Citat:
Ursprungligen postat av
OlleViero
Jag har lite svårt för att en del har sådan fascination för att besöka NK som turist? Alla vet ju att det bara är kulisser och skådespel man får se. Dessutom så går varenda krona oavkortat till staten. Borde ju vara en principsak att inte besöka sådana länder. Men många amerikanare ser ju wrestling och tror det är på riktigt.

Jag delar faktiskt Din uppfattning, men jag tror det beror på, att många
(Du vet klyschorna)" Vill se med egna ögon", "Bilda mig min egen uppfattning" samt att det nog upplevs som "Lite farligt" och "Spännande", typ, som att stanna vid en brotts eller olycksplats.
Samtidigt är det ju också en positiv sak, att många starka vittnesmål kommer fram som bekräftar vad de flesta bara anar.
Jag kanske inte skall "kasta sten", på de som väljer åka dit och se eländet, då jag varit där själv, en gång, 1996, men då i affärs/informationssyfte med internationella kopplingar.
Det var inget upplyftande besök, deprimerande, tragiskt, mega korrumperat, genom regisserat och förljuget, samt otroligt "kultliknande", både personkulten över ledarna, men även den robotliknande indoktrinering man lyckats göra med ALLA. Det som tankemässigt slog mig mest hela tiden, var, är detta verkligen möjligt, ifrågasätter dom aldrig NÅGONTING, ens i sina egna tankar, för sådana måste dom ha.
Jag förstår det än i denna dag inte...... Det var mycket som snurrade i huvudet kan jag lova, när jag lämnade landet. Mest sorg över de stackars människor som lever under dessa förhållanden, ändå fick jag aldrig tillfälle att se landsbygden.
Tankarna kom till DDR och återföreningen av Tyskland som skedde åren innan, DDR var som en "varm sommardag" i jämförelse med NK, och 10 ggr öppnare. Det säger kanske en hel del.....
Det jag delar mest med Ditt inlägg, är det faktum att alla intäkter från turismen går rakt ner i fickan på Nomenklaturan och Kim!
"Quo tragici fatum patriae"