Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-12, 03:52
  #1
Medlem
KingPsychedelics avatar
Hej Barn,

Nu undrar Papa vart/hur man kan ordna boende i Kiruna eller annan nordlig stad i Sverige, skall åka med tjejen och ett till par över alla hjärtans dag och kolla på norrsken, käka svamp och dricka oboy, sp vi behvöer ngt ställe att landa på, företrädesvis ett hotell, tre nätter, ngn som vet ngt?!"

peace
__________________
Senast redigerad av ubersanta 2008-11-12 kl. 10:56.
Citera
2008-11-12, 04:29
  #2
Medlem
Barbafettos avatar
med tanke på din oinformativa idiotrubrik så rekommenderar jag tält som logi och uppätning av björn för dig som ett ställe att "landa på"..
Citera
2008-11-12, 08:45
  #3
Medlem
Jag sitter just nu på vandrarhemmet i Kiruna.
Det kostar 320kr per natt för bara mig, då har man tv och trådlöst internet på rummet.
Det heter STF Vandrarhem Kiruna.

Annars finns det massor med hotell, Scandic, Hotell City, Järnvägshotellet, Rallarhotellet, Hotel Arctic Eden m.m.
Citera
2008-11-19, 16:23
  #4
Medlem
Istället för att fara till sveriges tråkigaste stad a la Kiruna så tycker jag du ska besöka Gällivare, 12 mil söder om kiruna. Boka en stuga eller hyr ett rum på björnfällan, åk skidor, frys och vad nu det är alla turister gör här uppe.
Citera
2009-11-03, 13:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliepie
Istället för att fara till sveriges tråkigaste stad a la Kiruna så tycker jag du ska besöka Gällivare, 12 mil söder om kiruna. Boka en stuga eller hyr ett rum på björnfällan, åk skidor, frys och vad nu det är alla turister gör här uppe.


du måste ju vara helt jävla hjärndöd som rekomenderar Gällivare istället för Kiruna om du tycker Kiruna är sveriges tråkigaste stad
Citera
2010-06-29, 17:02
  #6
Medlem
bluecafes avatar
midnattssol vid Kiruna

tänkte dra upp till Kiruna och uppleva midnattssol, har kollat runt på internet och det finns såklart massa turistsiter och reseföretag som vill sälja guidade turer.

Tänkte mig snarare att man bara kunde åka till Kiruna, klättra upp på närmsta berg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Luossavaara ) och campa där några nätter. Hur svårt kan det vara?

Nån som har gjort det?

Har jag missat nåt uppenbart hinder, som att det är avspärrat, eller farligt, eller nåt sånt?

Har campat några gånger men är inte nån göran kropp precis. Men om de säljer guidade vandringsturer till vem som helst kan det väl inte vara så svårt att bara gå upp själv?

Tacksam för tips!
Citera
2010-06-29, 17:11
  #7
Medlem
Kiruna är en ful stad, skit i den. Åk hellre och fjällvandra i Sarek, Stora sjöfallet osv. Midnattssolen ser du vart du än är ovanför cirkeln.

Se bilder för bevis:

Kiruna: http://www.mynewsdesk.com/files/e1ec...2007_large.jpg
Sarek: http://thetravelagent.files.wordpres.../02/sarek1.jpg
Citera
2010-06-29, 17:15
  #8
Medlem
Är inte helt 100 men att slå upp ett tält på luossavaraa kanske inte är så smart då gruvan är där.

Angående midnattsolen så går den att uppleva i hela norrbotten så här års. Här i södra norrbotten går solen ner kring midnatt och upp igen 40-60 min senare.
Så att fara till Kiruna är inget måste.


Mvh
Citera
2010-06-29, 17:19
  #9
Medlem
rewnken88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluecafe
tänkte dra upp till Kiruna och uppleva midnattssol, har kollat runt på internet och det finns såklart massa turistsiter och reseföretag som vill sälja guidade turer.

Tänkte mig snarare att man bara kunde åka till Kiruna, klättra upp på närmsta berg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Luossavaara ) och campa där några nätter. Hur svårt kan det vara?

Nån som har gjort det?

Har jag missat nåt uppenbart hinder, som att det är avspärrat, eller farligt, eller nåt sånt?

Har campat några gånger men är inte nån göran kropp precis. Men om de säljer guidade vandringsturer till vem som helst kan det väl inte vara så svårt att bara gå upp själv?

Tacksam för tips!

Åk upp till Abisko,Björkliden eller Katterjåkk


Citat:
Ursprungligen postat av MrKoreander
Är inte helt 100 men att slå upp ett tält på luossavaraa kanske inte är så smart då gruvan är där.

Angående midnattsolen så går den att uppleva i hela norrbotten så här års. Här i södra norrbotten går solen ner kring midnatt och upp igen 40-60 min senare.
Så att fara till Kiruna är inget måste.

Mvh

Gruvan ligger inte på Loussavaara
Citera
2010-07-02, 00:59
  #10
Medlem
bluecafes avatar
tack för svaren hittills! Fördelen med Kiruna är att jag snabbt kan flyga ditt från Stockholm och det går att göra på en helg. skulle hellre göra en fjällvandring men saknar tid till det just nu. ska se mig omkring efter fler möjligheter. men att solen är nere 60 min är inte ok,, vill ha dagsljus hela tiden. är det för tidigt på året för det eller måste man åka längre upp då?
Citera
2010-07-03, 11:38
  #11
Medlem
Kulmen har varit redan (midsommar), så om du ska upp och se midnattssol i år bör du dra iväg ganska snart.
Citera
2010-07-03, 21:34
  #12
Medlem
Det går guidade bussturer upp på Dundret i Gällivare, eller så kan du övernatta vid Dundret.
Det är inte Kiruna dock....
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f783312

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback