2009-04-11, 21:53
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Aaa, jag blandade ihop det med mötet på ambassaden den 7 februari inför Kim Jong Ils födelsedag den 16e. Jag fram emot en rapport från detta möte =)

De hade ju ett införmöte i början av april som det står lite om på skps huvudsida.
Citera
2009-04-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Man kan ju också vända på det: Om dom inte spenderat så mycket på sin militär hade de inte behövt vara så paranoida ang. USA.
Hade det inte varit för NK's allmäna kåthet för plutonium så hade inte USA brytt sig ett skit om detta efterblivna land.
Jag personligen tackar dem för de bjuder på stor komik!

Du fattar tydligen inte hur USA funkar och hur USA har funkat dom senaste 60åren.

Har du någon aning om hur många länder USA har invanderat efter andra världskriget? Hur många regeringar dom har avsatt?? (Även demokratiska)

Nordkoreas arme är det enda som har hindrar USA från att invadera Nordkorea.
Citera
2009-04-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Du fattar tydligen inte hur USA funkar och hur USA har funkat dom senaste 60åren.

Har du någon aning om hur många länder USA har invanderat efter andra världskriget? Hur många regeringar dom har avsatt?? (Även demokratiska)

Nordkoreas arme är det enda som har hindrar USA från att invadera Nordkorea.

Men utan NK:s arme´ och bombastiska attityd har USA heller ingen anledning att invadera.
Det eftersom NK är ett Kalle Ankaland som snarare fungerar avskräckande när det gäller kommunism. Fast det där hör ju kalla kriget till ändå så det skiter USA i.
Särskilt eftersom Kina skulle bli så sura. De har tillräckligt med folk, de tycker liksom inte att det behövs tio miljoner koreaner att fylla ut med.
Citera
2009-04-11, 22:55
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tycker Svensk-Koreanska vänskapsföreningen har lite väl mycket sinne för dramatik.
Kim Jong Il vill ta tallar för att plantera i Korea och den svenska sorten passar tydligen där. Inget fel med det, om Kim vill ha tallar kan jag gärna skänka en slant men Svensk-Koreanska Föreningen slår på stora trumman och skriver följande:

Citat:
Hjälp DFRK plantera tallar

Föreningen vädjar om stöd till en insamling för inköp och plantering av tallar i Korea.

Skogsplantering är högt prioriterat i Korea just nu. Kim Jong Il har uppmanat sitt folk att plantera skog för att utveckla skogsbruket och förhindra erosion och översvämningar. Mot den bakgrunden har DFRK:s ambassad i Stockholm riktat en förfrågan till Svensk-Koreanska Föreningen om hjälp att köpa tallfrön i Sverige.
Tall anses särskilt lämpligt i Korea, vars klimat liknar Skandinaviens, men de inhemska tallarna är inte raka som de tallar som odlas i Sverige och passar därför inte lika bra som timmer. Föreningen vädjar därför om stöd till tallplantering i norra Korea via kontot Katastrofhjälp till Korea, plusgiro 448 27 03-8. Skriv Trädplantering på talongen! Vi hoppas kunna bidra till tallplanteringen redan i vår. Dröj därför inte med att sätta in ditt bidrag!

Nästan lite provocerande att kalla det katastrofhjälp måste jag säga.

(OBS: Min fetmarkering)
Citera
2009-04-11, 23:14
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Tycker Svensk-Koreanska vänskapsföreningen har lite väl mycket sinne för dramatik.
Kim Jong Il vill ta tallar för att plantera i Korea och den svenska sorten passar tydligen där. Inget fel med det, om Kim vill ha tallar kan jag gärna skänka en slant men Svensk-Koreanska Föreningen slår på stora trumman och skriver följande:

Nästan lite provocerande att kalla det katastrofhjälp måste jag säga.

(OBS: Min fetmarkering)

