Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-18, 00:07
Medlem
BkKBs avatar
Jag tycker att du ska låta henne hållas (till en viss mån). Lär henne att använda datorn till att hitta nya kunskaper och göra kreativa saker. Kanske att sätta en spärr och sedan om hon har viljan att ta sig runt den är det upp till henne.
Begränsa datoranvändningen för barn går inte då jag själv varit ung och alltid varit otrolig dator intresserad
Citera
2008-11-18, 00:40
Medlem
Hade det vart min tonårsdotter hade jag tagit en lång promenad/fika och pratat om det.. Varför hon sitter där, kanske hon känner sig ensam ? Hon kanske är blyg och har svårt att skaffa vänner.. Jag tycker absolut du ska göra de före du instalerar program, men är hon i ett stadie då hon vägrar lyssna så kanske de behövs.. Men försök att ta i kontakt med henne för Guds skull.. De ska man väl kunna om man är förälder ?
Citera
2008-11-18, 01:35
Medlem
Scannade bara snabbt igenom tråden, men installera något VNC-liknande program. Och om du inte kan köra eller installera program på jobbet går det utmärkt att köra det via webbläsaren (googla på LogMein). Alternativt gör en schemalagd aktivitet som binder till något liknande kommando.

shutdown -s -t "900" -c "Nu du lilla gumman är det dags att göra något annat" -f

Lycka till!
Citera
2008-11-18, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
13-årsåldern (jag ju bara tala för mig själv) är ju en ålder då man tröttnat på att leka och hellre sitter framför TV:n, Datorn, TV-spelet mm. Det finns egentligen inte jättemycket saker att företa sig i en ålder då alkohol torde vara uteslutet samt att man är för gammal för vissa av sina tidigare förehavanden.
Läsa kan man ju göra även om det för många är i just den åldern man inser att skolan inte är så jäkla spännande och allt innehållandes ord blir någonting trist och tråkigt.
Jag skulle nog påstå att datorn är nyttigare än TV:n eller TV-spelet och börjar man förstå sig på datorn redan vid den åldern är det ju positivt. Jag vill minnas att vi så sent som på gymnasiet fortfarande hade många i klassen som hade stora problem med att ens författa en text i word, än mindre att lösa uppstådda problem med andra metoder än att banka på apparaten.

För 20 år sedan fanns inte "tvn datorn tvspelet mm" (jo, tv fanns, oftast två kanaler och inga program under dagtid eller efter klockan 22) - Vad gjorde man då? Jag säger inte att det var bättre, däremot att det inte är omöjligt att klara sig utan leksaker några timmar.

Det verkar som om vissa ungdomar idag tycker att det är en självklarget att göra vad som vill när dom vill. T ex att leka, (spela spel är ju att leka) - inte fick ungdomarna leka hela sin lediga tid innan tv-spelens och datorernas tid? Det är väl ingen självklarhet att regelbundet lägga sig på rummet rummet och gå upp i sin egna lilla värld , hur mycket man vill och oavsett om det går ut över annat?

Dessutom är som sagt en stort problem idag att unga människor som borde vara inne i "bokslukaråldern" istället sitter och leker med sina leksaker (spel) eller glor på filmer. Varken de engelskakunskaper som de ofta själva tror är bra (wow! jag kan kolla engelsk film utan text och använder alltid orginaltitlarna när jag snackar!! wow!) för att de läser en massa manualer eller deras kunskaper i svenska språket berikas av detta - istället får vi en ny generation som har ett så torftigt språk att de mest påminner om jättebebisar när de försöker skriva seriöst, och trots att de är i 15-årsåldern. Detta kommer ge dem problem i arbetslivet. Fler vuxna borde alltså se till att begränsa barnens multimediakonsumtion så att de lär sig nöjesläsa och på så vis får ett språk.

Citat:
Ursprungligen postat av biggander2
Låter jävligt kul att rita,läsa och gå primenader hela dagarna...

