2010-05-05, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Sakfrågor.

Den lilla dvärgen är i Kina för att försöka tigga till sig ännu mer bistånd.

So much för äcklets Juche-ideologi. Han verkar ha glömt bort det där med "självförsörjande".

Vilket excellent bidrag till tråden. Det är ironiskt att det är jag som tar upp det sakliga och faktiskta medan ni motståndare hela tiden ligger på nivån ovanför med personangrepp och tramsande.

Vem är det som sitter på de rätta argumenten egentligen?

Om du hade studerat den egentliga faktan hade du insett att Kina importerar en väldigt stor mängd mineraler och andra matrial från DFR Korea och att det är ett ömsesidigt utbyte av varor och tjänster mellan de båda länderna.

Jag med bakgrund i området har nog lite mer kunskap om denna 60-åriga konflikt. jag har även besökt länderna i fråga och därmed kunnat forma en egen bild. Konstigt att så många som besökt DFR Korea blir chockade över hur bra det ser ut där, de trodde ju innan på propagandan men sen såg det hur bra det är egentligen.
Senast redigerad av Saturos 2010-05-05 kl. 17:50.
Citera
2010-05-05, 18:45
Medlem
Citat:
Vilket excellent bidrag till tråden. Det är ironiskt att det är jag som tar upp det sakliga och faktiskta medan ni motståndare hela tiden ligger på nivån ovanför med personangrepp och tramsande.

Jag håller med dig i det Saturos. Alltid när det diskuteras Nordkorea går det 1 minut så är någon och länkar Vice Dokumentären eller säger fullständigt uttjatade repliker såsom. "höhöhöhö, kim il jong är tjock" "buuu, Nordkorea, bomba skiten" "höhö,visste ni att det inte finns några bilar i nordkorea! "

*Trivia startar*
Ang. Kina och Nordkorea. Så vitt jag vet är den militära delen av Nordkoreas maktelit betydligt mindre attraherad av Kina än partidelen. Nordkoreas elit är ju som sagt var uppdelad i en partidel och en militärdel. På senare år har ju militären fått mer och mer makt. Tex. "Armen först policyn" som gör att man bunkrar upp löjliga lager ris på hög bara för armen.

Som allt i Nordkorea så tar man oftast ett steg framåt och två steg bakåt. Å ena sidan kan det beslutas att man minsann ska låta sydkoreanska företag bygga en turist-resort vid gränsen, men så går det 1 år så har en officer beslutat att skjuta en 50 årig kvinnlig sydkoreansk turist för att hon gick en halvmeter utanför en avspärrning på stranden. Så nu blir det inte något mer badande för sydkoreanska turister på ett tag.
*trivia slutar*

Så vitt jag vet så är nordkoreaner överlag inte särskilt glada över samarbetet med Kina. Man är väl glad att man har någon att handla och låna med/av men där sluter det nog. Överlag verkar nordkoreaner både de mer högt uppsatta och de lägsta (well, inte dom i gulag och koncentrationsläger) veta rätt mycket ang. relationen till Kina. Det är heller ingen propaganda bakom det likt den vanliga nordkoreanens relation till USA (of course). Det handlar om att man inte vill bli beroende av något annat land. Varje nordkorean vet ju den historien (juche-ideologin) det är nog därför som man ändå tänker ganska klart när man diskuterar Kina.
Citera
2010-05-05, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Jag håller med dig i det Saturos. Alltid när det diskuteras Nordkorea går det 1 minut så är någon och länkar Vice Dokumentären eller säger fullständigt uttjatade repliker såsom. "höhöhöhö, kim il jong är tjock" "buuu, Nordkorea, bomba skiten" "höhö,visste ni att det inte finns några bilar i nordkorea! "

*Trivia startar*
Ang. Kina och Nordkorea. Så vitt jag vet är den militära delen av Nordkoreas maktelit betydligt mindre attraherad av Kina än partidelen. Nordkoreas elit är ju som sagt var uppdelad i en partidel och en militärdel. På senare år har ju militären fått mer och mer makt. Tex. "Armen först policyn" som gör att man bunkrar upp löjliga lager ris på hög bara för armen.

