2013-04-04, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Har du några konkreta bevis på vad övningarna faktiskt handlar om?

Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Skulle inte Snezhinka försvinna ur tråden? Nu är densamme även expert på USA/Sydkoreas intentioner och på vad det är dom övar?

Jag är absolut ingen expert, men jag läser ibland tidningar utöver Aftonbladet...
  • Det här har pågått i decennier. Det är inget nytt. De kör de här övningarna varje år.
  • Nordkorea blir skitförbannade och provocerade varenda gång. Exakt som förmodligen avses...
  • Och Sydkorea USA insisterar på att de behöver köra den här övningen varje år fastän de är helt medvetna om att det uppfattas som en direkt provokation.
  • Det är därför ingen i Sydkorea bryr sig. De vet att det är samma tjat varenda år.
Varenda människa i Östasien känner till den här övningen.
Ska man vara så kaxig som ni är så skall man väl kunna något också!
Obegripligt att ni inte hört talas om detta men ändå uppträder som om ni är kunniga om detta ämne och är fräcka nog att attackera mig, som faktiskt är insatt när det gäller Nordkorea.
Jag är inte det minsta intresserad av militära angelägenheter, men detta årliga drama går inte att undvika.

WIKIPEDIA http://en.wikipedia.org/wiki/Foal_Eagle
Citat:
Foal Eagle (hangul: 독수리 연습) is an annual combined Field Training Exercise (FTX) conducted between the Republic of Korea (ROK) and United States armed forces under the auspices of Combined Forces Command (CFC) within the Korean Theater of Operations (KTO). It is one of the largest military exercises conducted annually in the world. While defensive in nature and conducted primarily as a rear area security and stability training exercise, Foal Eagle has been a source of friction with the government of Democratic People's Republic of Korea (DPRK) and domestic ROK critics.

Jag hade kunnat svära på att den hette något annat, men tydligen heter den Foal Eagle. Läs själv eftersom du inte tror på mig. Och kom ihåg vilken nationalitet det är som skriver Wiki. Det är sannerligen inte Nordkorea, så artikeln är ju inte helt objectiv.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-04 kl. 01:16.
Citera
2013-04-04, 01:14
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Med tanke på att de inte har gjort några större trupprörelser verkar det som att attacken kommer att bestå av en eller flera kärnvapenbestyckade raketer.

Med andra ord, imorgon bitti kanske vi vaknar upp och hör att någon stad försvunnit och att x miljoner människor är döda.

Eller att de sköt upp raketer som blev nedskjutna eller ramlade ner på deras egna städer.

Jaja.. tiden utvisar vad som händer.

Haha, nja på sin höjd kan vi vakna upp till nyheterna att Nordkorea beskjutit periferin av någon USA-bas, och därefter stolt basunerat ut med dunder och brak att man fått den imperialistiska djävulen att backa inför den fantastiske Kim och hans bihang.

Det enda riktiga krigsrelaterade alternativet skulle vara med Nordkorea som aggressor. Kina och Ryssland skulle aldrig någonsin stödja någonting sådant, tvärtom skulle det med all sannolikhet innebära en avsevärd risk för dem, om de så fullständigt tappat kontrollen över vad som visat sig vara en vettvilling i deras eget närområde. Man ska inte glömma att både Kina och Ryssland delar gräns med Nordkorea, och någon som verkligen är beredd att dra i gång krig med kärnvapen på sin egen bakgård är fullständigt oacceptabelt.

Om Nordkorea verkligen skulle använda atomvapen, eller artilleribeskjutning av Seoul så kan man vara fullständigt förvissad om att både Kina och Ryssland genast ställer sig på USAs sida, och att Nordkorea kommer att bombas till stenåldern. Det skulle vara 9/11 gånger tio, det sista någon vill ha är kärnvapenkrig, och det finns absolut ingenting att vinna på att stödja en stat som omöjligt kan tillåtas få finnas kvar, och där USA i värsta fall skulle kunna känna sig tvingade att använda egna kärnvapen. Kalla kriget är slut och här handlar det om realpolitik och att vara pragmatisk.

