Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-11-15, 18:02
Medlem
Svimfärdigs avatar
Plocka bort datorn ett par veckor? Eller ställ motkrav. Hon måste prestera något "vettigt" (vad får ni ju kommer överens om) mot datortid?
Hon är 13 år och lite grinig säkert men stå på bara.
Citera
2008-11-15, 18:09
Medlem
Stridspitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
Det är jättebra att sitta vid datorn i stort sätt hela dagarna när man är 13 år gammal
Hade de vart en kille hade de vart ok. 13-åriga killar ska spela wow hela dagarna Men tjejer ska börja fundera på hur man suger kuk.
Citera
2008-11-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojma

Förmodar att dina föräldrar har samma problem med dig.

Mina föräldrar dog innan datoranvändandet bröt ut.

Citat:
Hmm typ 1000 gånger - varför tror du att jag behöver hjälp???

Du kanske ska se över din roll som fader om du har problem att tygla en 13-åring.
Citera
2008-11-15, 18:16
Medlem
Svimfärdigs avatar
När du är på jobbet så tar du med dig strömkabeln bara. Nån smart lösning på hur du löser det när du själv är hemma rent tekniskt eller mjukvarumässigt har jag tyvärr inte.
Citera
2008-11-15, 18:16
Medlem
Svimfärdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stridspitt
Hade de vart en kille hade de vart ok. 13-åriga killar ska spela wow hela dagarna Men tjejer ska börja fundera på hur man suger kuk.
Ja eller hur...
Citera
2008-11-15, 18:22
Medlem
Paparobos avatar
Problemet är att alla andra 13-åringar sitter vid datorn. Om du förbjuder din dotter att sitta vid datorn kommer hon inte ha någon att umgås med. Tyvärr men sådan är världen idag.
Citera
2008-11-15, 18:25
Bannlyst
Citat:
Förbannat många korkade svar man får ibland...

Jagh har inget emot att hon sitter vid datorn, hon är så pass uppfostrad att hon inte ger ut namn och telefonnumer till främlingar.

Hmm typ 1000 gånger - varför tror du att jag behöver hjälp???

Förmodar att dina föräldrar har samma problem med dig.

Ja varför vill man inte att ens dotter ska sitta vid datorn hela sin uppväxt??? Fundera på den du och återkom om du inte kan komma på nåt vettigt.

Själv har jag 122 i IQ utan att sitta alltför mycket vid datorn... Och du? (retorisk fråga)

Ja just ja - det är det ju... glömde det... [Pucko!]

Till er andra - som givit någorlunda vettiga svar kan jag sammanfatta:
* Ardamax - är installerat med hennes vetskap och kollas nångång då och då.
* Hon kör XP - inte VISTA
* Jag kan inte rycka ut sladden när jag är på jobbet
* NetNanny testat - har inte den funktionen.

Jag har 134 i iq och en hel del avgörs också med just den individen. Men tar du ut ett genomsnitt så.
Citera
2008-11-15, 18:55
Medlem
R.Rs avatar
Testa Game Monitor (www.gamemonitor.se)
Skulle den inte ha funktionalitet för att stänga hela datorn efter en viss tid, välj att sätta den tidspott du vill ha för processen explorer.exe.
Citera
2008-11-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Testa Game Monitor (www.gamemonitor.se)
Skulle den inte ha funktionalitet för att stänga hela datorn efter en viss tid, välj att sätta den tidspott du vill ha för processen explorer.exe.

TACK - äntligen nån som förstår svenska.

Ska kolla lite närmare på det där - verkar fint vid en första anblick
Citera
2008-11-15, 20:35
Medlem
DennisOlofs avatar
vojma, det där låter inte så bra.

Tänk på hur det var själv när du var liten? då tänker man oftast, jag ska inte bli som mina föräldrar, sedan blir man precis så som man INTE skulle bli

Att du begränsar åtkomsten till Internet kan jag kanske förstå, jag tycker däremot att du ska prata om det. T.ex är ju det viktigaste inte att hon sitter vid datorn hela tiden utan att man tar pauser och rör på sig osv, så man inte drabbas av fysiska problem.

Därefter kanske du kan få henne att inte använda datorn allt för mycket, t.ex. istället för att sitta 10h i sträck eller hela dagen, kanske gå till att använda datorn några timmar och sedan göra något annat ett tag, för att sedan komma tillbaka till datorn osv. Det är en vanesak.

Något som mina föräldrar gjorde när jag var mindre var ju att jag inte fick ha dator på rummet utan hade ett speciellt rum för det (tror dom stoppade in den i förrådet), sedan var det datorförbud efter en viss tid på kvällen, vanligtvis runt 22.00 men när jag kom hem efter skolan så fick jag sitta där så mycket jag ville. Sedan vet jag ju inte vad kidsen gör idag men jag och kompisarna spelade inte så mycket data, det var även sällskapsspel och lek utomhus. Men så är det ju inte numera, datorerna har tagit över.

Sedan kan det vara nyhetens behag också, det kommer och går i perioder hur mycket man sitter framför datorn. Jag skulle nog kanske vara mera orolig för vad hon gör på datorn. På internet finns det ju så mycket dåligt numera, sjuka saker och annat. Det fanns inte när jag var liten och använda datorer, då var det mest dataspel och annat som gällde.
Citera
2008-11-15, 20:40
Medlem
Köp henne en bärbar dator, en med ca 3 timmars batteritid - det borde inte vara några större problem att övertyga henne om fördelarna med en dylik!
Lägg sedan beslag på laddaren, vänta tre timmar och upplys därefter dottern om villkoren för att få använda laddaren.
Citera
2008-11-15, 20:48
Medlem
extremesantas avatar
Installera upp en server, släng upp ett AD, koppla dotterns dator till domänen. Sätt begränsningar om när hon kan logga in. Vill du inte att hon sitter där, logga ut henne helt enkelt. Saken e biff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in