2018-04-27, 08:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man kan inte lika väl säga att kärnvapen fick USA till förhandlingsbordet vad gäller Iran utan sanktionerna var det som fick dem att upphöra med utvecklingen. Det finns för övrigt fler exempel på sanktioner som har fått avsedd verkan men det är långt ifrån alltid fallet. Det beror väl på hur hårt sanktionerna slår och hur envis den som utsätts för sanktionerna är.

NK:s slagkraft minskar självklart enormt om de inte har kärnvapen.
Ska komma med ett längre inlägg när jag inte är på jobbet om varför sanktioner är en dålig idé och varför Inga nationer utvecklar kärnvapen för att använda dem.
Citera
2018-04-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eh, fredsförhandlingarna har tillkommit till stor del p.g.a. NK:s initiativ.

Ja, på grund av att landet håller på att gå under, inte på grund av att Nordkorea har kärnvapen.
Det gläder mig att se att du börjar inse orsak och verkan.
Citera
2018-04-27, 09:05
Medlem
Citat:
Eh, fredsförhandlingarna har tillkommit till stor del p.g.a. NK:s initiativ.

Jag misstänker att även Kina vill se dem. Innan han kom till Sydkorea var Kim i Kina. Vid bussolyckan med Kinesiska turister för några dagar sedan besökte Kim personligen offren.
Nu när Trump börjat tjafsa med Iran igen så är situationen dessutom väldigt läglig att få USA att skifta fokus.
Citera
2018-04-27, 09:23
Medlem
Frågan är nog hur långt Nordkorea vågar driva fredssamtalen utan att själva på negativa konsekvenser av dom. Givetvis är det bra med nedrustning men det har gått lite för snabbt för att var förankrat i verkligheten. Dessutom agera Sydkorea och USA olika av naturliga geografiska orsaker.
Att Nordkorea skulle öppna sig är nog en naiv íllusion med tanke på vad som då kommer fram, tänk nazityskland.
Och en Trump som inte ens kan få ordning på sin egna personal tror jag inte kommer att spela någon avgörande roll i processen, åtminstone inte om man dyker djupare ner i det politiska spelet.
Utan tvivel har Kim ett stort stöd i ryggen från bl.a Putin när han nu försöker spela upp en politiks välvilja mot Sydkorea. Det lukta faktiskt falskspel lång väg även om Kim givetvis vill få ut något konstruktivt som gynna hans fortsatta maktinnehav, kanske lite mer fisk till folket. Men att låta nordkoreanerna få tillgång till riktig och äkta information om den omvärld man vet så lite om är nog otänkbart om regimen vill överleva på sikt så denna charmoffensiv är troligen enbart till för att i lönndom visa fingret mot bl.a USA och Trump. Nordkorea tog ju initiativet till förhandlingar för att visa att man numera är säker i sin roll som kärnvapenmakt. Sedan har säkert militären i Nordkorea sista ordet i utvecklingen som inte får negligeras, inte Kim.
Citera
2018-04-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Frågan är nog hur långt Nordkorea vågar driva fredssamtalen utan att själva på negativa konsekvenser av dom. Givetvis är det bra med nedrustning men det har gått lite för snabbt för att var förankrat i verkligheten. Dessutom agera Sydkorea och USA olika av naturliga geografiska orsaker.
Att Nordkorea skulle öppna sig är nog en naiv íllusion med tanke på vad som då kommer fram, tänk nazityskland.
Och en Trump som inte ens kan få ordning på sin egna personal tror jag inte kommer att spela någon avgörande roll i processen, åtminstone inte om man dyker djupare ner i det politiska spelet.
Utan tvivel har Kim ett stort stöd i ryggen från bl.a Putin när han nu försöker spela upp en politiks välvilja mot Sydkorea. Det lukta faktiskt falskspel lång väg även om Kim givetvis vill få ut något konstruktivt som gynna hans fortsatta maktinnehav, kanske lite mer fisk till folket. Men att låta nordkoreanerna få tillgång till riktig och äkta information om den omvärld man vet så lite om är nog otänkbart om regimen vill överleva på sikt så denna charmoffensiv är troligen enbart till för att i lönndom visa fingret mot bl.a USA och Trump. Nordkorea tog ju initiativet till förhandlingar för att visa att man numera är säker i sin roll som kärnvapenmakt. Sedan har säkert militären i Nordkorea sista ordet i utvecklingen som inte får negligeras, inte Kim.
Det ligger nog mycket i vad du skriver men Kim III kom inte till förhandlingsbordet för att visa att NK är säker i sin roll som kärvapenmakt.
Han är tvungen då landet, p.g.a sanktionerna, är på väg mot ekonomisk kollaps.
Citera
2018-04-27, 09:51
Medlem
Citat:
Åh, har du lyckats hitta en pikant detalj. Gratulerar!

Vad säger du om TV4:s Samir Abu Eids kommentar att det här mötet har kommit till stånd till stor del p.g.a. att NK nu tycker sig ha nått maximal militär styrka?

Jag ber ödmjukt och vördsamt, att få förmånen att slippa kommentera Samir Abu Eids åsikter i frågan. TV4 ligger ljusår efter de medier i världen, där nan har hyggligt pålästa medarbetare acseende NoKo.

