Citat:
Vad är bäst strategi vid köp av bostadsrätt/villa?
Vad är bäst strategi vid försäljning av bostadsrätt/villa?
Intressant fråga!
Detta kan lätt bli väldigt omfattande, men jag ska bryta ner det till det som jag tycker är viktigt.
Vid köp av BR/hus;
Se till att vara påläst, är det en lägenhet så ta reda på vad liknande lägenheter har sålts för i föreningen. Hur ser föreningen ut? titta igenom årsredovisningen, det är väldigt viktigt. Om man inte har en vana att titta igenom dessa så kan man be någon vän. Eller titta efter liknande saker som planerade renoveringar, avgiftshöjningar. Har föreningen lågt bundna lån som snart ska omförhandlas? osv.
Men om man tänker rent strategiskt när det gäller tex budgivningar.
I dagsläget kan det vara tillfälle att lägga ett bud under utgångspriset. Inte för att säljaren kommer sälja till detta pris, men det sänker säljarens förväntningar. Tex. utgångspris 1.195.000:- (säljaren kanske vill ha ca 1.500.000) Lägg då 1.100.000 eller så. Kommer bara budgivningen upp till 1.300.000 så kanske säljaren har mjuknat lite.
Eller var det någonting annat du var ute efter? Du får gärna specificera annars kan jag nog skirva hur mycket som helst och ändå missa det du efterfrågar.
Att tänka på vid försäljning
Bara grovt men;
*Se till att mäklaren skriver en bra beskrivning som framhäver det viktiga med ditt boende.
*Se till att det blir riktigt bra bilder! Be mäklaren anlita en fotograf även om de säger att de tar ritkigt bra bilder själva. Det är en kostnad (ca2-3.000) som man får igen flera gånger om.
*Se till att objektet får ligga ut 10-14 dagar innan visning, inte kortare än så.
Och vid val av mäklare, välj den som känns bäst. Stirra er inte blinda på arvodet. Skiljer det sig 10.000:- mellan två mäklare och det dyra mäklaren känns betydligt bättre; Välj den! Men självklart kan ni pruta lite på priset!
Ring upp och säg "jag väljer gärna dig men jag har fått ett betydligt lägre erbjudande, gör du någonting på priset så är vi överrens"
Glöm inte att mäklararvodet är avdragsgillt!