Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-04, 12:44
Medlem
Men ni jobbar kvar som mäklare och har uppenbarligen lyckats? Finns det inte en enda mäklare i detta forum som faktiskt kan berätta något positivt. Som faktiskt tjänar så bra som man läser. Aftonbladet hade ju en undersökning nyligen med flera mäklare som hade över miljonen i årslön.
Citera
2011-04-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spider-mannen
Men ni jobbar kvar som mäklare och har uppenbarligen lyckats? Finns det inte en enda mäklare i detta forum som faktiskt kan berätta något positivt. Som faktiskt tjänar så bra som man läser. Aftonbladet hade ju en undersökning nyligen med flera mäklare som hade över miljonen i årslön.

Visst har jag nästan bara positiva saker att säga om yrket - annars hade jag jobbat med ngt annat... Men man bör nog sätta sig in lite mer i yrket innan man hoppar på utbildningen. Många av mina studiekamrater arbetar idag med ngt annat eftersom de inte räknat med det höga tempot och många arbetstimmarna.

De mäklare som är "anställda" och tjänar över miljonen är inte speciellt många. De andra är antingen delägare eller kör helt eget. Att som anställd komma över årsinkomsten 1 000 000 kr är svårt.
Citera
2011-04-04, 12:53
Medlem
Jag är fullt medveten om att det är mycket jobb och långa dagar. Men jag känner att det helt klart är värt det om man får göra det man tycker är kul. Jag vill jätte gärna kunna jobba med den frihet som mäklare gör. Som jag sa tidigare så har jag haft kontorsjobb och fan vad jag tyckte det var tråkigt. Men sen behöver man ju veta att man inte blir mäklare och tjänar 10k i månaden för det vore ganska illa.

Angående att starta eget har det alltid varit en dröm för mig så det är isf ett mål som fastighetsmäklare.
Citera
2011-04-04, 14:22
Medlem
Citat:
Jag är fullt medveten om att det är mycket jobb och långa dagar. Men jag känner att det helt klart är värt det om man får göra det man tycker är kul. Jag vill jätte gärna kunna jobba med den frihet som mäklare gör. Som jag sa tidigare så har jag haft kontorsjobb och fan vad jag tyckte det var tråkigt. Men sen behöver man ju veta att man inte blir mäklare och tjänar 10k i månaden för det vore ganska illa.

Angående att starta eget har det alltid varit en dröm för mig så det är isf ett mål som fastighetsmäklare.

Eftersom lönen är provisionsbaserad så finns det så klart möjlighet att tjäna en del pengar. Det är helt omöjligt att säga vad som är en normal mäklarlön eftersom det varierar från månad till månad.

Men de månader det snurrar på ordentligt så har man ju möjlighet att spara ifall det skulle komma månader när det går sämre...
Citera
2011-04-04, 14:45
Medlem
Skulle du rekommendera yrket för mig? Eller gör jag ett dumt misstag?
Citera
2011-04-04, 14:52
Medlem
Citat:

Klart jag rekommenderar yrket eftersom jag sj sysslar med det. Mig passar det perfekt men som sagt det är väldigt upp till var och en att avgöra. Om man är inställd på att jobba hårt och mkt samt förstå innebörden av att hjälpa männinskor till deras förmodligen största affär i livet så är du rätt person för jobbet.

Du möter ofta människor som är på helt olika stadier i livet. Vet inte hur många gånger jag suttit framför säljare som är överlyckliga för att de ska sälja sina lght och bli samboende. Sen har du situationen när du sitter framför en säljare vars man plötsligt avlidit och hon har ännu inte bearbetat sorgen vilket du förstår när hon börjar storböla framför dig. Det gäller nämligen att ha erfarenhet i livet också för att kunna hantera och bemöta säljare som alla säljer utav olika anledningar...

MVH
Citera
2011-04-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Klart jag rekommenderar yrket eftersom jag sj sysslar med det. Mig passar det perfekt men som sagt det är väldigt upp till var och en att avgöra. Om man är inställd på att jobba hårt och mkt samt förstå innebörden av att hjälpa männinskor till deras förmodligen största affär i livet så är du rätt person för jobbet.

Du möter ofta människor som är på helt olika stadier i livet. Vet inte hur många gånger jag suttit framför säljare som är överlyckliga för att de ska sälja sina lght och bli samboende. Sen har du situationen när du sitter framför en säljare vars man plötsligt avlidit och hon har ännu inte bearbetat sorgen vilket du förstår när hon börjar storböla framför dig. Det gäller nämligen att ha erfarenhet i livet också för att kunna hantera och bemöta säljare som alla säljer utav olika anledningar...

