• 1
  • 2
2008-11-11, 16:43
Medlem
Cantorass avatar
Är rädd för att du måste karamellisera sockret/sirapen för att få rätt konsistens på knäcken - och då blir det det brunt oavsett vilken färg startmaterialet har. Och brunt är svårt att färga till någon annan färg
Citera
2008-11-11, 18:25
Medlem
Känns som om röd karamellfärg mest kommer att göra brunt knäck till mörkbrunt knäck.

Som någon redan föreslagit får du experimentera med låg temperatur, möjligtvis extra grädde, och eventuellt med någon annan sockerkälla (fruktos?) istället för färgad sirap. Annars kan du fuska och få fram konsistensen med stärkelse (potatismjöl?) och sedan tillsätta socker. Fast det lär inte smaka knäck.
Citera
2008-11-11, 19:29
Medlem
Kanske det går med en röd pastafärg? De färgerna är mycket drygare än karamellfärg och det bruker inte behövas så mycket för att färga in något.
Citera
2008-11-12, 01:13
Medlem
Vill bara uppdatera med att hela dagen har gått åt olika kombinationer med karamellfärg, ofärgad sirap och mer eller mindre grädde. Det funkar inte helt enkelt. Det bästa jag kan få är blodröd även om jag späder färgen i sig själv till rosa.
Citera
2008-11-12, 03:28
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjodrick
Vill bara uppdatera med att hela dagen har gått åt olika kombinationer med karamellfärg, ofärgad sirap och mer eller mindre grädde. Det funkar inte helt enkelt. Det bästa jag kan få är blodröd även om jag späder färgen i sig själv till rosa.
*asg* din stackare. Jag skulle inte vilja vara den som städar i ditt kök. Kanske du kan få dina vänner att ställa upp, det var ju de som kom med idën...
Citera
2008-11-12, 12:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjodrick

Tack för updaten iaf.
Då vidhåller jag att en rosa glasyr är enda vägen att gå och godkänner de inte det är de inte riktiga vänner!
Citera
2008-11-12, 14:07
Medlem
4thFloors avatar
Kan man göra knäck med rödbeta?
Citera
2008-11-12, 14:18
Medlem
Fenolfetalin? Måste doch ändra ph värdet då!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in