Som allt i Nordkorea så tar man oftast ett steg framåt och två steg bakåt. Å ena sidan kan det beslutas att man minsann ska låta sydkoreanska företag bygga en turist-resort vid gränsen, men så går det 1 år så har en officer beslutat att skjuta en 50 årig kvinnlig sydkoreansk turist för att hon gick en halvmeter utanför en avspärrning på stranden. Så nu blir det inte något mer badande för sydkoreanska turister på ett tag.
*trivia slutar*

Så vitt jag vet så är nordkoreaner överlag inte särskilt glada över samarbetet med Kina. Man är väl glad att man har någon att handla och låna med/av men där sluter det nog. Överlag verkar nordkoreaner både de mer högt uppsatta och de lägsta (well, inte dom i gulag och koncentrationsläger) veta rätt mycket ang. relationen till Kina. Det är heller ingen propaganda bakom det likt den vanliga nordkoreanens relation till USA (of course). Det handlar om att man inte vill bli beroende av något annat land. Varje nordkorean vet ju den historien (juche-ideologin) det är nog därför som man ändå tänker ganska klart när man diskuterar Kina.
Du har rätt i mycket av det du skriver. Militären har en annan åsikt än partiledningen angående Kina. Songun politiken har ju gett militären mer och mer befogenheter så vad de har för åsikter är av stor vikt i DFR Korea.

Angående attityden mot Kina så är den väl tudelad. många koreaner ogillar Kina eftersom de varit en så dominerande kraft i området så länge. men känslan och repsekten för Kina är ändå stor i jämförelse med Japan som man hatar av naturliga och förklariga skäl. Juche politiken är ändå på utvecklingsstadiet och än är Nordkorea absolut inte självständigt och därför är samarbetet med Kina väldigt viktigt.

Relationerna med Sydkorea har blivit mycket sämre sedan Lee Myung Bak tog över och detta är väldigt olyckligt eftersom alla koreaner är bröder och vi vill ju ha ett enande i framtiden fast med olika vilkor. Jag hoppas att deras nästa president är mer samarbetsvillig och vänlig åt Nordkorea. Att minska USA:s inflytande över Sydkorea är också en väldigt viktig fråga, speciellt de tiotusentals soldater som är stationerade i landet, så kan vi inte ha det i längden.
Citera
2010-05-05, 19:24
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Att minska USA:s inflytande över Sydkorea är också en väldigt viktig fråga, speciellt de tiotusentals soldater som är stationerade i landet, så kan vi inte ha det i längden.

Men de 30-40 tusen man som USA har i Sydkorea är väl rätt obetydlig jämfört med den stående Sydkoreanska armén som bör vara nästan 20 gånger större. Dessutom får ju Sydkoreanerna köpa modern Amerikansk materiel.

Med tanke på obalansen i Korea just nu är det inte uteslutet att Kina skjuter till resurser till Nordkorea. Hur detta skall betalas får vi se. Kanske genom Nordkoreanska arbetsläger i Kina eller något sådant.

Hur ställer sig förresten Kina till att Nordkorea nu har kärnladdningar?
Citera
2010-05-05, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Men de 30-40 tusen man som USA har i Sydkorea är väl rätt obetydlig jämfört med den stående Sydkoreanska armén som bör vara nästan 20 gånger större. Dessutom får ju Sydkoreanerna köpa modern Amerikansk materiel.

Med tanke på obalansen i Korea just nu är det inte uteslutet att Kina skjuter till resurser till Nordkorea. Hur detta skall betalas får vi se. Kanske genom Nordkoreanska arbetsläger i Kina eller något sådant.

Hur ställer sig förresten Kina till att Nordkorea nu har kärnladdningar?
Saken är att USA ändå har kontrollen av den sydkoreanska militären. Det är därför t.ex. Sydkorea måste avvakta USA:s order angående hur de ska sköta incidenten med det sjunkande skeppet. De kan inte ha en egen policy utan måste få höra från USA vad de ska göra härnäst. Många koreaner i Syd gillar inte denna beroendeställning de har till USA av förklariga skäl.

Kina behöver DFR Korea för Korea exporterar mycket mineral och annat matrial till Kina som de behöver så det är ett ömsesidigt utnyttjande kan man säga. Kina är inte principellt emot att DFR Korea har kärnladdningar men de måste spela att de är emot det men i praktiken så struntar de fullständigt i det och det kan man se genom att Kina konstant röstar ner all kritik mot det i FN:s säkerhetsråd.
Citera
2010-05-08, 12:02
Bannlyst
Kina hyllar sin allierade DFR Koreas excellenta system och den store ledaren Kim Jong Ils briljanta styre:

Citat:
''China's leaders offered up effusive words of praise for North Korea on Friday at the conclusion of a secretive five-day visit by ailing leader Kim Jong Il.

Breaking days of silence about Kim's visit, Chinese President Hu Jintao released a statement through the official Xinhua news agency calling the traditional friendship between China and North Korea a "common treasure of the two governments, parties and peoples."

"It is the historical responsibility of the two sides to push forward their friendship with the progress of the times and from generation to generation," Hu said in the statement.

http://dailyme.com/story/2010050700003811/china-praises-north-korea-end-kim.html#ixzz0nKZ2OhkD

Kim Jong Il, som den fredsälskare han är vill också gå tillbaka till sexpartskonferensen om Sydkorea, USA och Japan slutar med sin hotfulla och aggressiva inställning mot DFR Korea. Att DFR Korea ens skaffar kärnvapen är enbart för att försvara sig, de har alldeles för hög moral för att anfalla oskyldiga länder med den. Sådant gör bara omoraliska länder som USA.
Citera
2010-05-08, 12:12
Medlem
Bystskuggas avatar
Fast enligt samma artikel så:

Citat:
Despite the positive tone taken by China's leadership, public sentiment here concerning North Korea has been shifting.

