• 1
  • 2
2008-11-15, 18:34
Medlem
Jag köpte glutamat i en asiabutik, kallas ockse umami. Passar till allt, maten får en underbar, fyllig smak
Citera
2008-11-15, 19:08
Medlem
Tjohildas avatar
En gnutta socker i salt mat och en gnutta salt i söt mat, tycker jag är en bra tumregel.
Citera
2008-11-18, 01:36
Medlem
Detta handlar väl inte bara om såser och grytor?

I vilket fall, hemmagjorda hamburgare är något helt underbart! För att göra de ännu lite godare förutom färs, lök, ägg, ev. ströbröd, salt och peppar brukar jag klicka i en sked dijonsenap. Det förhöjer smaken något avsevärt. Hacka i persilja eller liknande gör smeten också väldigt smakrik.

En annan sak som är bra att säga som förhöjer smaken på allt är, håll i er nu! Salt. Folk brukar vara så rädda med att salta och krydda. Oftast krävs det mer salt än vad man tror. Ska du koka pasta, ris, potatis? Smaka på vattnet när det står där och kokar. Känner du av någon saltsmak? Inte? Saltet i vattnet ska ge smak åt det man kokar, alltså också när man blancherar grönsaker. Vad fasiken ska man annars ha salt i för? Så är det med allt! Salt tills det smakar, men inte så det smakar salt.
Om man gör en exotisk fruktsallad med mango, ananas, bananer, vindruvor, kiwi,, passionsfrukt, lite äpple kanske, lite pressad lime. Ta i en gnutta salt i också. Smaken växer! Kladdkaka? Ta lite salt där med. Ett kryddmått ungefär. Det är samma med att det som är salt eller syrligt behöver ibland lite sötma i form av socker eller honung eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
När jag gör köttfärssås så låter jag den koka 3 timmar. Då försvinner det vattniga och den blir liksom "pösig" i stället. Alla som smakat älskar den och undrar hur jag gjort. När jag ändå är i gång brukar jag tillaga sås på 1,5-2 kg köttfärs. Går utmärkt att göra chili con carne på nästa dag eller frysa in.

Vad har du i mer för vätska för att kunna koka en köttfärssås i tre timmar? Det låter horibelt länge. Köttfärsen måste bli antingen helt sönderkokt eller åtminstone förbannat seg.
Citera
2008-11-18, 22:40
Medlem
Stek bacon i micron ca 2 min på full effect. Blir perfekta
Citera
2008-11-21, 21:06
Bannlyst
När jag gör pastasallad som ska stå en tid, brukar jag dutta i lite olja. Det gör att makaronisarna inte klibbar ihop.
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-21 kl. 21:08.
Citera
2008-11-21, 23:34
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluefox

Vad har du i mer för vätska för att kunna koka en köttfärssås i tre timmar? Det låter horibelt länge. Köttfärsen måste bli antingen helt sönderkokt eller åtminstone förbannat seg.

Jag har mycket krossad eller passerad tomat, ibland häller jag i en skvätt vatten. Det blir varken torrt eller segt, folk säger att dom aldrig ätit så god köttfärssås. Jag kokar den på låg värme i järngryta. Om jag skulle koka den bara en halvtimme eller så, så flyter det fett överst och det är vattnigt, inte så gott. Min sås påminner om en sås som jag åt som tonåring på en riktigt bra italiensk restaurang. Jag undrade hur den kunde vara så god, och det har inspirerat mig till detta långkok.
Citera
2008-11-21, 23:35
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggieB
Stek bacon i micron ca 2 min på full effect. Blir perfekta

Kan man lägga hushållspapper på för att slippa stänk, eller börjar det brinna?
Citera
2008-11-21, 23:37
Medlem
Snurrens avatar
Överbliven pasta blir som ny om man häller kokande vatten på dem en stund. Tänk inte ens tanken att värma det i mikron, det blir så klibbigt.
Citera
2008-11-21, 23:42
Medlem
fo-shos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Kan man lägga hushållspapper på för att slippa stänk, eller börjar det brinna?
Ja! Papper både under och ovanpå baconen. Vill man ha de knapriga höjer man tiden till 4-5 minuter, beroende på maxeffekten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in