Lika lite tänker jag kommentera de hobbyskribenter eller auktoriserade sådana, som uppvisar föga och låg kunskapsnivå, om vad som sker i och kring NoKo, just nu, samt de många svaga analyser av sanktionernas effekter, som likaså pågår här i tråden.
Citera
2018-04-27, 09:55
Medlem
Bisarra och paranoida Nordkorea:

Hela världen visar livebilder på mötet i Sydkorea, nordkoreanerna får se en gammal film om Kim II...
Citera
2018-04-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Bisarra och paranoida Nordkorea:

Hela världen visar livebilder på mötet i Sydkorea, nordkoreanerna får se en gammal film om Kim II...

Allt medan "Den store Kim", sitter bredbent med stora gester, och får världens uppmärksamhet, för en stund, endast några mil därifrån, och spelar betydelsefull på den internationella arenan, med sitt "Rövargäng" till delegation i släptåg.

Jag förstår dom som får dålig smak i munnen, samt känner stark avsky, denna stund.
Citera
2018-04-27, 12:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag ber ödmjukt och vördsamt, att få förmånen att slippa kommentera Samir Abu Eids åsikter i frågan. TV4 ligger ljusår efter de medier i världen, där nan har hyggligt pålästa medarbetare acseende NoKo.

Lika lite tänker jag kommentera de hobbyskribenter eller auktoriserade sådana, som uppvisar föga och låg kunskapsnivå, om vad som sker i och kring NoKo, just nu, samt de många svaga analyser av sanktionernas effekter, som likaså pågår här i tråden.
Fortsätt du i din neokonservativa fantasivärld. Jag antar att du tillhör dem som tycker att invasionen av Irak var en strålande idé tillsammans med mordet på Gadaffi.
Citera
2018-04-27, 12:28
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Det är Donald Trump med sin "fire & fury" som fixat det här. Sånt ger respekt hos asiaterna.
Enligt Sydkoreas utrikesminister så hade detta varit omöjligt utan Trump. Får inte Trump Nobels fredspris för detta så är det en stor skam. Obama fick ju sitt pris för absolut ingenting mer än att han ville åstadkomma det Trump har lyckats med.
Citera
2018-04-27, 12:46
Medlem
arbetets avatar
Redan förra året drogs planerna upp hur man skulle gå vidare inte bara med NK/SK-konflikten utan även när det gäller större infrastruktursatsningar i regionen. Alla berörda staters ledningar ställde sig positiva till vad som föreslogs. Alla utom NK som i princip sa att man hade vissa strategiska problem att klara ut innan man också kunde gå framåt med några planer.

Alltså, om man tror att Kim är inkompetent och allmänt dum i huvudet som inte i förväg förstod omvärldens reaktioner på NK:s kärnvapenprogram så förstår jag att man har svårt att komma med korrekta analyser. Samma är det om man på något vis är känslomässigt engagerad i frågan. Kim vill naturligtvis det bästa för NK och där ligger undanröjandet av yttre hot nog i första rummet, vare sig detta är verkligt eller inbillat. Kim har naturligtvis räknat kallt med att landet skulle bli föremål för kraftiga protester framförallt från SK och USA vilket antagligen också skulle leda till hårda sanktioner. Samtidigt, och som står med all önskvärd tydlighet klart, är att han har fångat omvärldens uppmärksamhet inte minst från USA. Sedan Bush förklarade NK som en medlem av axis of evil har USA avvisat varje initiativ från NK till fredsförhandlingar. Man verkar bara ha betraktat NK som en bricka i det geopolitiska spelet som man inte behöver ägna mycket tid åt när det stora problemet har varit Kina.

Nu har Kim lyckats manövrera NK fram till en punkt där vi står inför en möjlig fredlig lösning av konflikten och han har gjort det på ett sätt som inte bara gjort de flesta kunniga på området förvånade, han har också lyckats med konststycket att lämpa över allt ansvar på den tunga partnern här nämligen USA. För det första så kommer Trump inte släppa denna möjlighet att framstå som stor inom den internationella politiken, och för det andra, hur skulle de nu se ut om USA vandrar ut från förhandlingarna?

Herre Gud ni är en samling dårar som sitter i en ekokammare och triggar varandra till de mest absurda scenarierna. Ni är knäppare än den dåren som i höstas räknade med att NK skulle anfallas innan november månads utgång.
Citera
2018-04-27, 12:56
Medlem
Citat:
Fortsätt du i din neokonservativa fantasivärld. Jag antar att du tillhör dem som tycker att invasionen av Irak var en strålande idé tillsammans med mordet på Gadaffi.

Du är fri att sätta de epitet på mig och andra som Du finner lämpliga.

Det är helt ok för mig, om det känns bekvämt och tillfredställande för Dig.

Jag finner det föga fruktsamt att gå in i polemik med Dig, vare sig det gäller sanktioner av diktaturer, och/eller för och efterspelet i Nordafrika resp MÖ och Saddam Hussein specifikt.

Jag har läst allt för många av Dina inlägg, varvid jag konstaterar att Du saknar tillräckliga kunskaper för en mer djuplodande diskussion i frågan. Speciellt gäller detta Koreafrågan och regimen i Nordkorea.

Dessutom är Nordafrika och MÖ, OT i denna tråd.

Nu gläds vi istället åt de framgångar som Moon och Kim tycks vara på väg att uppnå i förhandlingarna.

Kärnvapenavveckling och fredsavtal i sikte. Konsensus råder om att detta skall uppnås i år.

VÄRT ATT NOTERA I SAMMANHANGET, ÄR ATT SYDKOREA OFFICIELLT DEKLARERAR ATT DETTA VI NU SER SKE, VORE OMÖJLIGT UTAN PRESIDENT TRUMP OCH DENNES ADMINISTRATION.

Tack Sydkorea, för den klarsyntheten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in