• 1
  • 2
2008-11-11, 12:26
Medlem
Nu har jag satt mig själv i lite av en sits. Jag har, av nån outgrundlig anledning hamnat i en vadslagning om att jag kan fixa knäck, vilket jag förvisso också kan. Men den måste vara rosa. Skrik-jävla-neon-jätterosa...

Funkar det med en halv kubik karamellfärg i sirapen eller finns det nåt annat bra sätt? Det borde väl inte vara omöjligt att få fram färgad knäck?
Citera
2008-11-11, 12:33
Medlem
Bara gör en provsats med karamellfärg och se om det fungerar? Tar inte så lång tid, om inte annat borde det fortfarande vara ätbart (grymt gott ju )
Citera
2008-11-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Bara gör en provsats med karamellfärg och se om det fungerar? Tar inte så lång tid, om inte annat borde det fortfarande vara ätbart (grymt gott ju )

Har redan satt igång en kastrull, och än så länge ser det inte ut som det vill skifta nyans...
Men färgämnet kanske inte ska vara med i själva koket utan tillsättas efteråt, eller?
Citera
2008-11-11, 13:27
Medlem
filofaxs avatar
knäcken får ju färgen av sockret.. har svårt att se hur man skulle kunna färga smeten (men så är jag varken kock eller kemilärare).

ett alternativ är kanske att strö nåt över dom? eller sa ni att dom var tvungna att vara genomrosa? det räcker inte med lite topping?

(nu tror jag inte att knäck med topping är så särskilt gott, men jag vill ju att du ska vinna vadet.)
Citera
2008-11-11, 13:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Rosa glasyr kan väl inte räknas som fusk?
Det är ju knäck under!
Citera
2008-11-11, 14:16
Medlem
Enligt 118 100 som ju är allsmäktiga allvetare så gör man rosa knäck precis som vanlig knäck fat med tillsatt röd färg.
Jag har då inte lyckats få en sån blandning att funka än.

Kanske om jag skulle prova med sån här helt ofärgad sirap, då måste det ju gå kan man tycka.
Citera
2008-11-11, 14:32
Medlem
4thFloors avatar
Förra året misslyckades jag med mina brända mandlar, kokade aldrig till rätt tempratur. Resultatet blev en lång, knalligt rosa karamell. Såg ut lite grann som en fläskfilé av glas... Bara som en liten parantes.
Citera
2008-11-11, 15:16
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Testa att färga sockret/sirapen innan du värmer det. Jag har ingen aning om det funkar men det är kanske värt ett försök.
Citera
2008-11-11, 15:19
Medlem
NostradamusJRs avatar
Och sockret kanske inte hinner skifta så mycket i färg ifall du kör på ettan på spisen
Citera
2008-11-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Och sockret kanske inte hinner skifta så mycket i färg ifall du kör på ettan på spisen

Det kanske vore nåt, att körapå lägsta temperatur rakt igenom, så att sockret aldrig riktigt ändrar nyans.
Men hur funkar det med kokningen då, för knäcken får väl aldrig rätt konsistens om det bara ligger och "värmer"?
Citera
2008-11-11, 16:15
Medlem
Snurrens avatar
http://www.kakburken.se/product_info...roducts_id=215 och ofärgad sirap.
Citera
2008-11-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
http://www.kakburken.se/product_info...roducts_id=215 och ofärgad sirap.

Finns det nån liknande produkt att få tag i på den lokala ICAbutiken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in