Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Tja, "vi" (västvärlden) har ju iallafall ännu mindre rätt att bestämma åt dom än vad deras egen regim har. Eller hur?
Vi har varken mer eller mindre rätt, eftersom folket inte själva har valt regimen. Vad har Lil´kim för rätt att bestämma och begränsa folkets rättigheter? För att han är vis, snäll, gudomlig? Skall inte folket själva få bestämma det?
Citat:
Själv tycker jag att alla nationer ska få 100% självständighet och göra vad de vill inom sina egna gränser. Oavsett vad det gäller. Bara så kan man hoppas uppnå äkta demokrati och frihet. Där drar jag gränsen, alltså ingen gräns alls.
Tanken är god och rättvis men med modifikation. Tyvärr så delar vi alla på samma planet och att dra gränser är inte alltid det ultimata eller det mest rättvisa. Miljöförstöringar exempelvis stannar inte inom gränserna, vill NK göra provbombningar vid gränsen så drabbar det givetvis grannlandet, vill NK slänga ut 5 miljoner förståndshandikappade så drabbar det givetvis grannlandet osv osv...
Citat:
OM det nu är så att en majoritet av folket där inte gillar regimen, men det tvivlar jag på. Tvärtom tror jag de flesta gillar regimen och att det bara är en liten kriminell och gnällig minoritet som inte gillar regimen, som det alltid brukar vara när något land målas ut som "odemokratiskt" i väst. Likaså är definitionen på "förtryck" något väldigt godtyckligt. Väst brukar kalla all form av ordning för "förtryck." Här i väst låter man slödder ränna fritt på gatorna. I NK får dom kanske ett nackskott istället. Det är inte förtryck, utan snarare att föredra framför vår modell. En smaksak måhända, men inte upp till oss att bestämma. Och att folket svälter är inte precis regimens fel, de har ju inte medvetet gjort så att människor svälter.
Varför tvivlar du på att folket inte gillar regimen? Har du nån information som inte vi vet om, varför får vi då inte se eller prata med människorna i NK? De hävdar att det är av säkerhetsskäl, vaddå? skall vi hjärntvätta dem med imperialistisk propaganda? De älskar ju sin ledare så varför skulle de inte kunna få berätta detta fritt till västvärlden? Vad är slödder, någon som springer på gatan och demonstrerar? Är det inte regimens fel att det svälter? Inte ens indirekt? Borde de inte ge ut hjälpsändningarna till folket istället för att sälja dem?