2008-11-11, 18:13
Bannlyst
Hittade denna http://www.youtube.com/watch?v=22tjvhnrghA
intresant med bilder från nåtslags "nöjesfält" 1:16 så skymtar man vad jag misstänker ett pariserhjul och lite längre in i filmen (ca 2min+) en nedlagd berg o dalbana, är inte direkt va jag associerar NK med...
Citera
2008-11-11, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
http://rapidshare.com/files/162496117/darknessnk.wmv.html

den borde funka... eller?

Funkar inte för mej.
Citera
2008-11-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nu var det marxismen som helhet jag menade.
Just i Korea är kristendomen väldigt stark så det är knappast något främmande inslag. Ett utav de två tillåtna partierna vid sidan av kommunistpartiet är just ett kristet parti även om det är tveksamt om just det partiet är kristet. Det finns en sorts tveksamt kristen schamanistinspirerad trosriktning i Korea som är rätt stark i Nordkorea.

Schamanismen är den ursprungliga religionen i Korea och det är även den stora religionen i Nordkorea medan Sydkorea är kristet och den störste schamanen i Nordkorea är Kim Jong Il.

Ok, säger du det så.
Ska medge att jag inte är speciellt insatt i religionen i NK. Men du får väl ändå hålla med om att det var först och främst kristendomen i Europa som marxisterna ville förstöra, inte kristendom i allmänhet (resten av världen.) Eller hur?

Deras hat mot kristendom handlar ju egentligen inte om hat mot kristendom, utan om hat mot sed, moral, tradition osv. i Europa under "religionskritikens" förklädnad.

Men jaja, detta är nog en fånig debatt då vi är lika stora anti-marxister båda två egentligen
Citera
2008-11-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
Du kan själva flytta till Nordkorea och sitta där och svälta, sitta där utan internet, utan möjlighet att avancera uppåt i hierarkin (men du lyckas kanske inte avancera någonstans ens här i Sverige?), sitta där utan möjlighet att bestämma över ditt liv.

Nej det kan jag inte eftersom NK har en mycket bättre invandringspolitik än västvärldens dummokratier.
Citera
2008-11-11, 18:48
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolution1936
Jag stödjer också fullhjärtad samma sak. Men tror du seriöst att någon fullt vettig nordkorean gillar det Stalinistiska system?

Ja menar kolla på Vietnamkriget tex
I Vietnam gick bönder ut ur huse för att bekämpa amerikanerna och där gjorde man det frivilligt, visst förekom det säkert att vissa tvingades men det flesta stred för landets existens.

I Nordkorea var en helt annan kultur och syn på amerikanerna. Där fick man helt enkelt välja att bli avrättad om man inte stred för deras fana. Kan du tänke dig själv att många frivlliga nordkoraner stred för Nordkorea under Koreakriget? Docks så gjorde kineserna det.

Finns som sagt många saker som bevisar att den Nordkoreanska staten är inte byggd av folkliga intressen och trots allt är en land som ryssarna skapades efter andra världskriget?.

Hur Nordkorea var för land och hur det uppstod kan bero på. Men en sak är säker. Nordkoreanerna är faktiskt lojala mot sin ledare och de kommer att fortsätta vara det. Jag tycker bara att det är så fascinerande att det finns detta mystiska land där invånarna ständigt betygar sin kärlek till sin ledare det känns så fascinerande. Till skillnad från dig som är någon flumvänstertrotskist har stalinister i Nordkorea och på andra platser med åtminstone lyckats upprätta ett system. Så jag väntar med att bedöma din variant av kommunism tills den dagen några trotskister tar makten i något land. Men det gör ni ju inte för ni vill ju ha världsrevolution vad det nu innebär.

Sedan är det så att Nordkorea är antagligen det land vars kommunistregim har upprättat ett system som har stämt bäst överens med landets egna traditioner.
Citera
2008-11-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Förstår din tankegång, alla länder har rätt att själva få bestämma statsskick och utveckling.
Frågan är bara vem som bestämmer detta, är det folket själva eller är det några få utvalda? Skall vi se på och acceptera att en majoritet i landet inte alls valt det system de lever. Är det så att vi skall acceptera just den elit som tagit makten oavsett metoder? Nordkorea kallar sig iofs för en demokrati.

