Tycker Svensk-Koreanska vänskapsföreningen har lite väl mycket sinne för dramatik.
Kim Jong Il vill ta tallar för att plantera i Korea och den svenska sorten passar tydligen där. Inget fel med det, om Kim vill ha tallar kan jag gärna skänka en slant men Svensk-Koreanska Föreningen slår på stora trumman och skriver följande:
Citat:
Hjälp DFRK plantera tallar
Föreningen vädjar om stöd till en insamling för inköp och plantering av tallar i Korea.
Skogsplantering är högt prioriterat i Korea just nu. Kim Jong Il har uppmanat sitt folk att plantera skog för att utveckla skogsbruket och förhindra erosion och översvämningar. Mot den bakgrunden har DFRK:s ambassad i Stockholm riktat en förfrågan till Svensk-Koreanska Föreningen om hjälp att köpa tallfrön i Sverige.
Tall anses särskilt lämpligt i Korea, vars klimat liknar Skandinaviens, men de inhemska tallarna är inte raka som de tallar som odlas i Sverige och passar därför inte lika bra som timmer. Föreningen vädjar därför om stöd till tallplantering i norra Korea via kontot Katastrofhjälp till Korea, plusgiro 448 27 03-8. Skriv Trädplantering på talongen! Vi hoppas kunna bidra till tallplanteringen redan i vår. Dröj därför inte med att sätta in ditt bidrag!
Nästan lite provocerande att kalla det katastrofhjälp måste jag säga.
(OBS: Min fetmarkering)