bästa. Syftet med hans artikel tycks vara att valla in beslutsfattare i rätt åsiktsfålla med den argumentationstekniken: Du är väl för demokrati och mångkultur men mot påhopp och hatmejl - då skall du göra som jag säger -annars är du ingen God och Upplyst politiker!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2061129.svd#articlecomments

Känns kodorden igen?
Man kan fråga sig hur Rothstein tänkt sig detta "upplysta samtal"? Vem avgör vad som är tillräckligt upplyst? Rothstein tycks efterfråga just den typ av genomrepeterade, godkända samtal som präglade debatten pre-internet. Där "publicister släpper fram" åsikter och debatt. Vill vi ha det? Vill någon ha det? och i så fall vilka?

Bestämmer Rothstein vad som är "skadligt" för någon?

Men om Rothstein kunde få "lika mycket publicerat" innan han blev professor - ja då är det väl inget problem då? Tror han ens själv att någon kan ta honom på på allvar nu?
Behövs Rothsteins "kvalitetsgranskning"?

Känner vi inte igen resonemangen sedan tidigare? Hur var det med den där lettiska sossekvinnan i EU-parlamentet? Retoriken känns igen.
En jude som är emot yttrandefrihet och använder multi-kulti (som skapats av judar med just syftet att få igång konflikter och oro som gör att folk tigger om mer statlig kontroll, avlyssning och "beskydd") som ursäkt? Inte förvånad...
Citera
2012-11-05, 01:18
Medlem
Rasande-Roses avatar
Gemene man ute i stugorna knyter näven i byxfickan åt dylika proffstyckare. Straffet är att invänta från hösten 2014 och åren därefter. Hans babblande om "ett bättre samhälle" är ju rena rama nazistpratet. "Utför en etnis...förlåt, åsiktsmässig rensning av samhället, så vi får ett renare och bättre samhälle!". "den slutgiltiga lösningen på näthatarna" osv.

Jag blir så äcklad.
Riktig demokrati, med gränslös yttrandefrihet, är den bästa medicinen mot alla tänkbaka diktaturfasoner!
Citera
2013-01-14, 23:20
Medlem
StuGs avatar
Det är nu fyra år sedan Rothstein publicerade sin artikel...
Citera
2013-01-18, 07:40
Medlem
Vet att artikeln publicerades för länge sedan, men bättre sent än aldrig.

Är det bara jag som tycker att det är kul att han sade "nya demokratin"? Självmål.
Citera
2013-01-18, 23:10
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Vet att artikeln publicerades för länge sedan, men bättre sent än aldrig.

Är det bara jag som tycker att det är kul att han sade "nya demokratin"? Självmål.

I sammanhanget är det ju mycket intressant att se hur en sådan här "mediavåg" eller "politisk våg" skapas och hur dess ursprung ser ut.

"Hat" och "Näthat" var de etiketter som man valde att klistra på obekväm debatt och de ord som skulle få media, politiker och medelsvensson att sitta still i båten - när det verkliga målet är i sikte; avskaffandet av anonym och fri politisk debatt.

Det är denna som gör dem livrädda! Inte förtidspensionerade rättshaverister som skriver fula ord till stackars kolumnister...
Citera
2013-01-20, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
I sammanhanget är det ju mycket intressant att se hur en sådan här "mediavåg" eller "politisk våg" skapas och hur dess ursprung ser ut.

Verkligen. Framför allt den senaste tidens angrepp på anonymiteten på nätet verkar mycket välplanerade och koordinerade.

Vad gäller Rothstein är han ju annars ofta vettig, som när han försvarade den vetenskapliga friheten och kritiserade påtvingade genusperspektiv. Har han gjort några uttalanden i denna vända av censur- / anonymitetsdebatten eller ligger han lågt nu?

Litet halvt OT: Vad intressant det är med tankefrön av olika slag, inte bara Rothsteins. Varje gång jag läser om någon Bjurwaldtyp som vill stoppa den anonyma och fria debatten på Internet rullar det som ett ironiskt mantra i huvudet: "Rothstein vill ha 'kvalitetsgranskning' av nätet". Jag har aldrig vetat varifrån formuleringen kommer, och så är det från denna gamla tråd! Även fyndigheter som Tolerans TM och Mångfald TM (också de lanserade av TS om jag inte missminner mig) sitter för evigt fast i min hjärna, och jag kan inte längre tänka på dessa ord annat än med en påklistrad trademarksymbol.