Om nu till och med NK´s regering erkänner att deras folk svälter och förtrycks, skall vi då bara acceptera att det är så? Trots att vi vet att det kanske inte är "folkets" vilja. Vart drar du gränsen?

Tja, "vi" (västvärlden) har ju iallafall ännu mindre rätt att bestämma åt dom än vad deras egen regim har. Eller hur? Två fel gör inte ett rätt. Själv tycker jag att alla nationer ska få 100% självständighet och göra vad de vill inom sina egna gränser. Oavsett vad det gäller. Bara så kan man hoppas uppnå äkta demokrati och frihet. Där drar jag gränsen, alltså ingen gräns alls.

OM det nu är så att en majoritet av folket där inte gillar regimen, men det tvivlar jag på. Tvärtom tror jag de flesta gillar regimen och att det bara är en liten kriminell och gnällig minoritet som inte gillar regimen, som det alltid brukar vara när något land målas ut som "odemokratiskt" i väst. Likaså är definitionen på "förtryck" något väldigt godtyckligt. Väst brukar kalla all form av ordning för "förtryck." Här i väst låter man slödder ränna fritt på gatorna. I NK får dom kanske ett nackskott istället. Det är inte förtryck, utan snarare att föredra framför vår modell. En smaksak måhända, men inte upp till oss att bestämma. Och att folket svälter är inte precis regimens fel, de har ju inte medvetet gjort så att människor svälter.
Citera
2008-11-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Så ditt resonemang bygger alltså i korthet på att den som vill förändra någonting automatiskt har fel, medan den som vill bevara status qou har rätt? Har du några belägg för denna tes?

Den som vill lägga näsan i blöt i andras affärer, har automatiskt fel. Den kränker andras frihet. Oavsett om det är en privatperson som kommer och vill bestämma över mitt liv, eller om det är en ideologi (demokratin) som kommer och vill bestämma över andra stater och ideologier. Den som lägger sig i har alltid fel.

Personligen fattar jag inte ens varför någon bryr sig om t.ex NK?
Vad är det för behov av att "bry sig" som så många verkar ha?
Citera
2008-11-11, 19:12
Medlem
Benny.Santinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Men en sak är säker. Nordkoreanerna är faktiskt lojala mot sin ledare och de kommer att fortsätta vara det. Jag tycker bara att det är så fascinerande att det finns detta mystiska land där invånarna ständigt betygar sin kärlek till sin ledare det känns så fascinerande.

Det är ju inte så konstigt om du från födseln får höra att omvärlden är ond och att din ledare, gud, superhjälte eller vad, är din räddning för han ger dig mat, skola och hus. Du får inte heller chansen att själv få upptäcka eller på något sätt ifrågasätta om omvärlden verkligen är ond. De vet m a o inget annat, hade de däremot fått åka fritt och själva upptäcka omvärlden hade jag till 100% godtagit att regeringen i NK väljer sköta sitt land som de vill.

Så länge de stänger in folket får de inte hela sanningen därmed kan inte folket själva bedöma vad som är bäst för landet eller inte.
Senast redigerad av Benny.Santini 2008-11-11 kl. 19:43.
Citera
2008-11-11, 19:42
Medlem
Benny.Santinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Tja, "vi" (västvärlden) har ju iallafall ännu mindre rätt att bestämma åt dom än vad deras egen regim har. Eller hur?

Vi har varken mer eller mindre rätt, eftersom folket inte själva har valt regimen. Vad har Lil´kim för rätt att bestämma och begränsa folkets rättigheter? För att han är vis, snäll, gudomlig? Skall inte folket själva få bestämma det?

Citat:
Själv tycker jag att alla nationer ska få 100% självständighet och göra vad de vill inom sina egna gränser. Oavsett vad det gäller. Bara så kan man hoppas uppnå äkta demokrati och frihet. Där drar jag gränsen, alltså ingen gräns alls.