MVH
Det låter helt perfekt faktiskt. Låter skit kul. Men tror du att det finns bra möjligheter att få jobb och så? i Stockholm då.. och då är det ju om 2 år. Och är det "lätt" att ha en inkomst som gör att man överlever dvs ca 25 000 i månaden? Tack så jätte mycket för svaren.
Citera
2011-04-05, 09:27
Medlem
Vad bör man räkna med att priserna stiger med i Malmö?
Funderar på köpa en bostadsrätt, 2a på runt 50-60kvm, söder/väster balkong, utgångspris runt 7-800tkr och runt 3k i avgift. Är 25% för lite att räkna med?
Citera
2011-04-05, 12:48
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
Vad bör man räkna med att priserna stiger med i Malmö?
Funderar på köpa en bostadsrätt, 2a på runt 50-60kvm, söder/väster balkong, utgångspris runt 7-800tkr och runt 3k i avgift. Är 25% för lite att räkna med?

Stiger till när? Om en månad, ett år, tio år?

Utan att veta adressen kan jag spontant säga att en 2:a i den storleken, men den avgiften, till det priset inte kommer att stiga med 25%.

På ett kvartal kan priserna stiga mellan 2 och 3% beroende på område, på årsbasis som mest mellan 10 och 12%. Något högre i centrum i attraktiva storstadsregioner.

Enligt Mäklarsamfundets statistik är det just nu +8% på BR i hela landet.

För stor Malmö gäller följande, prisutvecklingen, de senaste 3 månaderna -2%, 6 månader -1% (juni 2010-augusti 2010) och på helår +1% (december 2009-februari 2010). Inga jättestora prisskillnader alltså. (också Mäklarsamfundets statistik)

Köpesumman per kvm ligger på 17.667kr

Edit:såg att siffrorna var något gamla, men generellt, så peakar försäljningen i september och oktober för att sen gå ner igen och komma tillbaka uppåt i mars.
Senast redigerad av Giggi 2011-04-05 kl. 12:56.
Citera
2011-04-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Text

Såg nu att jag var otydlig. Menade under en budgivning.
Citera
2011-04-05, 22:17
Medlem
Jag har en fråga!

Jag funderar på att sälja min BR, och jag har ett lite udda val av inredning. Väldigt mörka färger och personliga saker etc, som jag har svårt att tro faller gemene man i smaken på en visning.

Är det att föredra en möblerad "homestylad" lägenhet framför en helt tom (och "nymålad") lägenhet? Jag kan säkert låna/hyra/köpa-på-IKEA-öppet-köp tillräckligt med saker för att imitera ett acceptabelt Svensson-hem, men är det värt mödan?
Citera
2011-04-06, 15:40
Medlem
LostHighways avatar
Citat:

Om du bor i Stockholm skulle jag inte rekommendera mäklaryrket. Konkurrensen är så hård att vissa går ner till 25-30 tusen i arvode för att sälja en bostadsrätt. Som anställd får du 20-25 % av det. Ett räkneexempel:

35.000 i arvode blir 28.000 när du dragit moms. Av det får du om du har 25% (du får nog snarare 20% när du är helt ny) 0,25 * 28.000 = 7.000 kr
7.000 kr INNAN skatt alltså. För att det ska vara värt allt kvälls/helgarbete skulle jag inte vara nöjd med mindre än 30.000/mån. Då ska du sälja minst 4 lgh med det arvodet per mån (=28.000). I värsta fall tar det 6-12 månader innan du får in så många försäljningar per månad. Men det beror också på hur mycket av kundunderlaget som kommer in du får av din chef.

(Sen kan du förstås få in större bostäder med högre arvoden och då behöver du inte sälja lika många).

När du får en kund att åka till är det ju inte säkert att du får in kunden. Ibland träffar de 4 olika mäklare som de jämför mellan. Erfarenhet, vad som ingår i arvodet, nivån på arvode osv.

Jag har jobbat i drygt ett år men ska skaffa jobb med fast lön nu. Många erfarna mäklare säger att det inte alls är som förut och att en stor del av nya mäklarna slutar inom 1-3 år för att det inte lönar sig lika bra längre. Det finns för många mäklare nu för tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in