• 1
  • 2
2008-11-16, 07:38
Medlem
StarOfLifes avatar
Hejsan!

Finns säkert flera trådar om detta men vill gärna ha tips om mitt specifika exempel, passar på då det säkerligen finns folk med bra kolla på både det ena och det andra här

Jag har tidigare varit ganska vältränad(när jag va runt 18). Har alltid haft svårt att lägga på mig vikt.

Nu sedan jag va sjuk för ett tag sedan har jag tappat säkert 5-6kilo och känner mig verkligen mager. Jag har gjort några tappra ryck att både träna och försöka få i mig en bra kost mycket regelbundet, men detta funkar inte så bra som jag hade hoppats på.

Mitt främsta problem som jag känner är att jag absolut inte har någon hungerkännsla längre. Jag kan vara utan mat ett helt dygn utan att det rör mig, ja blir inte hungrig. Trots detta så försöker jag att pressa i mig mat hur tuft det än är. En normal dag får jag i mig frukost, kvällsmat, en halvdan lunch(pallar knappt att få i mig något) och kanske 2-3frukter, några mackor och 1-3 skålar med havregryn och vatten alt gröt.

Mina frågor till er i stort är vad ni tycker att jag skall försöka pressa i mig då jag får så dåliga resultat(inga steroider eller otillåtna kost-tillsk dock).

En annan fråga är också om det finns någonting man kan äta för att få större aptit? Har funderat på att söka tid på VC för en diskussion med läkaren ang min totala oaptit.

Har länge funderat på att ta tag i problemet ännu mer, men skjutit på det. Känner dock att det nu blir svårare och svårare att klara av mitt ganska fysiskt krävnade arbete och att jag måste vända trenden så att allt blir som vanligt igen.

Har sökt en gång tidigare och då endast fått konstatertat att jag inte har några parasiter eller dylikt :P.

Så! Vad har ni för tips/erfarenheter? Tack på förhand

Längd 177
Nuvarande vikt: 60kg
Kön: Man
Citera
2008-11-16, 10:26
Medlem
Drooms avatar
Undersök vilka nötter du gillar och vänj dig vid att dricka 1-2 liter +3% mjölk. Då får du nice med protein också.

Brukar själv korka upp en 2L-dunk framåt kvällen om det är bulk. Slinker lät ner.
Citera
2008-11-16, 10:30
Medlem
BRZMs avatar
En frukost jag inmundigar 5 dagar i veckan:

En halvliter rödmjölk

2-3 dl havregryn

1 portion proteinpulver (WNT - SuperMass)

Lägg allt detta i en shaker. Drick!
Citera
2008-11-16, 12:02
Medlem
Santerias avatar
Aptitlösheten kan inte ha något med det psykiska att göra? Är du kär, nedstämd, stressad? Eller äter du för trist mat som egentligen inte tilltalar dig?
Jag hade försökt med bra fetter, nötter som någon sa innan, fet fisk, rapsolja, mörk choklad, avocado. Rent generellt funkar det så att desto mer man äter desto bättre aptit får man.
Citera
2008-11-16, 14:06
Medlem
victor.bs avatar
Förutsätter självklart att du varken röker eller snusar?

Eller såna andra ovanor
Citera
2008-11-16, 14:08
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Undersök vilka nötter du gillar och vänj dig vid att dricka 1-2 liter +3% mjölk. Då får du nice med protein också.

Brukar själv korka upp en 2L-dunk framåt kvällen om det är bulk. Slinker lät ner.

och ökar chansen för prostata-cancer rätt mkt
Citera
2008-11-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
En frukost jag inmundigar 5 dagar i veckan:

En halvliter rödmjölk

2-3 dl havregryn

1 portion proteinpulver (WNT - SuperMass)

Lägg allt detta i en shaker. Drick!

Kanske en dum fråga men som jag måste få ett svar på .