Tanken är god och rättvis men med modifikation. Tyvärr så delar vi alla på samma planet och att dra gränser är inte alltid det ultimata eller det mest rättvisa. Miljöförstöringar exempelvis stannar inte inom gränserna, vill NK göra provbombningar vid gränsen så drabbar det givetvis grannlandet, vill NK slänga ut 5 miljoner förståndshandikappade så drabbar det givetvis grannlandet osv osv...
Citat:
OM det nu är så att en majoritet av folket där inte gillar regimen, men det tvivlar jag på. Tvärtom tror jag de flesta gillar regimen och att det bara är en liten kriminell och gnällig minoritet som inte gillar regimen, som det alltid brukar vara när något land målas ut som "odemokratiskt" i väst. Likaså är definitionen på "förtryck" något väldigt godtyckligt. Väst brukar kalla all form av ordning för "förtryck." Här i väst låter man slödder ränna fritt på gatorna. I NK får dom kanske ett nackskott istället. Det är inte förtryck, utan snarare att föredra framför vår modell. En smaksak måhända, men inte upp till oss att bestämma. Och att folket svälter är inte precis regimens fel, de har ju inte medvetet gjort så att människor svälter.

Varför tvivlar du på att folket inte gillar regimen? Har du nån information som inte vi vet om, varför får vi då inte se eller prata med människorna i NK? De hävdar att det är av säkerhetsskäl, vaddå? skall vi hjärntvätta dem med imperialistisk propaganda? De älskar ju sin ledare så varför skulle de inte kunna få berätta detta fritt till västvärlden? Vad är slödder, någon som springer på gatan och demonstrerar? Är det inte regimens fel att det svälter? Inte ens indirekt? Borde de inte ge ut hjälpsändningarna till folket istället för att sälja dem?
Citera
2008-11-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Vi har varken mer eller mindre rätt, eftersom folket inte själva har valt regimen. Vad har Lil´kim för rätt att bestämma och begränsa folkets rättigheter? För att han är vis, snäll, gudomlig? Skall inte folket själva få bestämma det?

Jag har inte valt att styras av Neger-Fredde och Bilderbergar-Calle, ändå styr de över mig. Jag har definitivt inte valt att i princip all media, underhållningsindustrin, skolväsendet och vårt ekonomiska system skall kontrolleras av en liten, anonym, icke-folkvald grupp människor med en agenda som går på tvärs mot mina och de flesta andra vita människors intressen.
Citera
2008-11-11, 19:51
Medlem
Benny.Santinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Den som vill lägga näsan i blöt i andras affärer, har automatiskt fel. Den kränker andras frihet. Oavsett om det är en privatperson som kommer och vill bestämma över mitt liv, eller om det är en ideologi (demokratin) som kommer och vill bestämma över andra stater och ideologier. Den som lägger sig i har alltid fel.

Det du beskriver är ju precis det som NK gör.

Du resonerar som att alla stater har äganderätt över sitt folk, för att några höjdare drog linjen mellan NK och SK behöver inte betyda att folket valde detta. Fick de ens chansen att välja ifall de skulle lämna halva sin familj på andra sidan?
Senast redigerad av Benny.Santini 2008-11-11 kl. 20:00.
Citera
2008-11-11, 19:55
Medlem
Benny.Santinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Jag har inte valt att styras av Neger-Fredde och Bilderbergar-Calle, ändå styr de över mig. Jag har definitivt inte valt att i princip all media, underhållningsindustrin, skolväsendet och vårt ekonomiska system skall kontrolleras av en liten, anonym, icke-folkvald grupp människor med en agenda som går på tvärs mot mina och de flesta andra vita människors intressen.

Du har då friheten att uttrycka det exempelvis här, du har rätt att själv påverka och du har rätt att rösta för något annat, slutligen har du rätt att lämna landet om du känner så förtryckt.

Har inte hävdat att vår demokrati är någon ultimat sanning utan vi har iaf rätten att sträva dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in