Citat:
Vilket excellent bidrag till tråden. Det är ironiskt att det är jag som tar upp det sakliga och faktiskta medan ni motståndare hela tiden ligger på nivån ovanför med personangrepp och tramsande.
Jag håller med dig i det Saturos. Alltid när det diskuteras Nordkorea går det 1 minut så är någon och länkar Vice Dokumentären eller säger fullständigt uttjatade repliker såsom. "höhöhöhö, kim il jong är tjock" "buuu, Nordkorea, bomba skiten" "höhö,visste ni att det inte finns några bilar i nordkorea! "
*Trivia startar*
Ang. Kina och Nordkorea. Så vitt jag vet är den militära delen av Nordkoreas maktelit betydligt mindre attraherad av Kina än partidelen. Nordkoreas elit är ju som sagt var uppdelad i en partidel och en militärdel. På senare år har ju militären fått mer och mer makt. Tex. "Armen först policyn" som gör att man bunkrar upp löjliga lager ris på hög bara för armen.
Som allt i Nordkorea så tar man oftast ett steg framåt och två steg bakåt. Å ena sidan kan det beslutas att man minsann ska låta sydkoreanska företag bygga en turist-resort vid gränsen, men så går det 1 år så har en officer beslutat att skjuta en 50 årig kvinnlig sydkoreansk turist för att hon gick en halvmeter utanför en avspärrning på stranden. Så nu blir det inte något mer badande för sydkoreanska turister på ett tag.
*trivia slutar*
Så vitt jag vet så är nordkoreaner överlag inte särskilt glada över samarbetet med Kina. Man är väl glad att man har någon att handla och låna med/av men där sluter det nog. Överlag verkar nordkoreaner både de mer högt uppsatta och de lägsta (well, inte dom i gulag och koncentrationsläger) veta rätt mycket ang. relationen till Kina. Det är heller ingen propaganda bakom det likt den vanliga nordkoreanens relation till USA (of course). Det handlar om att man inte vill bli beroende av något annat land. Varje nordkorean vet ju den historien (juche-ideologin) det är nog därför som man ändå tänker ganska klart när man diskuterar Kina.