Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-15, 16:34
Medlem
Har en 13 årig dotter som tillbringar all vaken tid framför datorn, framför allt internet.

Har monterat en vanlig timer, sån som man har till motorvärmare/lampor o.dyl., till en liten switch som hennes nätverkskabel är ansluten till. På timern anger vilka timmar under dygnet hon får tillgång till internet.

Problemet är bara att när intenet slutar fungera så fortsätter hon att göra annat på datorn.

Finns det någon programvara som man kan installera som gör att hon kan göra vad hon vill men bara under en viss tid (ex-vis 3 tim) per dygn.

Tänker mig en sorts "virituell strömbrytare/timer" som varje midnatt laddas med 3 nya timmar och så när hon slår på strömbrytaren börjar tiden gå och när tiden är slut låses hela datorn.

Någon som har några idéer???
Citera
2008-11-15, 16:39
Medlem
LiquiSoles avatar
har du provat att säga till henne att inte sitta vid datorn?, annars kan du ju installera typ, poison ivy, ardamax eller liknande på hennes dator, tight vnc, ett fjärrstyrnings program?
Citera
2008-11-15, 16:40
Medlem
Ja du kan gå in i rummet och stänga av datorn, samt ta med sig sladden. I övrigt förstår jag inte var problemet ligger med att hon sitter vid datorn.
Citera
2008-11-15, 16:41
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro Patria
Ja du kan gå in i rummet och stänga av datorn, samt ta med sig sladden. I övrigt förstår jag inte var problemet ligger med att hon sitter vid datorn.

Det är jättebra att sitta vid datorn i stort sätt hela dagarna när man är 13 år gammal
Citera
2008-11-15, 16:43
Medlem
adequates avatar
Varför ska du göra det? Och, ännu viktigare, har du frågat vad hon gör vid datorn?
Citera
2008-11-15, 16:43
Medlem
Knilds avatar
Om hon använder Windows vista så finns det en föräldrarfunktion. Där kan man stänga av datorn och kontrollera det mesta. Det finns ett "föräldraröverakningsprogram" som heter "Netnanny" vet ej ifall man kan bestämma tider datorn får vara på.

Men å andra sidan kan hon ju boota från en cd skiva och köra därifrån men detta beror helt på hennes kunskap.

Knild
Citera
2008-11-15, 16:44
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
Det är jättebra att sitta vid datorn i stort sätt hela dagarna när man är 13 år gammal
Yes, ibland kan det gå såhär: https://www.flashback.org/showthread.php?t=780782
Citera
2008-11-15, 16:45
Bannlyst
...

De flesta studier visar att dem som sitter vid datorn mycket har 110 i medel iq medans de som inte gör har 100.

Nackdelar är väll ryggen beroende på hur man sitter, och om du bara spelar. Men dem flesta brukar ta reda på information.
Citera
2008-11-15, 17:19
Medlem
antikvetarens avatar
Herregud TS, låt hon göra vad fan hon vill. Det är HENNES liv, inte ditt.
Citera
2008-11-15, 17:20
Medlem
Dålig förälder? Är väl bara att få henne därifrån, dra ur nån kabel så hon inte kan starta datorn. /CUUUUUUUUUUT
Citera
2008-11-15, 17:40
Medlem
Under---18s avatar
Försök att få henne att inse problemet. Sen försöker du trappa ned användande av internet och försöker få henne att göra något som kan vara roligare än internet.

Sen är det nog tid att läsa Föräldrar 101.
Citera
2008-11-15, 17:46
Medlem
Förbannat många korkade svar man får ibland...

Jagh har inget emot att hon sitter vid datorn, hon är så pass uppfostrad att hon inte ger ut namn och telefonnumer till främlingar.

Citat:
har du provat att säga till henne att inte sitta vid datorn?,

Hmm typ 1000 gånger - varför tror du att jag behöver hjälp???

Citat:
I övrigt förstår jag inte var problemet ligger med att hon sitter vid datorn.

Förmodar att dina föräldrar har samma problem med dig.

Citat:
Varför ska du göra det?

Ja varför vill man inte att ens dotter ska sitta vid datorn hela sin uppväxt??? Fundera på den du och återkom om du inte kan komma på nåt vettigt.

Citat:
De flesta studier visar att dem som sitter vid datorn mycket har 110 i medel iq medans de som inte gör har 100.

Själv har jag 122 i IQ utan att sitta alltför mycket vid datorn... Och du? (retorisk fråga)

Citat:
Herregud TS, låt hon göra vad fan hon vill. Det är HENNES liv, inte ditt.

Ja just ja - det är det ju... glömde det... [Pucko!]

Till er andra - som givit någorlunda vettiga svar kan jag sammanfatta:
* Ardamax - är installerat med hennes vetskap och kollas nångång då och då.
* Hon kör XP - inte VISTA
* Jag kan inte rycka ut sladden när jag är på jobbet
* NetNanny testat - har inte den funktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in