Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
13-årsåldern (jag ju bara tala för mig själv) är ju en ålder då man tröttnat på att leka och hellre sitter framför TV:n, Datorn, TV-spelet mm. Det finns egentligen inte jättemycket saker att företa sig i en ålder då alkohol torde vara uteslutet samt att man är för gammal för vissa av sina tidigare förehavanden.
Läsa kan man ju göra även om det för många är i just den åldern man inser att skolan inte är så jäkla spännande och allt innehållandes ord blir någonting trist och tråkigt.
Jag skulle nog påstå att datorn är nyttigare än TV:n eller TV-spelet och börjar man förstå sig på datorn redan vid den åldern är det ju positivt. Jag vill minnas att vi så sent som på gymnasiet fortfarande hade många i klassen som hade stora problem med att ens författa en text i word, än mindre att lösa uppstådda problem med andra metoder än att banka på apparaten.
För 20 år sedan fanns inte "tvn datorn tvspelet mm" (jo, tv fanns, oftast två kanaler och inga program under dagtid eller efter klockan 22) - Vad gjorde man då? Jag säger inte att det var bättre, däremot att det inte är omöjligt att klara sig utan leksaker några timmar.
Det verkar som om vissa ungdomar idag tycker att det är en självklarget att göra vad som vill när dom vill. T ex att leka, (spela spel är ju att leka) - inte fick ungdomarna leka hela sin lediga tid innan tv-spelens och datorernas tid? Det är väl ingen självklarhet att regelbundet lägga sig på rummet rummet och gå upp i sin egna lilla värld , hur mycket man vill och oavsett om det går ut över annat?
Dessutom är som sagt en stort problem idag att unga människor som borde vara inne i "bokslukaråldern" istället sitter och leker med sina leksaker (spel) eller glor på filmer. Varken de engelskakunskaper som de ofta själva tror är bra (wow! jag kan kolla engelsk film utan text och använder alltid orginaltitlarna när jag snackar!! wow!) för att de läser en massa manualer eller deras kunskaper i svenska språket berikas av detta - istället får vi en ny generation som har ett så torftigt språk att de mest påminner om jättebebisar när de försöker skriva seriöst, och trots att de är i 15-årsåldern. Detta kommer ge dem problem i arbetslivet. Fler vuxna borde alltså se till att begränsa barnens multimediakonsumtion så att de lär sig nöjesläsa och på så vis får ett språk.
Citat:
Ursprungligen postat av biggander2
Låter jävligt kul att rita,läsa och gå primenader hela dagarna...
Självklart ska ungen ha en egen dator på rummet
Öh, är du själv 13 år gammal, eller? Nej, barn ska inte självklart ha en dator på rummet med internetuppkoppling. Det är ingen självklarhet. Nej, barn ska inte självklart få ägna sig åt leksaker och surfning hur mycket de vill, och nej det är inte "deras liv". Vaddå, vad är det för hemskt med att rita , läsa, aktivera sig fysiskt, studera .. Det låter som du pratar om att få piskspö? Är det bättre att sitta och dregla över leksakerna (ps3 etc) 7 timmar i sträck? Och vissa åsnor här i tråden skriver som om det vore jättelöjligt och stigmatiserande att öppna en bok "man blir nörd". Ja herregud. Det bådar inte gott för framtiden. Hur jävla efterblivna är 90-talisterna egentligen?