Ergo: Det är alltså inte de koleriska nazisterna censurmaffian känner sig hotad av utan skärpta, sakliga och välformulerade PK-kritiker som TS. Ett problem är dock att brölarna riskerar att sabotera även för de seriösa i och med att de förstnämnda utgör ett tacksamt svepskäl för att stänga ned all fri och anonym debatt.
Citera
2013-01-27, 20:31
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Har ni märkt att tjatet om "näthat" har tagit extra fart i media de senaste 1-2 veckorna? Det är visst bråttom att stoppa yttrandefriheten och anonymiteten.

Det jag inte förstår är hur genomsnittlige Svensson kan vara helt ovetande om vad som händer framför deras ögon och öron.
Citera
2013-01-28, 23:33
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Har ni märkt att tjatet om "näthat" har tagit extra fart i media de senaste 1-2 veckorna? Det är visst bråttom att stoppa yttrandefriheten och anonymiteten.

Det jag inte förstår är hur genomsnittlige Svensson kan vara helt ovetande om vad som händer framför deras ögon och öron.

Näthatstjatet har tagit fart den senaste tiden eftersom det arbetas fram lagändringar som snart kommer att göra det olagligt att vara anonym på nätet. Media bygger upp en falsk opinion som ska agera stöd åt de lagändringar som redan arbetats fram.

Man låtsas att lagändringarna är ett svar på näthatsdebatten när det egentligen är näthatsdebatten som skapats för att motivera lagändringarna.

Här är mitt tidigare inlägg som behandlat frågan

https://www.flashback.org/sp41201703

Och här är några av förändringarna som kommer snart.

http://www.cleanitproject.eu/about-the-project/
Senast redigerad av Grävulen 2013-01-28 kl. 23:38.
Citera
2013-01-29, 17:28
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Jag undrar om dessa idéer kommer att stoppa några terrorister (riktiga terrorister, sådana som bombar och skjuter) eller om det kommer att skapa fler? Förtryckta folk brukar ofta göra uppror. Läs den här för att förstå: http://falkvinge.net/2011/12/16/do-we-really-have-to-prepare-for-the-fourth-box/

Jag undrar om man då kan säga att dessa terrorister inte är onda? Är de ens terrorister?

Nej, nu får jag nog sluta spekulera i sådant, innan CIA kommer och skjuter mig...
Citera
2013-01-29, 17:45
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Jag undrar om dessa idéer kommer att stoppa några terrorister (riktiga terrorister, sådana som bombar och skjuter) eller om det kommer att skapa fler? Förtryckta folk brukar ofta göra uppror. Läs den här för att förstå: http://falkvinge.net/2011/12/16/do-we-really-have-to-prepare-for-the-fourth-box/

Jag undrar om man då kan säga att dessa terrorister inte är onda? Är de ens terrorister?

Nej, nu får jag nog sluta spekulera i sådant, innan CIA kommer och skjuter mig...

Det kommer inte att stoppa en enda terrorist, som ju knappast existerar i Europa. Det kommer snarare att skapa verklig terrorism. Om man tar pennan från alla ensamma galningar som avreagerar sig på nätet, då har de inte längre något annan alternativ än att bege sig ut och använda våld.
Citera
2013-02-06, 22:07
Medlem
FlamingBacons avatar
Usch och tvi, jag vill nog påstå att enbart det faktum att den luriga Rothstein vill "kvalitetsgranska" nätet är ett utmärkt argument för att inte göra det.
Citera
2013-02-07, 20:32
Medlem
StuGs avatar
Nu är det som om dammluckorna öppnats; DN visar en bekymrad Reinfeldt och i SvD heter det:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jurister-stora-luckor-i-lagen_7896070.svd
Citat:
Många andra länder har försökt lösa problemen genom olika former av samarbete mellan staten och stora sociala forum på nätet, till exempel Facebook, Twitter och olika bloggplattformer. Då kan man få nätföretagen att bli bättre på att snabbt rensa upp och sätta stopp om kommentarerna kan vara brottsliga .

Läs det igen. Sakta.

Citat:
Många andra länder har försökt lösa problemen genom olika former av samarbete mellan staten och stora sociala forum på nätet, till exempel Facebook, Twitter och olika bloggplattformer. Då kan man få nätföretagen att bli bättre på att snabbt rensa upp och sätta stopp om kommentarerna kan vara brottsliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in