I själva verket är jag tämligen övertygad om att både Kina, Ryssland och USA har extremt god insikt i vad som pågår i Nordkorea, exakt vilken kapacitet de har o.s.v. Det vore i det närmaste tjästefel att inte ha infiltrerat landet, och det är förmodligen gjort i ganska omfattande grad. Betänk att inte ens USA kunde hålla sitt Manhattanprojekt hemligt och fritt från spioner under brinnande världskrig och högsta sekretess. Hur ska då Nordkorea kunna göra det från tre stormakter och Sydkorea? Särskilt när de är så oerhört beroende av kunskap utifrån. Det är t.ex. känt att Nordkorea försökte hyra in ett antal ryska vetenskapsmän redan 1992 för att jobba med kärnvapen, vilket stoppades av den ryska säkerhetstjänsten. Så hur svårt vore det för ryssar eller kineser att inofficiellt erbjuda direkt hjälp, eller bara släppa igenom något dylikt raggningsförsök där personen egentligen mest rapporterar hem till Peking eller Moskva?

Så nej, det finns egentligen ingen som helst anledning att tro att någonting verkligen skulle hända. Den enda chansen för någonting sådant är om Kim Jong Un verkligen tagit matken själv och är fullständigt galen, utan självbevarelsedrift. Allt annat leder på sin höjd till lite beskjutningar och incidenter.
Senast redigerad av El Capitano 2013-04-04 kl. 01:27.
Citera
2013-04-04, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Det här har pågått i decennier. Det är inget nytt. De kör de här övningarna varje år.
Nordkorea blir skitförannade och provocerade varenda gång.
Och Sydkorea USA insisterar på att de behöver köra den här övningen varje år fastän de är helt medvetna om att det uppfattas som en direkt provokation.

Det är inte mitt fel att vissa här är så jäkla insnöade i ett hörn av Norra Europa att ni inte vet vad som pågår i resten av världen. Varenda människa i Östasien känner till den här övningen.
Ska man vara så kaxig som ni är så skall man väl kunna något också. Obegripligt att ni inte hört talas om detta. Jag är kvinna och bryr mig inte det minsta om militära angelägenheter, men detta går inte att undvika.

WIKIPEDIA http://en.wikipedia.org/wiki/Foal_Eagle

Jag hade kunnat svära på att den hette något annat, men tydligen heter den Foal Eagle. Läs själv eftersom du inte tror på mig. Och kom ihåg vilken nationalitet det är som skriver Wiki. Det är sannerligen inte Nordkorea, så artikeln är ju inte helt objectiv.

Okej.. Från din egen länk:

Citat:
The primary purpose of Foal Eagle is to demonstrate ROK-US military resolve to deter war on the Korean peninsula and to improve the combined and joint operational posture of those forces.Foal Eagle is a purely defensive exercise which tests the capability of the Republic of Korea (ROK) to defend itself, assisted by U.S. armed forces, and it is also primarily a rear area security and stability operations, onward movement of critical assets to the forward area, special operations, ground maneuver, amphibious operations, combat air operations, maritime action group operations and counter special operations forces exercises (CSOFEX).[1][2]
United Nations Command informs the Korean People's Army in North Korea that the Republic of Korea (ROK) and the United States would be conducting the routine defensive exercise. The United Nations Command also reassured the Korean People's Army at general officer-level talks that these exercises, conducted annually in or around March, are purely defensive in nature and have no connection to ongoing or current events. The Neutral Nations Supervisory Commission monitors the exercise to ensure that there are no violations of the Korean Armistice Agreement.[3]
Since 2001, Foal Eagle combined with the annual ROK-US Reception, Staging, Onward movement, and Integration (RSOI) combined exercises, with RSOI being renamed Key Resolve in 2008.

Du understryker min poäng med denna länk och skämmer ut dig själv.

