• 1
  • 2
2001-08-16, 13:38
Medlem
Hur svårt "Olja" + H2SO -> sulfat?

Antar att S.. el C.. förstår vad jag menar med min O-profisionellt skrivna formel när dom råkar vara starkt medvetna kemister!?=o)

Kräver det hög kunskap att framstäla?

Simma lungt/Span
Citera
2001-08-16, 15:12
Medlem
Hur svårt?

Nej, det är buslätt.
Du bör lösa upp oljan i något lämpligt lösningsmedel först (Kemiskt ren Bensin / Heptan funkar bra). Sen tillsätter du koncentrerad Svavelsyra. Då fälls sulfatet ut och det är bara att filtrera.

Kruxet är ju att få tag på "oljan".
Du råkar inte ha en skvätt till utlåning? :-)
Citera
2001-08-16, 21:38
Medlem
Hur svårt?

Iofs så är ju petroleumeter (bensin, heptan) det avgjort sämsta opolära lösningsmedlet... Så om du kan komma över eter eller så, kör på det!

Dessutom, så skulle jag även vilja nämna att det kan vara en bra idé att tvätta kristallerna lite med typ eter, metanol, etanol, iso-propanol eller liknande innan användning (detta kan göras direkt i filtret)... Annars får man ju svavelsyra i sig när man äter det.

För jag MISSTÄNKER att de flesta använder ett överskott på svavelsyra i detta moment ;)

Stanley
Citera
2001-08-16, 22:56
Medlem
Hur svårt?

Varför knaprar jag på tummen och tänker: olja + bensin -> k+o+s+k+i+t, vet inte vart jag fått det ifrån men!?

Skulle möjligtvis H2CO3 kunna vara ett brukligt alternativ till H2SO4 när man ej äger koncentrerad sådan?

Oljan är tyvärr ej i mina händer Chemizten, den flycktiga stackarn gömde sig i min mage!=)
Men tyvärr var det inte så häller, men ibland måste man släppa loss drömmarna.=(

Tack Stanley/Chemisten för svaren!

Simma lungt/Span
Citera
2001-08-17, 17:11
Medlem
Hur svårt?

Span:
Koncentrerad svavelsyra är inga pix att hitta. Bara köp batterisyra till bilbatterier och låt den puttra på spisen tills allt vattnet kokat väck. Då är den ca 98%
Citera
2001-08-17, 18:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Hur svårt?

eter?
om man inte har möjlighet att köpa det då?
vad kan man ta istället?
aceton?
Citera
2001-08-17, 20:35
Medlem
Hur svårt?

Superman: nej, aceton reagerar med aminer (amfetamin) i sur miljö och bildar iminer, som man inte har någon användning av.

Om du inte vill framställa N-iso-propylamfetimin :---)

Vilket du nog inte vill.

Citera
2001-08-18, 05:47
Medlem
Hur svårt?

Tänkte faktiskt tidigare på det du nämde Chemizten, men är det verkligen en 100%ig väg med batterisyra?
Skulle möjligtvis förvisso ovetande drullehet kunna terminera formeln!?

Vilket typ av filter rekommenderas?

Om oljan råkar innehålla viss kemisk "orenhet" och är ca 65-70%ig, skulle då en "neutralisering" i enstaka fall vara ett måste innan den åvannämda processen?

Simma lungt/Span
Citera
2001-08-18, 10:09
Medlem
Hur svårt?

Span:
Svavelsyran måste vara så koncentrerad som möjligt. Som jag sa tidigare, låt den puttra på spisen så stiger koncentrationen.
Om den är för svag så löser sig saltet i vattnet syran innehåller, istället för att fällas ut.
Det är lätt att tillsätta för mycket syra. Det behövs inte mycket. Varje syramolekyl tar hand om 2 A-molekyler. Runt 2 ml syra till 10g olja.
Tillsätt mycket små mängder syra i taget och omrör hela tiden. Så fort du ser syra under oljan som inte vill lösa sig så avbryter du. Du är då färdig och kan filtrera lösningen.

Du bör sugfiltrera blandningen genom ett tätt filter. Vet inte om melittafilter duger. Kan tänka mej att saltet slinker igenom.

Det beror på vilka orenheter som finns, men du bör nog vakumdestillera oljan.

Citera
2001-08-18, 13:22
äldre konto (old)
Ej medlem
Hur svårt?

Ok man kan inte ha aceton men kan man ha nåt annat än eter då?
toluen?
Citera
2001-08-18, 19:51
Medlem
Hur svårt?

Under vilket "°C" antal ska man helst låta bearbeta batterisyran för att få en så hög koncentration av Svavelsyran som möjligt?

Visst går det även genom kontrollerad successi´v nedkylning utvinna syra koncentratet av batterisyran?

Verkligen säker angående sugfiltreringen, nog är det väl ändå ganska stor risk att godiset råkar följa med lösningen och visst finns det väl enklare men ej kanske lika effektiva vägar?

Simma lungt/Span
Citera
2001-08-19, 09:08
Medlem
Hur svårt?

Span:
Det är så stor skillnad mellan Svavelsyrans kokpunkt och vattnets så det är bara att puttra på kraftigt i 100°C.
98% Svavelsyra kokar först vid 339°C har jag för mej.

Visst går det att koncentrera syran med nedkylning men det är helt onödigt jobbigt.

Jo, man måste ha ett rätt tätt filter annars slinger godiset mellan porerna.

Jo, det finns ett bra alternativ:
Tillsätt utspädd saltsyra.
Du får då två olika faser, med syra-vatten-salt blandningen underst och olja överst.
Separera.
Låt syra-fasen avdunsta, så får du amfetaminhydroklorid-salt på botten.
(Nackdelen med denna metod är att föroreningarna också följer med)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in