One recent poll showed the percentage of Chinese viewing North Korea positively plunged over the last year from 42 percent to 24 percent, a drop that brought support for North Korea to its lowest level in four years. The survey was conducted by GlobeScan/PIPA and released last month by the BBC.

Outright disdain was expressed by some Chinese Internet users who organized a "Get Out of Our Country" campaign on Twitter.

"Kim Jong Il -- stop messing around. China won't fight a war for you anymore,"

Så fina ord är ju vackert, men fick Kim de resurser han måste ha frågat om?`

Annars tycks artikeln föreslå ett svar på en av mina tidigare frågor:

Citat:
Kim, 68, is recovering from a stroke and also suffers from kidney disease and possibly other illnesses. He is said to be grooming his youngest son, Kim Jong Eun, as his successor, another possible topic of discussion with Beijing during this week's meetings.

Som alltid med Nodrkorea är det svårt att veta vad man skall tro på.
Citera
2010-05-08, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Fast enligt samma artikel så:

Så fina ord är ju vackert, men fick Kim de resurser han måste ha frågat om?`

Annars tycks artikeln föreslå ett svar på en av mina tidigare frågor:

Som alltid med Nodrkorea är det svårt att veta vad man skall tro på.
Vi vet inte riktigt hur undersökningen var utformad och om den var represenativ mm så det är omöjligt att svara på hur många kineser som har de åsikterna. De är självklart reaktionära åsikter som Kina borde se allvarligt på om det stämmer då det visar att den framtida kinesiska ungdomen verkar vara lättmanipulerad och USA-vänligt patrask som förrått sina förfäder totalt. Men jag som pratat med många kineser tror att detta inte är representativt. De flesta kineser ser DFR Korea som en självklar vän och allierad i kampen mot amerikansk hegemoni i världen.

Samtalet handlade aldrig om ''resurser''. Det handlade om en fördjupning av deras relationer och om kärnvapnen och om båtincidenten med Sydkorea, inget annat.

Allt det som sägs om Kim Jong Un är rykten. Kim Jong Il är inte döende och har inte valt en efterträdare, något han inte ens kan välja själv. Det är media i Sydkorea som sprider dessa rykten och de ska man ta med en stor nypa salt självfallet.
Citera
2010-05-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Vi vet inte riktigt hur undersökningen var utformad och om den var represenativ mm så det är omöjligt att svara på hur många kineser som har de åsikterna. De är självklart reaktionära åsikter som Kina borde se allvarligt på om det stämmer då det visar att den framtida kinesiska ungdomen verkar vara lättmanipulerad och USA-vänligt patrask som förrått sina förfäder totalt. Men jag som pratat med många kineser tror att detta inte är representativt. De flesta kineser ser DFR Korea som en självklar vän och allierad i kampen mot amerikansk hegemoni i världen.

Samtalet handlade aldrig om ''resurser''. Det handlade om en fördjupning av deras relationer och om kärnvapnen och om båtincidenten med Sydkorea, inget annat.

Allt det som sägs om Kim Jong Un är rykten. Kim Jong Il är inte döende och har inte valt en efterträdare, något han inte ens kan välja själv. Det är media i Sydkorea som sprider dessa rykten och de ska man ta med en stor nypa salt självfallet.

Är du på riktigt? Du har ju inte en susning om vad du pratar om. De flesta kineser, som inte bor i anslutning till NK, tycker knappt ett skit om NK. Och de är framför allt inte påverkade av USA, då en majoritet knappt träffat en västerlänning. Har du ens varit i Kina?

De kineser som känner till NK och bryr sig ens anser att Kim skulle ha ett nackskott och tycker synd om befolkningen, då deras lidande påminner mycket om kinesernas lidande under japanska invasionen. Japan är än idag ganska hatat i Kina.

Tycker du ska titta på andra tv-program än NK:s eftersändningar och få en dos verklighet.
Citera
2010-05-08, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Är du på riktigt? Du har ju inte en susning om vad du pratar om. De flesta kineser, som inte bor i anslutning till NK, tycker knappt ett skit om NK. Och de är framför allt inte påverkade av USA, då en majoritet knappt träffat en västerlänning. Har du ens varit i Kina?

De kineser som känner till NK och bryr sig ens anser att Kim skulle ha ett nackskott och tycker synd om befolkningen, då deras lidande påminner mycket om kinesernas lidande under japanska invasionen. Japan är än idag ganska hatat i Kina.

