2014-10-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hur vettig är en gratis värdering genom internet? Ger den ett rättvist pris?

En fingervisning kan det vara, men sällan något vidare resultat då alla objekt är unika.
Citera
2014-10-25, 09:48
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Citat:
Hur vettig är en gratis värdering genom internet? Ger den ett rättvist pris?

De skriver in din adress och systemet ger därefter ett bedömt värde. Systemet räknar endast på tidigare försäljningar i området. Så värdet kommer förmodligen inte spegla just DIN fastighet. Det finns fler aspekter att tänka på vid en värdering än just tidigare försäljningar.

EDIT: Hur mycket betalar du för en sådan värdering?
Citera
2014-10-25, 10:16
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.Pain.No.Gain
De skriver in din adress och systemet ger därefter ett bedömt värde. Systemet räknar endast på tidigare försäljningar i området. Så värdet kommer förmodligen inte spegla just DIN fastighet. Det finns fler aspekter att tänka på vid en värdering än just tidigare försäljningar.

EDIT: Hur mycket betalar du för en sådan värdering?

Hur mycket jag betalar för en gratis värdering? Kul fråga.

http://www.youtube.com/watch?v=Z5RTyPR9YN8
Citera
2014-10-25, 14:38
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Citat:
Hur mycket jag betalar för en gratis värdering? Kul fråga.

http://www.youtube.com/watch?v=Z5RTyPR9YN8

Haha Jävlar!
Citera
2014-10-30, 17:02
Medlem
A.Apanssons avatar
Vad tjänar jag mest på. Jag har ett parkettgolv som inte är i något särskilt bra skick. Är det värt att lägga ett laminatgolv inför en försäljning eller är det bättre att låta den gamla parketten vara för att parkett "lockar" köpare oavsett skick?
Citera
2014-10-30, 17:04
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Vad tjänar jag mest på. Jag har ett parkettgolv som inte är i något särskilt bra skick. Är det värt att lägga ett laminatgolv inför en försäljning eller är det bättre att låta den gamla parketten vara för att parkett "lockar" köpare oavsett skick?

Om det inte är så nedslitet att det inte går att rädda så slipar du upp det (eller låter någon göra det åt dig). Det är inte särskilt dyrt och ger betydligt bättre värde än ett billigt laminatgolv.
Citera
2014-10-30, 17:13
Medlem
A.Apanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Om det inte är så nedslitet att det inte går att rädda så slipar du upp det (eller låter någon göra det åt dig). Det är inte särskilt dyrt och ger betydligt bättre värde än ett billigt laminatgolv.

När jag kollar priser så verkar det nästan vara billigare att lägga nytt parkettgolv än att laga/slipa det gamla. Lockar det extra mycket om det är ett gammalt golv eller kan jag lika gärna lägga nytt?
Citera
2014-10-30, 17:47
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
När jag kollar priser så verkar det nästan vara billigare att lägga nytt parkettgolv än att laga/slipa det gamla. Lockar det extra mycket om det är ett gammalt golv eller kan jag lika gärna lägga nytt?

Låter osannolikt i mina öron. Slipning kan du säkert få gjort för under 100 kr/m2, vilket inte ens skulle betala ett sunkigt laminatgolv. Riktig parkett kostar ju ett antal hundringar per m2 bara för materialet, plus att någon ska lägga det.

Personligen gillar jag dessutom gamla fina parkettgolv och jag tror många andra gör det också. Är det riktig gammal handlagd stavparkett är det ju nästan dödsstraff på att byta ut det.
Citera
2014-11-04, 15:45
Medlem
Felstavarens avatar
Om jag skulle ägna mig åt att bedriva en annonseringssida i likhet med Blocket.se, utan att erbjuda mer än en annonseringstjänst för hyresobjekt och någon annan enkel tilläggsvara, typ kreditkontroller, behöver man registrera sig hos Fastighetsmäklarinspektionen då?
Citera
2014-11-04, 16:58
Medlem
Isnatts avatar
Det har varit till salu i min brf nu. Den ena lägenheten låg ute några dagar och dagen efter började budgivandet och den såldes snabbt 500 000:- över utgångspriset. Den var en orustad tvåa som det skrek 1983 om.

Den andra lägenheten hade visning samma dag, en rejält uppfräschad lika stor tvåa med samma avgift, men ligger ca 500 000:- högre i startpris då den verkligen är finare. Den har legat ute i snart 3 veckor och inga bud har publicerats på hemsidan.

Hur kan det komma sig att lägenhet nr 2 inte verkar lika attraktiv? Budgivarna som förlorade på lgh 1 borde ju iaf vara intresserade.
Citera
2014-11-05, 15:34
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det har varit till salu i min brf nu. Den ena lägenheten låg ute några dagar och dagen efter började budgivandet och den såldes snabbt 500 000:- över utgångspriset. Den var en orustad tvåa som det skrek 1983 om.

Den andra lägenheten hade visning samma dag, en rejält uppfräschad lika stor tvåa med samma avgift, men ligger ca 500 000:- högre i startpris då den verkligen är finare. Den har legat ute i snart 3 veckor och inga bud har publicerats på hemsidan.

Hur kan det komma sig att lägenhet nr 2 inte verkar lika attraktiv? Budgivarna som förlorade på lgh 1 borde ju iaf vara intresserade.

En jävligt bra fråga. Som du troligtvis inte får svar på här.
Citera
2014-11-05, 15:35
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Om jag skulle ägna mig åt att bedriva en annonseringssida i likhet med Blocket.se, utan att erbjuda mer än en annonseringstjänst för hyresobjekt och någon annan enkel tilläggsvara, typ kreditkontroller, behöver man registrera sig hos Fastighetsmäklarinspektionen då?

Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in