Självklart ska ungen ha en egen dator på rummet

Öh, är du själv 13 år gammal, eller? Nej, barn ska inte självklart ha en dator på rummet med internetuppkoppling. Det är ingen självklarhet. Nej, barn ska inte självklart få ägna sig åt leksaker och surfning hur mycket de vill, och nej det är inte "deras liv". Vaddå, vad är det för hemskt med att rita , läsa, aktivera sig fysiskt, studera .. Det låter som du pratar om att få piskspö? Är det bättre att sitta och dregla över leksakerna (ps3 etc) 7 timmar i sträck? Och vissa åsnor här i tråden skriver som om det vore jättelöjligt och stigmatiserande att öppna en bok "man blir nörd". Ja herregud. Det bådar inte gott för framtiden. Hur jävla efterblivna är 90-talisterna egentligen?
Senast redigerad av C0lleriniusB 2008-11-18 kl. 01:51.
Citera
2008-11-18, 01:44
Bannlyst
Barn skall vara ute i naturen.
Citera
2008-11-18, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Barn skall vara ute i naturen.

Nja, det tycker jag väl är lite överromantiserat. Och alla har ju inte tillgång till naturen. (fast du kanske var ironisk förstås, möjligheten finns ju).

Däremot kanske barn borde tvingas göra annat än att leka med sina leksaker och sitta uppkopplad mot nätet 24/7. De kanske borde få lära sig att ta hand om sin egen underhållning , inte ständigt skjutsas fram och tillbaka till aktiviteter, ständigt sporrade, ständigt blippande på 3g-telefoner kryssandes mellan tvspelskonsoler och datorer. De kanske borde få lite tyst omkring sig.
Citera
2008-11-18, 11:02
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0lleriniusB
Självklart är det inte omöjligt att klara sig utan TV men nu existerar den apparaten, liksom datorer och portabla spel och är en naturlig del av de allra flestas vardag (åtminstone TV:n och datorn).
Jag tror att man överdriver böckers förmåga, särskilt nu när utvecklingen i det närmaste ses som ett hot, böcker ämnade för 13-15 åringar är inga litterära mästerverk, hit räknar jag böcker av Liza Marklund, Jens Lapidus och andra som yngre tonåringar brukar uppskatta. Språket i dessa böcker är synnerligen torftigt och att läsa dessa skulle på sin höjd vidga en tioårings ordförråd..
Det är skolans uppgift att lära barnen engelska och en mer avancerad svenska. Barnen börjar ju läsa Engelska från första klass nu (?) och talar man inte i princip flytande efter 12 år eller åtminstone är det ju sorgligt (uttalet behöver möjligen inte vara fulländat).
Citera
2008-11-18, 11:33
Bannlyst
Haha, jävla fjantig du låter, låt henne göra vad hon vill, nästan.
Citera
2008-11-18, 20:06
Medlem
Mitt tips, eftersom jag vart med om detta (mina föräldrar tyckte jag satt för mycket vid datorn).

Jag började sitta vid datorn vid en tidig ålder, fick egen dator etc och började att utforska datorvärlden mer och mer. Detta blev intressant och jag såg direkt att detta var min grej.

Det började med att jag lirade lite spel, för att sedan skaffa msn, lunarstorm och allt sånt som alla gjort i sina dagar...

Hoppade av fotbollen, datorn tog för mycket tid. Mina föräldrar (mest mamma) sa att jag sitter för mycket och att jag var tvungen att göra annat. Men när jag inte satt vid datorn, gjorde jag inget annat.. Gick och kollade TV eller så satt jag på mitt rum och spelade PS eller något dyl.

Detta resulterade i att jag fick sitta vid datorn, då dom inte kunde stoppa mig eftersom den nya generationen ungdomar har datorvanor som den gamla generationen föräldrar inte har haft, därav så anser dom datorer som en farlig sak när det i själva verket är en bra sak.

Mina föräldrar sa att jag var så asocial när jag satt vid datorn, FEL! Men är mer än något social vid datorn. Du sitter i Vent och snackar med polare, msn, andra chattprogram/hemsidor.

Du träffar nya människor.

Detta började dom fatta och accepterade att jag satt mycket vid datorn, idag är jag begåvad och har eget företag och delägare i ett annat företag.

- Bra va? =)

Så, med detta vill jag bara säga att du inte ska vara så orolig. Låt henne sitta vid datorn och fråga istället vad hon gör vid datorn..