Övningen i fråga är DEFENSIV och bygger endast på försvar. DOM ÖVAR FÖRSVAR FRÅN EN EVENTUELL ATTACK FRÅN NORDKOREA. Hur i helvete får du detta till en invasion? Detta är ingen provokation, det är ett rättfärdigat svar på Nordkoreas upprepande utspel om krig. Nordkorea är oförutsägbar och man handskas med dom ut efter det.

Vad fan har faktumet att du är kvinna med saken att göra? Du diskriminerar ditt eget kön för att förstärka ditt argument..

Herregud.
Citera
2013-04-04, 01:21
Medlem
Citat:
blablabla

1. De flesta experter uppger att missnöje med Kina och fn-sanktionerna är den största faktorn bakom det upptrissade hotet.

2. Du är samma typ som suttit och sagt att Tyskland "minsann inte har några koncentrationsläger för jag såg inget när jag va i Berlin," samtidigt som halva min släkt blev ihjälgasad. Fyfan för såna som du. Dra åt helvete
Citera
2013-04-04, 01:31
Medlem
Vi får hoppas att vi vaknar i morgon och möta av nyheten att Kim Jong-un har åkt på långsemester på okänd ort, kanske till nåt synnerligen obehagligt arbetsläger i norra Nordkorea, och aldrig kommer tillbaka, samt att militären lägger ner vapnen och föreslår en normalisering med Sydkorea, att man skapar ett enat Korea. Att vi får ett fredligt slut på den här historien, så som det blev 1989-90 med återföreningen av Tyskland.
Citera
2013-04-04, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Okej.. Från din egen länk:

Du understryker min poäng med denna länk och skämmer ut dig själv.

Övningen i fråga är DEFENSIV och bygger endast på försvar. DOM ÖVAR FÖRSVAR FRÅN EN EVENTUELL ATTACK FRÅN NORDKOREA. Hur i helvete får du detta till en invasion? Detta är ingen provokation, det är ett rättfärdigat svar på Nordkoreas upprepande utspel om krig. Nordkorea är oförutsägbar och man handskas med dom ut efter det.
  • Varför tror du att det här provocerar Nordkorea då? Om det är fullständigt oskyldigt...
  • Och vem tror du skriver i Wikipedia? Nordkoreaner?
  • Det råkar vara välkänt i hela Östasien att detta årliga jippo bl.a. innehåller landsstigningscenarior. Men man publicerar knappast övningens fulla innehåll på internet.
Själv visste du inte ens om att övningen förekom, tills jag postade en Wikipedia link åt dig, så du behöver inte utnämna dig till expert bara för att du har läst artikeln. Jag har själv läst om detta i regional pressen i 15 år, så vem tror du har mest insikt?

Nu tänker jag inte sitta och gräva länkar på internet åt dig på språk som du inte kan, men det är rätt välkänt att de övar landstigningsscenarior i de här övningarna och det är just därför Nordkorea blir förbannade.

Det är välkänt att det ligger till så här runt om i Östasien, men i Japan och Sydkorea tycker man att det är positivt med en sådan övning. Därför berättar man att det är det som det handlar om och självklart är Nordkorea medveten om vad övningarna innehåller.

Vad skulle du själv tycka om Ryssland hade en årlig övning precis utanför Sveriges vatten, som tidningarna skrev inkluderade ett landsstigningscenario?
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-04 kl. 01:41.
Citera
2013-04-04, 01:43
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ska man vara så kaxig som ni är så skall man väl kunna något också!
Obegripligt att ni inte hört talas om detta men ändå uppträder som om ni är kunniga om detta ämne och är fräcka nog att attackera mig, som faktiskt är insatt när det gäller Nordkorea.
Jag är inte det minsta intresserad av militära angelägenheter, men detta årliga drama går inte att undvika.

Ja men denna övning har ju inget med en invasion av NK att göra. Du kan inte bara påstå massa skit och sedan låtsas att du bevisat något genom att flytta målstolparna som du vill. De flesta har hört talas om övningen men ingen utanför propagandaministeriet i Kimville tror att den handlar om att invadera NK.

