2018-04-27, 12:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Enligt Sydkoreas utrikesminister så hade detta varit omöjligt utan Trump. Får inte Trump Nobels fredspris för detta så är det en stor skam. Obama fick ju sitt pris för absolut ingenting mer än att han ville åstadkomma det Trump har lyckats med.

100% att det blir en stor skam då. Kim Jong-Un och Moon Jae-In kommer få det gemensamt om det nu kommer bli fredsavtal och påbörjad avveckling av kärnvapen i tid innan beslutet. Man kommer inte nämna Trump ens. Men alla som vet hur det fungerar vet liksom att detta skulle inte hänt utan Trump. Men han är fortsatt hatat speciellt i Europa hos många.
Citera
2018-04-27, 13:00
Medlem
Nordkoreas kärnvapen har väl varit fejk ända från början? I likhet med precis allt annat i Nordkorea.
Skulle inte förvåna mig om kärnvapenprogrammet i själva verket består i att smuggla in raketer från Kina och sedan avfyra dessa i Nordkorea.
Citera
2018-04-27, 13:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
VÄRT ATT NOTERA I SAMMANHANGET, ÄR ATT SYDKOREA OFFICIELLT DEKLARERAR ATT DETTA VI NU SER SKE, VORE OMÖJLIGT UTAN PRESIDENT TRUMP OCH DENNES ADMINISTRATION.

Tack Sydkorea, för den klarsyntheten!
Där håller jag med dig och SK men du framstår som mer korkad än vad som är tillåtet om du sitter här på FB och framhåller dig själv som en expert i frågan. Eller en expert öht.
Citera
2018-04-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där håller jag med dig och SK men du framstår som mer korkad än vad som är tillåtet om du sitter här på FB och framhåller dig själv som en expert i frågan. Eller en expert öht.

Helt ok för min del.

Jag är inte ute efter att erhålla något erkännande, från Dig, eller någon annan i denna tråd.

Jag har inte för avsikt att outa, vare sig mitt yrkesmässiga kontaktnät,
eller min profession de senaste 35 åren.

Du får dessvärre fortsätta att stå dalgångens mitt, och ropa efter de svar Du vill ha.
Citera
2018-04-27, 13:37
Medlem
Här kommer en länk till Kyodos publicering av den officiella skrivningen av Nord och Sydkoreas deklaration.

https://english.kyodonews.net/news/2018/04/2d6b11dbaa4c-full-text-of-panmunjeom-declaration.html

En underbar läsning för alla oss som önskar fred och en blomstrande framtid, för det Koreanska folket totalt.
I synnerhet, om denna deklaration mynnar ut i ett framgångsrikt samarbete och på sikt en återförening i någon form.

Detta skulle innebära en slutlig och länge efterlängtad befrielse av det Nordkoreanska folket.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-04-27 kl. 13:47.
Citera
2018-04-27, 14:42
Medlem
Citat:
Här kommer en länk till Kyodos publicering av den officiella skrivningen av Nord och Sydkoreas deklaration.

https://english.kyodonews.net/news/2018/04/2d6b11dbaa4c-full-text-of-panmunjeom-declaration.html

En underbar läsning för alla oss som önskar fred och en blomstrande framtid, för det Koreanska folket totalt.
I synnerhet, om denna deklaration mynnar ut i ett framgångsrikt samarbete och på sikt en återförening i någon form.

Detta skulle innebära en slutlig och länge efterlängtad befrielse av det Nordkoreanska folket.
Det var ambitiöst.
Det ska bli väldigt intressant att se hur denna överenskommelse kommer att presenteras/kommuniceras i Nordkorea
Citera
2018-04-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
100% att det blir en stor skam då. Kim Jong-Un och Moon Jae-In kommer få det gemensamt om det nu kommer bli fredsavtal och påbörjad avveckling av kärnvapen i tid innan beslutet. Man kommer inte nämna Trump ens. Men alla som vet hur det fungerar vet liksom att detta skulle inte hänt utan Trump. Men han är fortsatt hatat speciellt i Europa hos många.

Det är en helt korrekt iaktagelse och beskrivning. Trump kommer inte att få det erkännade han rättmätigt förtjänar för denna bragd.

Men, som Du mycket riktigt påpekar, de som verkligen VET, hur allt bakomliggande arbete gått till och planerats, både ”OFF och ON the record”, är väl medvetna om, att detta skett under Trumps ledning och tillsammans med en totalt enad och homogen allierad allians.

Nu fortsätter detta arbete, lika oförrutet och idogt som hitills, för att inte fallgropar skall uppstå, eller förtroenden och utfästelser kommer brytas.
För de som tillhör de USA fientlga i allmänhet, och de Trumphatande i synnerhet, kan jag bara meddela, att Trump (tillsamans med Syd) kommer att fortsätta vara den som har sista ordet i det som nu kommer att ske och ”Styras upp”, för att förverkliga dagens deklaration.
Citera
2018-04-27, 14:58
Medlem
Citat:
Redan förra året drogs planerna upp hur man skulle gå vidare inte bara med NK/SK-konflikten utan även när det gäller större infrastruktursatsningar i regionen. Alla berörda staters ledningar ställde sig positiva till vad som föreslogs. Alla utom NK som i princip sa att man hade vissa strategiska problem att klara ut innan man också kunde gå framåt med några planer.

