• 1
  • 2
2008-11-14, 19:54
Medlem
Skvalleristens avatar
Hej

jag undrar, vad är era bästa knep för att sätta piff på maten.
Ni vet, tex ni har en gryta puttrande, köttsmaken kommer fram, grönsakerna---inget fel...men det saknas något ..."je ne sais quoi"...

Klassiska tricks: klick senap, buljongtärning.

Jag kan ibland ta en liten klick kinesisk bönpasta som ger sälta, litet vitlök o en jäst arom som lyfter anrättningen. En sardell funkar åxå.

Det simplaste av alla knep: gör INGENTING...låt det fortsätta puttra tills det kokat ihop mer är kanske bäst.

Vad gör NI?
Citera
2008-11-14, 20:01
Medlem
stilltons avatar
en halv flaska rött, och skiva ner ett par riktigt kryddiga korvar brukar göra susen. Sen slänger jag i den viktiga syltlöken som jag av nån anledning nästan alltid glömmer.
Citera
2008-11-14, 20:30
Medlem
Skvalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
en halv flaska rött, och skiva ner ett par riktigt kryddiga korvar brukar göra susen. Sen slänger jag i den viktiga syltlöken som jag av nån anledning nästan alltid glömmer.

...och den andra halvan i kocken förmodar jag !

Syltlök - bra!

Kombinationer av smaker typ sött-surt-salt passar ofta bra i patentlösningar av detta slaget (och alkohol förstås).

Kanske en bit sherrysill i grytan ! Njae, där gick jag nog fel.

/J
Citera
2008-11-14, 20:38
Medlem
Bar57s avatar
Glöm inte lagerblad, rosmarinkvistar! Och andra eventuella färska örter...Ta bort innan servering. Å som ovanstående, rött vin!
Citera
2008-11-14, 22:43
Medlem
Snurrens avatar
Ja lagerblad gör en otrolig skillnad i grytor. Själv vill jag tipsa om maizenaredning i stället för vetemjöl. Det blir inte klumpar och smakar mycket bättre. Det finns också en variant för bruna såser. Dom är inte lika dryga som vetemjöl, men det kan man ta.
Citera
2008-11-14, 22:44
Medlem
Snurrens avatar
Ett annat tips: ska du ha creme fraiche, så ta inte lightvarianten, den smakar inte alls lika bra som fullfettvarianten.
Citera
2008-11-14, 22:53
Medlem
Soppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ett annat tips: ska du ha creme fraiche, så ta inte lightvarianten, den smakar inte alls lika bra som fullfettvarianten.

Det håller jag verkligen med om!!Ska det va så ska det va
En nypa socker kan höja smaken på mycket tycker jag!
Citera
2008-11-14, 23:30
Medlem
En flaska kalvfond i kylen räddar det mesta. Och hönsbuljong i soppor - ett klassiskt knep. Riktigt smör - alltid, till allt - men det behöver jag naturligtvis inte nämna här. Att låta högreven vara rumstemp innan du börjar bryna bitarna är såklart a och o.
Mmmm nu blir jag hungrig!
Citera
2008-11-15, 08:31
Medlem
Mandingos avatar
marmite brukar fylla upp en smakbrist rätt bra för mig...
annars CremeF, garam masala, tomatpuré, senap och rödtjut...
Citera
2008-11-15, 09:05
Medlem
AnnaAnderssons avatar
En nypa socker i tomatsås och div. andra maträtter är ett måste. Även lite socker i pannkakssmeten! Parmesan i den annars så tråkiga vardagliga skinksåsen/ostsåsen (gjord på "vanlig" ost) som vi äter till pasta eller grönsaker. Gräddsås ska koka ihop rejält från början och sen spädas med mera grädde till rätt konsistens. Det ger en mycket fylligare smak. I en smaklös köttgryta häller jag kanske lite fond och ev. soja eller vin, beroende på grytan. Lite rivna grönsaker ger smak i grytor men märks inte när grytan kokat klart eftersom de löser upp i såsen. Det viktigaste av allt tycker jag är att inte ha bråttom och att se till att ha roligt och våga experimentera lite!
Citera
2008-11-15, 13:16
Medlem
Snurrens avatar
När jag gör köttfärssås så låter jag den koka 3 timmar. Då försvinner det vattniga och den blir liksom "pösig" i stället. Alla som smakat älskar den och undrar hur jag gjort. När jag ändå är i gång brukar jag tillaga sås på 1,5-2 kg köttfärs. Går utmärkt att göra chili con carne på nästa dag eller frysa in.
Citera
2008-11-15, 15:17
Medlem
Riddarens avatar
Alkohol i alla dess former. Konjak, Calvados, Vermouth, rödvin, portvin, Pernod, Cherry, Marsala , Grand Mariner osv osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in