2001-08-19, 18:48
Medlem
Hur svårt?

Chemizten: jag har för mig att det faktiskt inte går att få 98% svavelsyra genom att destillera av vattnet.

Svavelsyran håller hårt i vattnet helt enkelt...

Svavelsyrans protolys är ju knappt en jämviktsreaktion, så stark syra är den :)Jag har för mig att någon lyckades komma upp i 60% genom att koka den... Men jag kan missminna mig.

Om jag får tid och ork så kan jag ge det hela ett försök i veckan, bara för att veta.

Stanley

Citera
2001-08-20, 17:09
Medlem
Hur svårt?

Om man nu inte kan destillera av vattnet från saltsyran med önskade resultat, vad finns det då för alternativ och skulle resultat då vara samma med nedkylning?
Elektrolys?

Skulle man kunna avskeda föroreningarna bland amfetaminhydrokloriden med Etanol+ kylning+filtrering?

Simma lungt/Span
Citera
2001-08-21, 07:25
Medlem
Hur svårt?

Tja, jo. Etanol fungerar som omx-medel.

Alternativet är att lösa upp amfetamin-oljan/basen i koncentrerad saltsyra, och sedan indunsta saltsyran. Då får du större kristaller av amfetaminhydroklorid.

Men räkna med att kristallerna kommer att klibba och äckla sig.

Stanley
Citera
2001-08-22, 00:04
Medlem
Hur svårt?

Oj ursäkta, tydlingen var jag lite slö igår och nu ioförsig men vad jag mer exakt menade var:o)
----------------------------------------------------------------
Om man nu inte kan separera svavelsyre-lösningen med önskat resultat, innebär det att resultatet skulle bli domsamma genom nerkylning "ca-30?°C" av lösningen dvs. är attraktionen fortf lika svårdelad?
När man inte med säkra resultat "filter" kan andvända sig av sugfiltrering efter tillsättning av svavelsyra, kan man då andvända sig av etanol för att ett steg ytterligare förbättra reningen samt förenkla filtreringen eller skulle man fortfarande vara i behov av sugfiltrering?
Chemizten:Tillsätt utspädd saltsyra.
Menar du i lösningen av olja och svavelsyra eller från början i oljan?
Vad rekommenderas andvända vid separeringen?
Efter avdunstningen, kan jag då igen lösa kristallerna med ex. etanol, sedan fälla ut kristallerna genom kylning och då hålla kvar föroreningarna i lösningsmedlet samt filtrera utan att andvända sugfiltrering?
Stanley:Etanol fungerar som omx-medel.
(omx)=(omk)ristallisation?
-----------------------------------------------------------------
Ursäkta om även jag är ett hopplöst fall, snart med lite tur kanske jag ändå lär mig förstå lite mer!=)

Simma lungt/Span
Citera
2001-08-22, 06:36
Medlem
Hur svårt?

"När man inte med säkra resultat "filter" kan andvända sig av sugfiltrering efter tillsättning av svavelsyra, kan man då andvända sig av etanol för att ett steg ytterligare förbättra reningen samt förenkla filtreringen eller skulle man fortfarande vara i behov av sugfiltrering?"

Ja, när kristallerna ligger i filtrerpappret så kan du addera etanol och filtrera av det, ett par gånger.

"Efter avdunstningen, kan jag då igen lösa kristallerna med ex. etanol, sedan fälla ut kristallerna genom kylning och då hålla kvar föroreningarna i lösningsmedlet samt filtrera utan att andvända sugfiltrering?"

Etanolen bör vara 100%, men bäst är metanol (som ofta är närmare 100% än vad etanol är, det innehåller vatten). Koka upp etanolen, lägg i det orena amfetaminet, låt kristallerna fällas (låt avsvalningen ske av sig själv, då får du finare kristaller), filtrera! Detta gera något sånär rent amfetamin. Men som sagt så är metanol bättre än etanol för detta ändamål...

"Stanley:Etanol fungerar som omx-medel.
(omx)=(omk)ristallisation?"

Ja, det stämmer. Men metanol är bättre, i detta fallet :-)

Stanley
Citera
2001-08-22, 09:59
Medlem
Hur svårt?

Span:
Jag menar att du använder utspädd saltsyra istället för svavelsyra.
Citera
2001-08-23, 11:14
Medlem
Hur svårt?

Oki Stanley/Chemizten nu klarnar VISSA bitar fram, i huvudet alltså.=)
Men öm dom teoretiska är fortfarande mycket suddiga.=oI

Vad tjänar det till att man löser upp oljan i tex eter innan man tillsätter syran?

Säg att man andvänder sig av eter, hur mycket eter ska man låta lösa oljan med?

Om man andvänder sig av metanol till omk-medel, ska man även värma upp den för bättre resultat?

Chemizten: Två olika faser, syra-vatten-salt blandningen underst och olja överst.
Separera.
Vad menar du med separera, bara skilja syra-vatten-salt från oljan genom tex filter?

Simma lungt/Span
Citera
2001-08-23, 16:40
Medlem
Hur svårt?

Har du haft tid/ork med något försök av syra-vatten destilleringen Stan, går det bra med 96%ig svavelsyra?

(Så mycket som behövs för att lösa oljan.)

Lika viskositet som eter har då?

(om du är snål alltså, vilket du säkert är)

Kan hända.;)

(Filtrera av kristallerna.)

Rekommenderat filter för att inte kristallerna ska fly?

(Säg inte att du inte har en separertratt bara)

Sant, har ingen men kan lätt låna om det nu skulle vara aktuellt.=)

Tack.
Simma lungt/Span
Citera
2001-08-24, 10:48
Medlem
Hur svårt?

Nej, jag har inte testat att koncentrera den där syran, dessutom så försvinner jag out of town i en vecka nu och kommer inte att ha mina saker för att göra det, jag är ledsen.

Men jag vidhåller att det inte går.

Du får helt enkelt lösa oljan i så liten mängd koncentrerad saltsyra (finns på färgaffären) som möjligt, och sedan indunsta (du kan indunsta genom att koka bort det mesta av saltsyran, när nästan allt är borta så låter du det svalnar, och sedan adderar du metanol eller etanol, filtrera av kristallerna och tvätta med kall metanol/etanol).

Stanley
Citera
2001-08-27, 11:04
Medlem
Hur svårt?

Om du nu framöver får för dig att göra ett försök med svavelsyran så skulle det vara intressant att ta del av svaret.

Have a nice out of town trip Stan!

Tack för allt, Stanley/Chemizten!=)

Hur går det för Chemizten då, lyckats låna sig en skvätt "olja"?;)

Simma lungt/Span
Citera
2001-09-04, 17:12
Medlem
Hur svårt?

Span: jag lovar att testa när jag kommer hem till Stockholm, när nu det blir... Just nu är jag i Karlstad och leker med min flickvän :-)

Stanley
Citera
2001-09-04, 19:54
Medlem
Hur svårt?

Stan!...det där är FARLIGA leksaker! Var försiktig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in