För övrigt kom du med en "läser annat än Aftonbladet"; classy! Det är du och foliehattarna som kör med den....
Citera
2013-04-04, 01:48
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
  • Varför tror du att det här provocerar Nordkorea då? Om det är fullständigt oskyldigt...
  • Det råkar vara välkänt i hela Östasien att detta årliga jippo bl.a. innehåller landsstigningscenarior. Men man publicerar knappast övningens fulla innehåll på internet.
Själv visste du inte ens om att övningen förekom, tills jag postade en Wikipedia link åt dig, så du behöver inte utnämna dig till expert bara för att du har läst artikeln. Jag har själv läst om detta i regional pressen i 15 år, så vem tror du har mest insikt?

Nu tänker jag inte sitta och gräva länkar på internet åt dig på språk som du inte kan, men det är rätt välkänt att de övar landstigningsscenarior i de här övningarna och det är just därför Nordkorea blir förbannade.

Det är välkänt att det ligger till så här runt om i Östasien, men i Japan och Sydkorea tycker man att det är positivt med en sådan övning. Därför berättar man att det är det som det handlar om och självklart är Nordkorea medveten om vad övningarna innehåller.

Vad skulle du själv tycka om Ryssland hade en årlig övning precis utanför Sveriges vatten, som tidningarna skrev inkluderade ett landsstigningscenario?

Mmmmm.... Flyttar målstolpar igen ser jag........

Du vrider ju orden på ett helt sjukt sätt; MAN ÖVAR FÖRSVAR MOT LANDSTIGNINGAR. Hela övningens syfte är att försvara SK mot anfall. Att idioterna i NK blir provocerade har ju att göra med att deras egen sovjetskrot-militär inte gillar att få det upptryckt i ansiktet på dem att de inte skulle ha en chans mot de demokratiska styrkorna i Syd, och att de ogillar att good old US of A fortfarande stödjer ett land som de försökt att stjäla redan innan. Det minskar ju ytterligare chansen för deras rostiga tanks, skrattretande gamla flyg och tvångsvärvade slavsoldater.

Och fortfarande gäller: Ge mig en enda oberoende källa som säger att detta handlar om något annat än en defensiv övning. En räcker.
Senast redigerad av bernad_law 2013-04-04 kl. 02:10.
Citera
2013-04-04, 02:05
Medlem
Citat:

Det är välkänt att det ligger till så här runt om i Östasien, men i Japan och Sydkorea tycker man att det är positivt med en sådan övning.

Du verkar gilla att anta en massa saker. Övningen har jag känt till ett bra tag nu. Att du har läst om den i över 15 år spelar verkligen ingen roll, övningar ändras och anpassas till nya omständigheter och teknologi. Det är vad som pågår nu som är relevant. Hade Nordkorea varit provocerat av övningen så hade man påpekat det i sina utspel. Det man har flippat ur på är dom utökade sanktionerna som har införts pga deras kärnvapentest(som även Kina röstade igenom av en anledning). Övningen har som sagt pågått i flera år och ingen invasion har skett under den perioden. Det finns inget som rättfärdigar deras utspel, och att du försvarar dom säger mer om dig än mig.

Att man övar landstigning kan ha att göra med att Sydkorea har en jävla massa öar att försvara. Eller att man kanske har som plan att om Nordkorea invaderar, att landsätta bakom deras framryckande trupper för att flankera eller till och med skära av dom. Precis som man gjorde under Korea kriget om jag inte minns fel(där för din information Nordkorea invaderade). Bara för att man övar landstigning betyder inte det att det har med en invasion att göra.

Det är inte en normal stat Sydkorea och USA har att göra med där borta. Det går inte att säga vad som är legitima hot och inte. Oförutsägbara, och galna är vad Nordkoreas elit är. Övningen är rättfärdigad.