Alltså, om man tror att Kim är inkompetent och allmänt dum i huvudet som inte i förväg förstod omvärldens reaktioner på NK:s kärnvapenprogram så förstår jag att man har svårt att komma med korrekta analyser. Samma är det om man på något vis är känslomässigt engagerad i frågan. Kim vill naturligtvis det bästa för NK och där ligger undanröjandet av yttre hot nog i första rummet, vare sig detta är verkligt eller inbillat. Kim har naturligtvis räknat kallt med att landet skulle bli föremål för kraftiga protester framförallt från SK och USA vilket antagligen också skulle leda till hårda sanktioner. Samtidigt, och som står med all önskvärd tydlighet klart, är att han har fångat omvärldens uppmärksamhet inte minst från USA. Sedan Bush förklarade NK som en medlem av axis of evil har USA avvisat varje initiativ från NK till fredsförhandlingar. Man verkar bara ha betraktat NK som en bricka i det geopolitiska spelet som man inte behöver ägna mycket tid åt när det stora problemet har varit Kina.

Nu har Kim lyckats manövrera NK fram till en punkt där vi står inför en möjlig fredlig lösning av konflikten och han har gjort det på ett sätt som inte bara gjort de flesta kunniga på området förvånade, han har också lyckats med konststycket att lämpa över allt ansvar på den tunga partnern här nämligen USA. För det första så kommer Trump inte släppa denna möjlighet att framstå som stor inom den internationella politiken, och för det andra, hur skulle de nu se ut om USA vandrar ut från förhandlingarna?

Herre Gud ni är en samling dårar som sitter i en ekokammare och triggar varandra till de mest absurda scenarierna. Ni är knäppare än den dåren som i höstas räknade med att NK skulle anfallas innan november månads utgång.

Det märks väldigt tydligt att du inte har följt, eller har förmågan, att följa utvecklingen på den nordkoreanska halvön.

De slutsater du har dragit är något helt annat än vad världens expertis har gjort.

Jag föreslår att du börjar med att läsa lite av vad Andrei Lankov skriver, eller ännu bättre, lyssna på hans pod, då har du kommit en liten bit längre i förståelsen.

Jag tror att du kan lägga ner dina spekulationer om att Kim har fått världen i sitt knä då alla andra, med något undantag, vet att det är tvärtom

Om det beror på att läsförståelsen i det engelska språket brister så förstår jag att du har svårt att följa med i analyserna.
Citera
2018-04-27, 14:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Helt ok för min del.

Jag är inte ute efter att erhålla något erkännande, från Dig, eller någon annan i denna tråd.

Jag har inte för avsikt att outa, vare sig mitt yrkesmässiga kontaktnät,
eller min profession de senaste 35 åren.

Du får dessvärre fortsätta att stå dalgångens mitt, och ropa efter de svar Du vill ha.
Jag tror jag drog upp riktlinjerna för hur det här skulle utspela sig för ett år sedan. Men du får gärna fortsätta att tro att det var sanktionerna som slutligen fick Kim "på fall".
Citera
2018-04-27, 15:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det märks väldigt tydligt att du inte har följt, eller har förmågan, att följa utvecklingen på den nordkoreanska halvön.

De slutsater du har dragit är något helt annat än vad världens expertis har gjort.

Jag föreslår att du börjar med att läsa lite av vad Andrei Lankov skriver, eller ännu bättre, lyssna på hans pod, då har du kommit en liten bit längre i förståelsen.

Jag tror att du kan lägga ner dina spekulationer om att Kim har fått världen i sitt knä då alla andra, med något undantag, vet att det är tvärtom

Om det beror på att läsförståelsen i det engelska språket brister så förstår jag att du har svårt att följa med i analyserna.
Vilken "världens expertis"? Menar du fårskallarna på WaPo och NYT. Eller den som driver ett idogt arbete med sin internationella kontakter sedan 35 år tillbaka och ändå har tid att hänga på Flashback?

Edit:

Om du hade varit insatt så skulle du ha vetat att det har bedrivits ett ganska så omfattande diplomatiskt arbete från flera håll, inte minst från Ryssland. Att sedan Trump åker snålskjuts på det är han väl förunnat. Jag har hela tiden sagt att man måste lösa frågan med att USA inte ska tappa ansiktet och det har Trump klarat bra. USA har inget mer att tillföra bara att dra sig tillbaka s.a.s.
Senast redigerad av arbetet 2018-04-27 kl. 15:07.
Citera
2018-04-27, 15:45
Medlem
Citat:
Vilken "världens expertis"? Menar du fårskallarna på WaPo och NYT. Eller den som driver ett idogt arbete med sin internationella kontakter sedan 35 år tillbaka och ändå har tid att hänga på Flashback?

Edit:

Om du hade varit insatt så skulle du ha vetat att det har bedrivits ett ganska så omfattande diplomatiskt arbete från flera håll, inte minst från Ryssland. Att sedan Trump åker snålskjuts på det är han väl förunnat. Jag har hela tiden sagt att man måste lösa frågan med att USA inte ska tappa ansiktet och det har Trump klarat bra. USA har inget mer att tillföra bara att dra sig tillbaka s.a.s.
Att du frågar om vilken expertis du borde ta del av visar att du inte har följt med i utvecklingen av Koreafrågan, jag gav ett tips på en bra början.
Är det Sputnik News som är din källa till kunskap?
Citera
2018-04-27, 16:03
Medlem
FlashyBears avatar
Wow!

När får Trump fredspriset?

Tror ej på 'kärnvapenfri zon', men Trump har ändå lyckats mer på ett år än Obamb&Bush&Clintons under 30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in