2014-02-11, 21:46
Medlem
Koksans avatar
Har ni sett detta?: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/northkorea/10596478/North-Korean-troops-practice-assault-on-South-Korean-airport.html

"The exercise was conducted on the night of January 19 and involved AN-2 transport aircraft that are primarily constructed of wood and leather, making them difficult to detect by radar and ideal for infiltration across the Demilitarised Zone that divides the two Koreas."

"North Korea is believed to have a fleet of around 300 AN-2 aircraft, each of which can carry up to 10 fully armed commandos and more than 1.6 tons of cargo."

http://en.wikipedia.org/wiki/North_Korean_Air_Force

"The number of annual flying hours is of course very important in estimating the individual skill and experience of the pilots of an air force and the general rule of thumb is 'the more the merrier'. Most estimates present a rather grim picture: AFH per pilot for the KPAF are said to be only 15 or 25 hours per pilot each year"

Haha "Modernt"

Problemet är att deras flygvapen är så otroligt föråldrat så dom inte ens kan försvara Pyongyang mot fiender. Hur ska dom då kunna invadera någonting? Speciellt Sydkorea?

/Koksan
Senast redigerad av Koksan 2014-02-11 kl. 22:01.
Citera
2014-02-11, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Man ska alltså chansa på att landet inte har någon atombomb...?

Verkar lite risky...tror inte Sydkorea är så jättesugna på det.
USA har väl hyfsad underrättelsetjänst. Gör några avlyssningar på hög uppsata nordkoreanska ledarna och få reda på information. Skicka agenter eller något liknande.
Citera
2014-02-12, 03:18
Medlem
Xeliouss avatar
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-26131487

Nu ska diskussioner mellan nord och syd börja. Nord hotar redan innan diskussionerna med att syd måste sluta med sina försvarsövningar så det blir nog inga familjeåterföreningar är min gissning.
Citera
2014-02-12, 07:56
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han kommer inte att svara, han är en liten USA-hatande orm. Hade det hänt i USA (yeah right) då hade han skrivit spaltmeter om den stackars mannen och hela hans släkt, eller hur? Tvi för såna falska hjärntvättade offer.

Undrar vad som hände med "affärsmännen" och diplomaterna som blev hemkallade? Hur mycket sämre blev affärsrelationerna med Kina eller tog den tjocke grisen över ruljansen helt så det går ner i hans ficka istället?
Det blir inte spaltmetrar säger jag ju! USA och alfabetssoppan är upptagen med Ryssland och Ukraina. Du ska få se hur relativt tyst det blir om Koreahalvön.
Citera
2014-02-12, 07:58
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksan
Jag kan inte säga att jag är positiv till USA men jag tar USA 10/10 gånger framför Nordkorea. Jag kan inte förstå hur någon med ett normalt sinne kan stödja Nordkorea.

/Koksan
Och så påstår du indirekt att jag stöder Nordkorea!
Bara för att du inte tål påpekandet att det egentligen handlar om stormaktspolitik och att medierna är fulla av propaganda.
Citera
2014-02-12, 16:20
Medlem
Koksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Och så påstår du indirekt att jag stöder Nordkorea!
Bara för att du inte tål påpekandet att det egentligen handlar om stormaktspolitik och att medierna är fulla av propaganda.

Det är ju rätt uppenbart att du egentligen gör det. Så fort någon kritiserar något Nordkorea gör så skyller du på USA och säger att allt är USA:s fel.

Fast du har rätt i att detta har med stormaktspolitik att göra. Kina, Ryssland, USA, Sydkorea mm är jävligt trötta på Nordkorea och skulle vara glada om Nordkorea blev världens största parkering. Kanske inte Kina men dom skulle aldrig försvara Nordkorea vid ett eventuellt krig.

Sen så finner knappast Kina eller Ryssland någon vinst i att stödja Nordkorea. Varken Ryssland eller Kina har råd med att förlora en så stor handelspartner som USA. Och USA har heller inte råd att mista Kina.

/Koksan
Senast redigerad av Koksan 2014-02-12 kl. 16:32.
Citera
2014-02-12, 16:36
Bannlyst
För att spekulera lite; Säg att den nuvarande Kim dynastin kollapsar, kommer det leda till ett enat Korea under västerländsk dominans eller kommer Kina försöka installera en mer Kina vänlig vasall-stat i nuvarande Nordkorea och fortsätta hålla Korea delat?

Säg att Kina snabbt inför kinesiska trupper i Korea efter Kim dynastins förfall och installerar en Kina lojal regering som inte längre har kärnvapen eller Juche styre och där Kim dynastin helt och hållet förlorar sin makt. Den nya nordkoreanska regimen kommer fortfarande vara en diktatur men en diktatur liknande Kina och mer lojal till Kina än vad Kim dynastin har varit.

Hur stor chans är det att detta händer?

Mycket tyder på att Kina ogillar Kim dynastin men att de hellre vill ha Kim dynastin kvar än ett enat Korea under amerikansk kontroll. Kina vill helst ha ett Nordkorea utan Kim dynastin men under kinesisk kontroll.
Citera
2014-02-12, 16:46
Medlem
Koksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRummenigge
För att spekulera lite; Säg att den nuvarande Kim dynastin kollapsar, kommer det leda till ett enat Korea under västerländsk dominans eller kommer Kina försöka installera en mer Kina vänlig vasall-stat i nuvarande Nordkorea och fortsätta hålla Korea delat?

Säg att Kina snabbt inför kinesiska trupper i Korea efter Kim dynastins förfall och installerar en Kina lojal regering som inte längre har kärnvapen eller Juche styre och där Kim dynastin helt och hållet förlorar sin makt. Den nya nordkoreanska regimen kommer fortfarande vara en diktatur men en diktatur liknande Kina och mer lojal till Kina än vad Kim dynastin har varit.

Hur stor chans är det att detta händer?

Mycket tyder på att Kina ogillar Kim dynastin men att de hellre vill ha Kim dynastin kvar än ett enat Korea under amerikansk kontroll. Kina vill helst ha ett Nordkorea utan Kim dynastin men under kinesisk kontroll.

Inte ett helt omöjligt scenario. Sydkorea har knappast råd att plötsligt kunna ta emot 24-25 miljoner hjärntvättade socialt efterblivna svältande människor. Sen så måste dom få upp Nordkorea till ett acceptabelt tillstånd vilket kommer ta LÅNG tid. Det är dock inte det största problemet. Det största problemet är att få Nordkoreanerna att kunna assimilera sig i det Sydkoreanska samhället vilket kommer ta otroligt lång tid. Jag är inte förvånad om det skulle komma vågor av självmordsfall i hela det invaderade Nordkorea.

Kina därimot skulle nog kunna klara det. Visst kommer det bli ett slag för ekonomin men dom klarar det. Dock så är dom rädda för alla flyktingar som kommer fly när ett eventuellt krig kommer. Det är därför Kina har börjat ha mer och mer övningar vid gränsen till Nordkorea för att simulera en sådan situation. Samt att dom har stärkt gränsen rejält.

Nordkorea har börjat bygga bunkrar och diverse försvars byggnader i norr mot gränsen till Kina för att skydda sig mot ett eventuellt anfall från Kina ifall det skulle hända någonting. Och den Nordkoreanska militären har förstört några byar till gränsen till Kina för att förhindra folk som flyr från Nordkorea till Kina eller Ryssland.

/Koksan
Citera
2014-02-12, 17:00
Bannlyst
Citat:
Inte ett helt omöjligt scenario. Sydkorea har knappast råd att plötsligt kunna ta emot 24-25 miljoner hjärntvättade socialt efterblivna svältande människor. Sen så måste dom få upp Nordkorea till ett acceptabelt tillstånd vilket kommer ta LÅNG tid. Det är dock inte det största problemet. Det största problemet är att få Nordkoreanerna att kunna assimilera sig i det Sydkoreanska samhället vilket kommer ta otroligt lång tid. Jag är inte förvånad om det skulle komma vågor av självmordsfall i hela det invaderade Nordkorea.

Kina därimot skulle nog kunna klara det. Visst kommer det bli ett slag för ekonomin men dom klarar det. Dock så är dom rädda för alla flyktingar som kommer fly när ett eventuellt krig kommer. Det är därför Kina har börjat ha mer och mer övningar vid gränsen till Nordkorea för att simulera en sådan situation. Samt att dom har stärkt gränsen rejält.

Nordkorea har börjat bygga bunkrar och diverse försvars byggnader i norr mot gränsen till Kina för att skydda sig mot ett eventuellt anfall från Kina ifall det skulle hända någonting. Och den Nordkoreanska militären har förstört några byar till gränsen till Kina för att förhindra folk som flyr från Nordkorea till Kina eller Ryssland.

/Koksan
Det är uppenbart som så att Kina ogillar Kim dynastin och deras Juche styre. Kina verkar också misstänka att Nordkorea kan/kommer kollapsa inom en hyfsat snar framtid. Så Kinas mål är säkerligen ett Nordkorea utan Kim dynastin och utan Juche utan som en kontrollerad vasallstat till Kina som har mer normala relationer till Sydkorea/USA och andra länder.

Kim dynastin är omöjlig för Kina att kontrollera eftersom de för en självständig politik och ignorerar Pekings åsikter. Den senaste vågen av avrättningar som Kim dynastin utför mot personer i Nordkorea som är nära den kinesiska ledningen är ett tydligt tecken på detta.
Citera
2014-02-12, 18:18
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Det är ju rätt uppenbart att du egentligen gör det. Så fort någon kritiserar något Nordkorea gör så skyller du på USA och säger att allt är USA:s fel.
Nej! Saken är nog den att jag ifrågasätter mångas passion att hitta skuld!

En viss personlighetstyp — likt asgamar — dras till Nordkorea-"nyheterna". Då missar de hela den saftiga politiska analysen. Även du behöver en liten väckning ibland.
Citera
2014-02-12, 18:30
Medlem
Koksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nej! Saken är nog den att jag ifrågasätter mångas passion att hitta skuld!

En viss personlighetstyp — likt asgamar — dras till Nordkorea-"nyheterna". Då missar de hela den saftiga politiska analysen. Även du behöver en liten väckning ibland.

Men du snälla jag är mycket medveten att en del av nyheterna är totalt bullshit. Dock så kan du inte förneka att Nordkorea är ett horribelt land som hjärntvättar sin befolkning.

Sen kan man ju undra vad du kallar nyheter? Länka gärna. Och åter igen du har inte svarat på vad du tycker om jang song thaek:s avrättning. Så vad anser du om detta?

/Koksan
Citera
2014-02-12, 19:00
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Men du snälla jag är mycket medveten att en del av nyheterna är totalt bullshit. Dock så kan du inte förneka att Nordkorea är ett horribelt land som hjärntvättar sin befolkning.
Har jag förnekat detta då? Men varför denna fascination om att jag måste "erkänna". Du borde väl erkänna det fullständigt horribla med den politik som lett till Koreas delning. Bombningen av civila t.ex. Har du nån aning om offrens antal? Skulle jag ge dig en länk på det skulle du bara tänka att jag "försvarar" dina personliga fiender. Med din attityd blir det inget perspektiv på politiken just nu. Utan enbart det jag läser i detta forum. Tjafs om "fettot" osv. En Hollywoodmentalitet! Se, poängen är att det är nåt du förnekar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in