Gör hon något du inte gillar, då får du ta till drastiska metoder och ta bort datorn ett tag.

Eller, så låter du henne bara sitta.

Att installera massa begränsningsprogram kommer inte fungera, prata med henne om du ska reda ut hennes datorvanor.
Citera
2008-11-18, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Självklart är det inte omöjligt att klara sig utan TV men nu existerar den apparaten, liksom datorer och portabla spel och är en naturlig del av de allra flestas vardag (åtminstone TV:n och datorn).
Jag tror att man överdriver böckers förmåga, särskilt nu när utvecklingen i det närmaste ses som ett hot, böcker ämnade för 13-15 åringar är inga litterära mästerverk, hit räknar jag böcker av Liza Marklund, Jens Lapidus och andra som yngre tonåringar brukar uppskatta. Språket i dessa böcker är synnerligen torftigt och att läsa dessa skulle på sin höjd vidga en tioårings ordförråd..
Det är skolans uppgift att lära barnen engelska och en mer avancerad svenska. Barnen börjar ju läsa Engelska från första klass nu (?) och talar man inte i princip flytande efter 12 år eller åtminstone är det ju sorgligt (uttalet behöver möjligen inte vara fulländat).

Det spelar ingen roll om det är Liza Marklund eller inte innehåller avancerade ord, det viktigaste är att läsandet ger grundkunskaperna i språket, att man t ex. blir säker på var man skall använda "de" och "dem", att man kan hantera språket i dess grundläggande former på ett någorlunda korrekt vis.

Enligt min åsikt (och detta är väl befäst inom utvecklingspsykologin och pedagogiken) är det viktigt att barn och ungdomar i den ålder som traditionellt kallats "bokslukaråldern", dvs i åldern 10, 11-årsåldern till 14,15 nånting, läser MYCKET romaner eller annan litteratur, och gör det för nöjes skull. Exakt vad de läser är inte viktigt, bara det är texter skrivna av vuxna människor och utgivna i bokform (nej, bloggtexter eller foruminlägg räknas inte, de bidrar snarare till torftigheten med tanke på att så många av de som uttrycker sig på internet inte kan stava eller skriva korrekt svenska).

Detta läsande lägger en grund för språket senare i livet, så att man får en ryggmärgskänsla för vad som är rätt/fel utan att man för den skull behöver ha kunskaper i grammatiska klasser och dylikt, man får det "gratis". Det är så sorgligt att se personer på flashback som uttrycker sig som bebisar trots att de påstår sig vara 18 år gamla. Det kommer inte gå bra i arbetslivet för dem. Detta hade enkelt kunnat undvikas om föräldrarna såg till att ungarna läste istället för att masskonsumera piratkopierad film eller spelade med sina leksaker (WOW och liknande)
Senast redigerad av C0lleriniusB 2008-11-18 kl. 21:57.
Citera
2008-11-18, 23:39
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0lleriniusB
Nja, det tycker jag väl är lite överromantiserat. Och alla har ju inte tillgång till naturen. (fast du kanske var ironisk förstås, möjligheten finns ju).

Däremot kanske barn borde tvingas göra annat än att leka med sina leksaker och sitta uppkopplad mot nätet 24/7. De kanske borde få lära sig att ta hand om sin egen underhållning , inte ständigt skjutsas fram och tillbaka till aktiviteter, ständigt sporrade, ständigt blippande på 3g-telefoner kryssandes mellan tvspelskonsoler och datorer. De kanske borde få lite tyst omkring sig.

Exakt. Som någon redan har nämnt, det är bara bra att ha lite "tråkigt" ibland och bara sitta och filosofera utan att göra ett jota. Hjärnan behöver vila lite istf att hela tiden ta emot nya intryck.
Citera
2008-11-18, 23:54
Medlem
Fråga henne varför hon sitter framför datorn hela dagarna. Har hon inga vänner att va med? Är hon beroende av något/några spel på datorn?

Om hon har vänner, men vill hellre sitta framför datorn så ser jag inga problem med att tvinga henne av datorn. Men har hon inte vänner så är det ju lite tragiskt. Om hon inte ska vara framför datorn, vad ska hon då göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in