Tycker du ska titta på andra tv-program än NK:s eftersändningar och få en dos verklighet.
Du har tydligen inte följt tråden för då skulle du vetat att jag faktiskt besökt Nordkorea tidigare, det är många som gjort det. Jag är med i svenskkoreanska vänskapsföreningen som anordnar resor till Nordkorea och jag är av koreansk härstamning i grunden så jag vet mycket om området.

De flesta kineser som känner till Nordkorea tycker inte ett dugg illa om Kim Jong Il och landets styre utan de ser landet som allierade till Kina. De flesta kineser hatar/ogillar USA då de ser deras makt över världen som ett problem. Självklart har de ingen makt över Kina men de har makt över Kinas grannländer som t.ex. Sydkorea/Japan och även förrädarna i ''Taiwan'' (som snart ska återförenas till moderlandet).
Citera
2010-05-08, 16:53
Bannlyst
Saturos: Vad tycker du om Kon-fu-tse? Du har påpekat att asiatiska länder haft en stor tradition av starka ledare och hierarki och många påstår att det var Kon-fu-tse som lade grunden för detta.

Många (jag själv inkluderad) anser att Kon-fu-tse's teorier har hållit tillbaka asiatiska civilisationer genom att influera dem till centralstyrda hierarkier där utveckling förhindras (genom att inte tillåta mer än ledarna att delta i utvecklingen). Du nämnde att demokrati var utvecklat av vita för vita, men kan du förstå hur de bästa idéerna av miljoner olika idéer är bättre än idéerna av ett fåtal utvalda (på vilka grunden valda?)?

Japan före andra världskriget är ett ypperligt exempel på detta. Ett välorganiserat land som klarade att kopiera västerländsk teknologi, men aldrig tillförde något själv eftersom varje av deras medborgare bara gjorde vad de blev tillsagda.

---

Blev lite invecklad inlägg, men förhoppningsvis är allt förståeligt.
Citera
2010-05-08, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Saturos: Vad tycker du om Kon-fu-tse? Du har påpekat att asiatiska länder haft en stor tradition av starka ledare och hierarki och många påstår att det var Kon-fu-tse som lade grunden för detta.

Många (jag själv inkluderad) anser att Kon-fu-tse's teorier har hållit tillbaka asiatiska civilisationer genom att influera dem till centralstyrda hierarkier där utveckling förhindras (genom att inte tillåta mer än ledarna att delta i utvecklingen). Du nämnde att demokrati var utvecklat av vita för vita, men kan du förstå hur de bästa idéerna av miljoner olika idéer är bättre än idéerna av ett fåtal utvalda (på vilka grunden valda?)?

Japan före andra världskriget är ett ypperligt exempel på detta. Ett välorganiserat land som klarade att kopiera västerländsk teknologi, men aldrig tillförde något själv eftersom varje av deras medborgare bara gjorde vad de blev tillsagda.

---

Blev lite invecklad inlägg, men förhoppningsvis är allt förståeligt.
Ja den sk konfucisianismen är ett självklart exempel på varför DFR Korea har det vi kallar ''ledardyrkan'' som för europeer andra kan te sig märklig men som är helt naturlig inom den asiastiska kulturen. Deras kultur bygger mycket på respekt för äldre och auktoriteter som inte alls finns i den europeiska/amerikanska kulturen. Som med allt annat finns det för och nackdelar med alla kulturer och civilisationer. Man måste komma ihåg att detta fortfarande präglar länder som Japan och Sydkorea fast de idag är sk demokratier. Även idag hyllas den japanska kejsaren något enormt och Sydkoreanska presidenter och andra ledare äras också väldigt mycket. I deras kulturer finns det inte att göra narr av sina auktoriteter som det finns här i Sverige.

Jag tycker att det är positivt då det skapar ett mer respektfullt samhälle och det kan vara endel förklaring att dessa länder har så många färre brott speciellt våldsbrott jämfört med oss i Europa/USA. Sedan så tror jag det är mycket möjligt att blanda denna konfucianism med kreatvitet det visar Japan/Kina/Sydkorea. Jag tror mer att DFR Koreas problem är att de är internationellt isolerade av de flesta länder och det ekonomiska embargot de har emot sig skulle alla länder ha svårt att klara av. Det finns en stor stigma kring DFR Korea från omvärlden vilket gör det svårt för dem när de ska importera/exportera matrial och råvaror. Idag är det typ bara Kina och Sydkorea de gör detta med i en större omfattning. Men samtidigt är den förda Juchepolitiken väldigt krävande och kommer ta tid att genomföra.

Det är viktigt att komma ihåg i denna diskussion att alla länder och civlisationer har olika kulturer. Det som ter sig främmande för oss här är naturligt för andra folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in