Det där måste vara ett påhitt! Givetvis kan Kim McGyver uppfinna ett superträd. Om han bara känner för det vill säga.. Dessutom tror jag knappast att han tillåter någon sorts uppkäftig erosion på sin mark. Jag känner på mig att han inom en snar framtid tar ett allvarligt snack med Moder jord och sätter slynan på plats!
Citera
2009-04-12, 10:32
Bannlyst
Ni som klagar på personkulten kring Kim Jong Il verkar ha en djup okunskap om den sydostasiatiska kulturen. Personkult kring ledaren är i deras kultur enorm, kolla bara på hur japanerna i över tusen år dyrkat sina kejsare som de även trodde var en direkt ättling till solguden Amaterasu. De kinesiska kejsarna hade en liknande position som även Mao tog efter hans övertagande. Så vad detta bevisar är att Nordkorea och deras dyrkan av Kim Jong Il finns djupt ingraverat i koreanernas kultur.
Citera
2009-04-12, 10:45
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Ni som klagar på personkulten kring Kim Jong Il verkar ha en djup okunskap om den sydostasiatiska kulturen. Personkult kring ledaren är i deras kultur enorm, kolla bara på hur japanerna i över tusen år dyrkat sina kejsare som de även trodde var en direkt ättling till solguden Amaterasu. De kinesiska kejsarna hade en liknande position som även Mao tog efter hans övertagande. Så vad detta bevisar är att Nordkorea och deras dyrkan av Kim Jong Il finns djupt ingraverat i koreanernas kultur.
Möjligen finns det en bättre grogrund i de Östasiatiska länderna för detta. I Sydkorea dyrkas ju de stora företagsledarna som styr över de gigantiska konglomeraten. Det spelar ingen roll ändå eftersom personkulten kring Kim Sr. och Jr. är byggd på terror, rädlsa och en indoktrinerning så hård att 1984 av Orwell framstår som helt sann. Liknande kulter (förutom Stalin) har b la med framgång använts i Zaire, där Mobutu framställdes som en gud i TV-sändningarna.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2009-04-12 kl. 10:48.
Citera
2009-04-12, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Möjligen finns det en bättre grogrund i de Östasiatiska länderna för detta. I Sydkorea dyrkas ju de stora företagsledarna som styr över de gigantiska konglomeraten. Det spelar ingen roll ändå eftersom personkulten kring Kim Sr. och Jr. är byggd på terror, rädlsa och en indoktrinerning så hård att 1984 av Orwell framstår som helt sann. Liknande kulter (förutom Stalin) har b la med framgång använts i Zaire, där Mobutu framställdes som en gud i TV-sändningarna.

Den största anledningen till att personkulter kring ledare är stor i de Östasiatiska länderna är på grund av att det är väldigt viktigt att visa respekt och vördnad för sina överordnader och alltid lyda vilka order de än ger dem. Detta medför att personkulter liknande Kim Jong Il är väldigt vanligt i dessa länder, Japan innan och under andra världskriget var ännu ''värre'' i sin personkult kring kejsaren, kolla bara de tusentals soldater som frivlligt kamikaze dog för sin kejsare. Ända skälet till att japanerna inte fortfarande har en sådan dyrkan är på grund av att USA vann och skrev om landets konstitution, den äldre generationen som är Shinto-troende dyrkar fortfarande kejsaren.
Citera
2009-04-12, 13:14
Medlem
månss avatar
En lista lyckas dom iallafall toppa:

http://sydsvenskan.se/varlden/article425915/Har-ar-varldens-varsta-stater.html
Citera
2009-04-12, 14:31
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Den största anledningen till att personkulter kring ledare är stor i de Östasiatiska länderna är på grund av att det är väldigt viktigt att visa respekt och vördnad för sina överordnader och alltid lyda vilka order de än ger dem. Detta medför att personkulter liknande Kim Jong Il är väldigt vanligt i dessa länder, Japan innan och under andra världskriget var ännu ''värre'' i sin personkult kring kejsaren, kolla bara de tusentals soldater som frivlligt kamikaze dog för sin kejsare. Ända skälet till att japanerna inte fortfarande har en sådan dyrkan är på grund av att USA vann och skrev om landets konstitution, den äldre generationen som är Shinto-troende dyrkar fortfarande kejsaren.
Med den gemensamma nämnaren att de var/är militärdiktaturer.
Citera
2009-04-12, 20:48
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Till alla som mobbat Nordkoreas hotell

http://www.soviet-empire.com/ussr/viewtopic.php?f=131&t=45468

Dom håller för tillfället på att "glasa inn" hela byggnaden och den kommer förmodligen se jävligt vacker och mäktig ut sen.

Ja. Den har ju stått så i sexton år. Läser man texten i länken så är ju denna fortsättning på bygget möjlig med hjälp av pengar från erascom. Det egyptiska telekombolaget. Samma bolag som ska bygga ett 3G-nät i Nordkorea (Pyongyang) . Möjligen ett tilläggsvillkor från NK:s sida för att egyptierna skulle få 3G-uppdraget.
http://koreabloggen.blogspot.com/2008/12/historiskt-mobiltelefonnt-i-pyongyang.html
Senast redigerad av Celeron 2009-04-12 kl. 20:52.
Citera
2009-04-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
En lista lyckas dom iallafall toppa:

http://sydsvenskan.se/varlden/article425915/Har-ar-varldens-varsta-stater.html
HAHAHAHAHA VILKEN BULLSHIT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto