2013-04-14, 16:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Jag har ju givit förstahandsvittnesmål från Nordkorea utifrån mina ganska ovanliga erfarenheter av att ha vistats där flera månader i sträck ett antal gånger.

Men när min vittnesbörd inte stämmer överens med västpropagandan så anklagas jag för att antingen själv vara hjärntvättad eller för att ljuga.

Då är det ju inte mycket mening med att delta eller hur?

Tiden får utvisa vem som hade rätt.

När var du där sist? Hur fritt rörde du dig omkring, kunde du gå själv i princip var som helst och prata med vem som helst fritt? Var allt du såg rosenskimrande och fantastiskt bra?
Citera
2013-04-14, 16:39
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Jag har ju givit förstahandsvittnesmål från Nordkorea utifrån mina ganska ovanliga erfarenheter av att ha vistats där flera månader i sträck ett antal gånger.

Men när min vittnesbörd inte stämmer överens med västpropagandan så anklagas jag för att antingen själv vara hjärntvättad eller för att ljuga.

Så vad en kommunist som du tycker om ett kommunistland ska gå före alla vittnesmål som finns om eländet i Nordkorea.?
Det blir ungefär som att Jan Myrdals beskrivning av Kambodja skulle vara sanning.
Skärp dig.
Citera
2013-04-14, 17:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
När var du där sist? Hur fritt rörde du dig omkring, kunde du gå själv i princip var som helst och prata med vem som helst fritt? Var allt du såg rosenskimrande och fantastiskt bra?

Avkomma till ambassadpersonal. Vet bäst och mest om alla länder hen varit i när hen släpats med av päronen.
Citera
2013-04-14, 17:12
Medlem
vinbras avatar
CNN:s korrespondent rapporterade just att analytiker INTE förväntar sig några raketer idag, då NK inte vill att det ska överskugga födelsedagsfirandet och inte vill göra något misstag.
Citera
2013-04-14, 17:20
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Du får gärna dela med dig om vad dina Nordkoreanska kontakter berättar.

Sen vill jag avliva myten vad gäller svårigheten att producera kärnvapen. Ett kärnvapen är inte mer avancerat än en modern bil. Har ett land gett sig tusan på att framställa kärnvapen så är det inte några problem. Om landet har tillgång till råvarorna så är det bara att montera en eller flera atombomber. Det finns ju guider på internet hur man gör om man har tillgång till det klyvbara materialet, vilket Nordkorea har.

Jag har inga kontakter men jag skulle ju kunna hitta på några, liksom den där snubben i artikeln kanske har hittat på vad de säger om de ens säger något. Vem vet, men media skriver det som om det vore sanning utan att kolla fakta vilket de bör göra.

Jag känner några som varit i Nordkorea och de säger att det de sett inte stämmer med bilden men de har ju inte haft möjlighet att åka vart de ville heller så vad vet jag. Men många som har varit där säger ju andra saker än de som inte varit där.

Exempelvis WHOs ordförande Margaret Chan:
Citat:
“Based on what I have seen, I can tell you they have something that most other developing countries would envy,” [the head of the UN's health agency] told journalists, despite reports of renewed famine in parts of the country.

Men de flesta i den här tråden verkar ta allt skit som någon säger i sydkorea som absolut sanning. (för det är ju där ett rykte börjar och sedan sprider den sig som sanning i all media. Man tycker att folk borde ta lärdom av propaganda mot "fiendestater" men icke. Det spelar ingen roll om det efter vartenda jävla krig så kommer det fram att allt snack innan var påhittat. Nästa krig blir iaf med samma tjafs. Om och om igen och alla nollor går på det gång på gång.
Citera
2013-04-14, 17:26
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag har inga kontakter men jag skulle ju kunna hitta på några, liksom den där snubben i artikeln kanske har hittat på vad de säger om de ens säger något. Vem vet, men media skriver det som om det vore sanning utan att kolla fakta vilket de bör göra.

Jag känner några som varit i Nordkorea och de säger att det de sett inte stämmer med bilden men de har ju inte haft möjlighet att åka vart de ville heller så vad vet jag. Men många som har varit där säger ju andra saker än de som inte varit där.

Exempelvis WHOs ordförande Margaret Chan:

Men de flesta i den här tråden verkar ta allt skit som någon säger i sydkorea som absolut sanning. (för det är ju där ett rykte börjar och sedan sprider den sig som sanning i all media. Man tycker att folk borde ta lärdom av propaganda mot "fiendestater" men icke. Det spelar ingen roll om det efter vartenda jävla krig så kommer det fram att allt snack innan var påhittat. Nästa krig blir iaf med samma tjafs. Om och om igen och alla nollor går på det gång på gång.

Du verkar känna till många som har varit i Nordkorea, varför åkte dom dit och vad har de att säga kring den rådande konflikten?
Citera
2013-04-14, 17:28
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Konstigt att alla förespråkare för NK efterlyser källkritik och påstår att det bara är västpropaganda men när de själva ska ge bevis blir det väldigt tyst från dem.

Om ni har något som bevisar motsatsen så fram med det och med pålitliga källor som går att kontrollera, ingen skulle bli gladare om det visade sig att folk inte svalt och inte var förtryckta utan levde på en normal levnadsnivå.

Så kom igen, ge oss bevis för att det inte är så som det beskrivs i media.

Det är just det där med pålitliga källor som många funderar på då allt kommer från någon som säger sig ha flytt eller hört från någon källa. Oftast från sydkoreas underrättelsetjänst som självklart vill svartmåla nordkorea.

Angående källor, är det alltså andra krav än de från media (samma media som ljugit som fan förr)
Räcker det inte med mig och min kompis som har kontakter alltså?
Brukar du lyssna på vad Iran säger om Israel, eller kanske vad Nordkorea säger om USA. Eller är det bara tvärt om?

Själv är jag en förrymd sexslav från sydkoreas koncentrationsläger där de har runt 5 miljoner fångar och där det dör 1 miljon i sexrelaterade skador varje år. President Park Geun-hye brukar äta barnen som föds till följd av de många våldtäkterna till frukost efter att hon spelat biljard med pungkulorna hon bitit av ett par hundra offer på morgonkvisten. Alla måste göra 400 armhävningar med klapp och får äta lösen och maggotsen från de döda fångarna innan de bakar kebab av dem.

Som tur är lyckades jag fly därifrån så nu vet ni hur det ser ut i Sydkorea. Mina kontakter säger att det har blivit värre sedan jag stack.
Senast redigerad av gurex 2013-04-14 kl. 17:31.
Citera
2013-04-14, 17:39
Medlem
Dr.Spins avatar
Om resten av världen slutar skicka hjälp till Nordkorea idag så kommer Kim Jong Un förlora makten inom någon månad.

Folk visar idag missnöje öppet, trots förbud. http://www.dn.se/nyheter/varlden/ilska-och-svalt-bland-nordkoreaner
Folk är trötta på att svälta och matbristen har blivit värre.

Just nu finns ett gyllene läge att få Nordkorea att bli ett öppet samhälle genom att alla grannar (samt EU + USA) helt enkelt slutar hjälpa regimen med pengar och bistånd. Dessa bistånd är nämligen det som ser till att hålla regimen flytande så att det inte blir en revolution.
Citera
2013-04-14, 17:40
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Du verkar känna till många som har varit i Nordkorea, varför åkte dom dit och vad har de att säga kring den rådande konflikten?

Inte många, några stycken.

De säger väl ungefär att det är ett annat samhällssystem och rätt typiskt patriarkalt som i många andra asiatiska länder. Att de verkligen vill göra ett gott intryck på deras gäster. Att det är rent och fint på många ställen och att det inte motsvarade vad de trodde att de skulle se. I ett positivt skeende alltså. En kille fick gå rätt fritt och prata med vanliga människor men andra inte, jag antar att det beror på guiden.

Förresten pratade med någon som tyckte Victorias bröllop var rätt sinnessjukt, likt det de har för ledarna där. En massa hyllningar till några som inte gjort ett jävla skit, hela stockholm ute för att se och folk som reste dit, full rulle på tvn och så vidare. Och det för en familj som inte gör något alls annat än kostar en jävla massa pengar. Vi kom även in på kungadyrkan i Thailand som också är rätt brutal.
Citera
2013-04-14, 17:43
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Folk visar idag missnöje öppet, trots förbud.

Säger en person
Citera
2013-04-14, 18:15
Medlem
Strossels avatar
Citat:

Du har gjort det ja, men du menar alltså att vi ska ta en anonym person på FB som en trovärdig källa.

Detta är som vanligt när det gäller den typ av kritik ni kommer med, de normala källorna är inte trovärdiga medan vi inte ska ifrågasätta era uppgifter för de är minsann äkta och sanna.

Inser du inte själv hur ihåligt det ekar om er och er propaganda.

Bättre än detta måste du väl kunna åstadkomma, oberoende samt trovärdiga källor tack.
Citera
2013-04-14, 18:46
Medlem
Visst är Nordkoreanerna hjärtligt trötta på att leva i den misär som nu råder i landet. Övergrepp, ingen rättssäkerhet, angiveri o matbrist kombinerat med en skoningslös mördarregim. Men även en svältande befolkning kan bli regimens fall eftersom dom inte har något att förlora. Många Nordkoreaner hoppas nog på att kriget kommer så det blir en förändring till det bättre. Nordkoreanerna får nog allt mer uppgifter om gott man lever i grannlandet Sydkorea. Tekniken kan inte ens NK regim förhindra även om dom gör allt för att strypa information från utlandet. Tror det blir en pandoras ask framöver när maten tar slut. Stackars människor säger jag bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in