Spelar det nån roll om man dricker 2-3dl havregryn direkt utan tillagning eller om man kokar upp det? Ger det mer/mindre kcal
Senast redigerad av victor1987 2008-11-16 kl. 18:29.
Citera
2008-11-16, 17:38
Medlem
det var ju inte MAttips han ville ha. att dricke 2-3 liter mjölk om dagen kommer leda till mjölkmage o ful hy.

eftersom du varit sjuk o troligtvis inte ätit så mycke har kroppen vant sig vid det. en människokropp kan vänja sig extremt snabbt vid nya saker.

jag tror du ska försöka äta mycket i några dagar, försöka ta stora portioner och försök vänja kroppen vid mycke mat då kanske aptiten kommer tillbaka.

annars som sagt kan apptiten bero på kärlek eller nevösitet. jag kunde knappt äta i 2 veckor när jag va kär. värsta jag varit me om.

eftersom du är ganska smal nu så kanske viktökningen kommer ta tid.
Citera
2008-11-16, 17:52
Medlem
Finalexps avatar
Jag hade samma problem som dig för knappt ett år sedan, har dessutom skrivit en tråd angående problemet jag hade med att gå upp i vikt.

Jag hade själv dålig aptit och kände inte för att äta speciellt mycket alls, jag åt nästan aldrig frukost eftersom att jag fick kväljningar (jag var oehört mätt på morgondagarna), så min första måltid blev alltid skollunchen följt av kvällsmat och lite godis & dylikt framåt kvällen, sen var det läggdags.

Nå, dessa kostvanor gav mig som resultat en underviktig kropp och jag kände mig allmänt slö och trött, inte särskilt konstigt då jag hoppade den viktigaste måltiden på hela dagen.

Men! När jag väl började gymmet såg jag till att ändra på mina kostvanor och läste på massvis för att gå upp i vikt och det som hjälpt mig bäst är främst:

* Om du har dålig aptit på morgonen, börja äta något litet ( t ex äpple ) och gå successivt upp mot större portioner. Whey-80 kan också vara en bra början, lätt att skölja ner. Men målet med frukosten skulle jag sätta som En portion gröt samt ägg eller mackor.

* Ät alltid på FASTA tider, detta hjälper dig så oehört mycket eftersom att kroppen blir inställd på att maten ska komma vid den tidpunkten (och då kommer även hungern).

* Börja ät mer ofta. Mer mat = Mer hunger. Ät mycket mellanmål och dylikt, då kommer du känna mer hunger, väldigt underligt men absolut sant.

* Kostillskott är väldigt bra då det ger mycket energi och är väldigt lätt att skölja ner. Detta hjälper även till din hunger för senare måltider. Men det är bäst lämpat om du håller dig fysiskt aktiv. Jättestort plus.

Jag har gått från att äta kanske 3-4 gånger per dag till 6-7 gånger per dag inkl. fasta tider samt kostillskott på morgonen (Whey-80, Omega3, Multi-Vitamin), efter träning (Gainer), innan läggdags (Nighwhey).

Pröva!

Edit: Min vikt låg på strax 55kg (2007-12-29), idag väger jag 68,7kg (2008-11-16).
Citera
2008-11-16, 18:37
Medlem
moderatswings avatar
Det är en vanesak!
Är du van att äta lite så blir du inte hungrig så lätt.
Ungefär som att folk som går på diet efter ett tag anpassar sig och inte längre känner sug efter mat.
Väldigt tjocka personer blir lätt hungriga eftersom deras kroppar är inställda på att få i sig mycket mat.

Ju mer du äter desto mindre jobbigt kommer det att bli till slut.
Nyttigast i längden blir att vänja sig vid en nivå som ligger runt din dagliga förbrukning.
Citera
2008-11-16, 22:00
Medlem
TKDs avatar
Precis som folk säger. Konstigt nog blir man hungrig oftare ifall man börjar äta oftare även om du äter mindre och totalt får i dig mer mat. Frukosten är alltid klurig men något kan man alltid hitta som går ner.
Citera
2008-12-13, 08:51
Medlem
StarOfLifes avatar
Jag snusar en box/dag ungefär

Citat:
Ursprungligen postat av victor.b
Förutsätter självklart att du varken röker eller snusar?

Eller såna andra ovanor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in