Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Du behöver inte "åka till andra sidan jorden" för att kolla det. Jag ber om en seriös källa. Är det så svårt? Har du ingen så kan du inte skriva att något är felaktigt, i så fall får du skriva att din syn på något är annorlunda. Fact is fact.
Vad är det som är "fact" för dig?
1. Forskare som är enkelt att kolla upp samt vilka böcer de skrivit (via wikipedia även om det går att ändra där, men deras verk kvarstår att läsa)
eller
2. ett gift par som skrivit en bok som kritiserats av ovanstående.
Det jag menar med at åka runt klotet är att det är väldigt lätt att överdriva, ljuga, "glömma" vissa delar av intervjuade personer om man vill nå ett förbestämt mål. Därför finns det utarbetade vetenskapliga metoder med vilka forskare jobbar. Något som kan bestridas för att få andra resultat. En journalist kan skriva vad som helst, ljuga hur mycket som helst osv, vem ska motbevisa honom/henne om hon/han skriver skriver skit om "sveriges" fiende (kommuniststater) i en kapitalistisk tidning?
Sveret är såklart pålästa personer men deras svar kommer upp i vetenskapliga tidskrifeter och vänsterpress, dvs där inte svensson (vars input är styrd av kapitalister) inte kommer åt.
Alltså, för att komma till punkt, att kontrollera en intervju eller upplevelse är jävligt svårt (hitta rätt personer på andra sidan jorden och fråga dem om vad de berättade för journalisten osv...). Att kontrollera histiriska händelser är lättare då de åtminstonde lämnar bra källor som går att kontrollera (vilket forskare som jag förstått det gjort i den mån det går det här fallet , och dömt ut boken som bullshit i många fall då de utesluter, ljuger osv.)