EDIT: Förövrigt så är jag aldrig inne på Aftonbladet så där har du fel igen.
Senast redigerad av Qendrim 2013-04-04 kl. 02:13.
Citera
2013-04-04, 02:30
Bannlyst
Så ni vill egentligen att jag skall sluta delta i tråden så att ni skall kunna fortsätta att vältra er i fördomar och okunskap utan att någon ifrågasätter er eller ger ett annat perspektiv?

Gud förlåte att man skulle få någon annan vinkel än den officiella västsanktionerade, eller hur? Så kan man ju inte ha det, så den som framför något annat måste bli påhoppad av varenda människa som någonsin slagit på Discovery channel eller CNN och därmed anser sig vara en officiell Nordkorea expert.

Jaja. Fortsätt bara. Om en vecka kommer det här vara över i alla fall.

Jag har uppenbarligen misslyckats med mina försök att nå fram med någon som helst information, hjärntvätten och fördomarna sitter för hårt och det är inte värt min tid.
Citera
2013-04-04, 02:37
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
.

I själva verket är jag tämligen övertygad om att både Kina, Ryssland och USA har extremt god insikt i vad som pågår i Nordkorea, exakt vilken kapacitet de har o.s.v. Det vore i det närmaste tjästefel att inte ha infiltrerat landet, och det är förmodligen gjort i ganska omfattande grad. Betänk att inte ens USA kunde hålla sitt Manhattanprojekt hemligt och fritt från spioner under brinnande världskrig och högsta sekretess. Hur ska då Nordkorea kunna göra det från tre stormakter och Sydkorea? .

Jag håller med om det övriga du skrev men här är du antagligen ute och cyklar. Hur hade du tänkt att de ska infiltrera Nordkoreas kärnvapenprogram när bokstavligt talat ingen kommer in i landet? Visst har de nog en del på fötterna från satellitbilder, övervakning av Nordkoreas rörelser/kommunikationer ute i världen och en och annan avhoppare/diplomat som kunnat ge viss information. Men antagligen har de ingen säker uppgift på exakt vilken typ av kärnvapen/hur många de har.

Att Manhattanprojektet läckte som ett såll är inte så konstigt med tanke på att 100 000 forskare från hela världen arbetade med det i ett öppet land, går inte riktigt att jämföra.
Citera
2013-04-04, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Det är hemskt att hoppas på ett krig men om nu man tror att enda chansen för ett enat korea är genom krig så är det väl bättre att det sker idag än om 20, 40, 50 år?

Ett fredligt Korea är viktigare än ett enat Korea. Fred kan skipas genom att självständiga länder kan samarbeta eller genom våld slå samman under en nation.

Ett enat Korea är orealistiskt i min mening. Det bästa vore om länderna hade installerat ett riktigt fredsavtal, samtidgt låta varje sida vara självständiga med relation som andra grannländer tex som Skottland - England, Canada - Usa, Norge - Sverige etc. Sedan bygga sakta ut affärssamarbeten som gynnar båda sidor på samma sätt som flesta grannländer gör, och med tiden kanske de enar sig under samma regering men ser inte direkt någon absolut nödvändighet.

Koreahalvön hade interna strider i många år i olika stater innan det blev enat till ett. Men vad jag har hört så är det inte en ny företeelse att den norra sidan inte var så förtjust i de politiska val som den starkare södra sidan tog. Att det har delat sig igen är i egentligen i ett historiskt långt perspektiv ingen märkvärdighet eftersom det var från början delat.

Den stora frågan är då, varför skriver båda sidorna inte under ett fredsavtal, varför kan de inte komma överens?

Tja, kan det vara så att yttre makter inte vill att de Koreanska länderna ska bli enat, av olika skäl så har Kina, Japan, Ryssland, USA alla åsikter om under vilka villkor länderna skulle bli enade och hur det skulle styras och så vidare. De har alla olika åsikter och Korea är splittrad av dessa åsikter, därmed så föredrar alla desssa yttre makter att de två Koreanerna är och förblir splittrade, istället för att slås ihop till en stark stat som kan utgöra ett hot mot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in