2008-11-14, 18:41
Medlem
Trumpeters avatar
Havregrynsgröt går riktigt snabbt att laga i mikron. Tillsammans med mjölk och någon sylt blir det också gott.
Citera
2008-11-14, 19:01
Medlem
stenbits avatar
Jag upplever samma fenomen som Kronan.

Äter jag havregrynsgröt med socker och kanel till frukost vid sjutiden så blir jag redan runt klockan tio så hungrig att jag är beredd att riva ner tapeterna och tugga i mig dem.

Ett hårdkokt ägg skivat som pålägg på två brödskivor gör att jag utan minsta hunger står mig flera timmar längre. Det duger även med ett par korv eller ostmackor, men havregrynsgröt kan jag äta så att jag stapplar från bordet och lik förbeskat så kommer hungern på nolltid...
Citera
2008-11-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenbit
Jag upplever samma fenomen som Kronan.

Äter jag havregrynsgröt med socker och kanel till frukost vid sjutiden så blir jag redan runt klockan tio så hungrig att jag är beredd att riva ner tapeterna och tugga i mig dem.

Märkligt, jag som trodde detta var något bara jag kände. Dricker förvisso en kopp grönt the till och utesluter oftast sockret.
Kan det ha något med att kanel påverkar blodsockerbalansen på något sätt?
Citera
2008-11-14, 20:26
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Märkligt, jag som trodde detta var något bara jag kände. Dricker förvisso en kopp grönt the till och utesluter oftast sockret.

Kanel sänker blodsockret! Länkar till en intressant artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Citera
2008-11-14, 22:50
Medlem
Snurrens avatar
Ägg gör susen, man håller sig mätt jättelänge. Det kan man koka kvällen innan om man vill. Ägg är den ulitmata maten, det innehåller SÅ mycket näring av olika slag. Jag brukar använda en äggskivare och köra ägget på två ledder så att det blir "finhackat" Sedan mosar jag det med lite majonnäs och ibland tar jag i lite bostongurka, det blir ett jättegott smörgåspålägg.
Citera
2008-11-15, 10:11
Medlem
Kronans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busett1

Jag använde varken socker eller kanel när jag åt gröt. Så det måste bero på havregrynen...
Citera
2008-11-15, 10:43
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oregistrerad
Koka ett gäng ägg och lägga i kylen är kanonbra! Bara att ta ett och äta i flykten så att säga.

Ägg är bra, likaså kött eller annat med mycket proteiner och fett i. Då stoppar man längre än att äta något med mycket kolhydrater.

Det lustiga är att jag vill minnas att det går åt mera kalorier att förbränna ett hårdkokt ägg än vad det innehåller. Teoretiskt sett borde man då kunna banta på hårdkokta ägg samtidigt som man är mätt hela tiden.
Citera
2008-11-15, 12:51
Medlem
Continental Ops avatar
gröt tar lite tid att göra men går mkt fort att äta
Citera
2008-11-15, 13:00
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ägg är bra, likaså kött eller annat med mycket proteiner och fett i. Då stoppar man längre än att äta något med mycket kolhydrater.

Det lustiga är att jag vill minnas att det går åt mera kalorier att förbränna ett hårdkokt ägg än vad det innehåller.
Teoretiskt sett borde man då kunna banta på hårdkokta ägg samtidigt som man är mätt hela tiden.

Fan va krydd.
Citera
2008-11-15, 23:52
Medlem
pojoels avatar
Om du vill vara mätt till, och förbi lunch till och med, finns det bara en sak som gäller. Dumpa de snabba kolhydraterna och svulla fett och protein i stället. Ägg & bacon hade varit det perfekta om du inte hade specat att du inte ville tillaga frukosten.
Alternativet blir ju då att på tunna surdegsmackor smeta tjockt med smör/bregott och bygga, likt Dagobert, tjocka lager med ost, salami och eller pastej. Inte några light-versioner alltså!
Jag lovar dig, att du kommer att undra vart jobbarkompisarna försvunnit, för att sedan få en aha-upplevelse när du upptäcker att klockan ju blivit närmare ett, utan att du känt suget efter mat...

Och kom nu inte nån eländig moderatorjävel och gnäll över detta inlägg, för detta är sanning!
Citera
2008-11-16, 17:45
Medlem
Hett tips för en stressad man:

Laga middag dagen innan. Ställ undan en bit i kylen/frysen. Mikro på morgonen. Tanken på en ordentlig måltid kan till och vara motivering att komma upp från sänghelvetet. Bättre än bröd och skit.

Men det här kanske inte räknas?
Citera
2008-11-16, 17:54
Jag brukar köra på havregrynsgröt med krossade linfrön, solrosfrön och lite fibrex. Tar inte mer än några minuter i micron så är det klart, vill man kan man lägga till lite russin eller banan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in