Citat:
Det är nog säkrare att satsa på arbetshästen F18, Invändningarna emot F35 är riktiga på flera plan. Utvecklingen av ny radarteknik kan göra att hela vitsen med F35 helt omintetgörs så småningom. Men ett problem som jag tror att USA får är att de får svårt att få fram tillräckligt med stridande personal, i den takt som behövs alltså. Jag tror att USA lär få luftherravälde ganska snabbt men antalet mål är så enormt stort antar jag. Jag antar också att Lill-Kim är lika envis som IS, och då kan man ju hålla på och kriga i månader utan att NK ger upp.
Citat:
Svar: Ingen vet, hållbarheten kan variera ifrån omgång till omgång. Problemet med kerosen (fotogen) av det slaget att det liksom i dieselolja kan bildas feta sega avlagringar i tankarna, som påminner om tjära. Fastnar den geggan i jetmotorns injektorer så blir det flame-out, motorn stannar alltså tvärt. Piloten måste då gå ner på lägre höjd för att få upp ett bra kompressionstryck i motorn för att tända den igen, men ibland är det förkylt, och då är det bara att hoppa ut och försöka se glad ut.
Även i modern tid har detta hänt, men nä det är inte vanligt, man försöker ju naturligtvis se till att bränslet håller godtagbar kvalitet. Det är just pga jetmotorns design att man hellre bygger flermotoriga jetflygplan, de är mycket säkrare.
Förresten så har ju NK inte tankbilar så det räcker att transportera jetbränsle i tillräcklig omfattning, så NK är bara en Sitting Duck.
Vi ska dock inte bli förvånade om NK vänder på en femöring, för det har de gjort förut. Problemet är ju att det inte går att placera spioner på insidan, nä NK är alltför slutet samhälle för det tyvärr.
Det är mycket möjligt att NK går vidare med fler kärnvapenförsök, men i fall det då blir svår svält i NK (*), det kan bli kuppförsök inne i NK. NK har ju inget för sig att kasta omkring kärnvapenhot emot sina grannar, NK kan ju inte besätta några större landområden med trupper ändå, pga antagligen usel logistik och alltför gamla fordon. Och så fort NK exponerar sina trupper så är de öppna mål. NKs kärnvapenmissiler är av den typen att man kan få upp till 20-30 minuters förvarning, i vissa fall så kan man hinna sätta sig i säkerhet så att man slipper den inledande strålningen.
Oavsett vad som händer så smider nog svensk PK-Media sina planer på att skylla allt på Trump och USA (och Israel), Trump passar ju precis för att bli scapegoat för PK-Media, att tex NK klappar ihop och folket svälter. Då är det Trumps fel ändå, vilket som, typ...
Nu har ju en del analytiker uttalat sig att Obama är den man ska skylla på, för han ignorerade många rapporter om Lill-Kims bombmixtrande, Och på sätt och vis är detta ju riktigt, men det är ju faktiskt så att CIA har stora svårigheter att spionera på NK. Och att det egentligen inte har funnits några riktigt bra påtryckningsmedel på NK under mycket lång tid
(*) Kina vill nog inte ställa upp med förnödenheter alls om de samtidigt hotas av NK med kärnvapen, Kärnvapen är på det hela taget ett väldigt "ofint trubbigt redskap" att ta till