Citat:
Ursprungligen postat av
SecundusSilent
Vad jag tror är irrelevant. Jag baserar mina bedömningar på det avtal som finns och på kinesisk tongivande media som ganska nyligen bekräftat att det militära avtalet mellan DFR Korea och Kina gäller.
Kalla tack!
Jag tittar dagligen pa CCTV och laser deras natupplagor, och jag finner inget uttalande av Kinas ledning som paminner om dina.
Ok det finns ett avtalk mellan Kina och NK. Vad sager avtalet? Var kan jag lasa om det? Nar skrevs det. Det kallas kallkritik.
Jag var sjalv vanster i mina tonar, men jag trodde snart pa alla dess bokstavstrogna som bara kunde citera en bok.
Kinas problem ar inrikes (den okande ekonimiska klyftan). Kina har inga yttre hot. Sa darfor vill Kina till varje pris undvika en flyktingvag av NK till Kina. Den sista dynastin av Kina var Manchu, ett folk fran NordOstra Kina. Under Manchus folket occupation av Kina, var det forbjudet for (han) Kineser att bosatta i NordOstra Kina. Det ar anledningen till att gransen mellan NK och Kina ar lite diffuse.
Nedan star en artikel, och om man har last den forstar man varfor Britterna ville ha Tibet och Ryssland ville fa kontroll over NordOstra Kina och Kina under 1800 talet. Som jag forut Ryssarna grundade Dalian och fortet Port Arthur. Dalian var den urspungliga slutstationen av den transsiberiska jarnvagen.
Kusten utanfor Kina domineras av USAs flotta, och idagslaget och lang tid frammat kan Kina inte gora nagonting.
Det pratas ibland om att Kina och Pakistan ar vanner, men det har Xi JP stoppat.
Sa Kina kommer inte att starta ett krig dom kommer heller inte att anfallas.
Ytterligare en sak for att du skall forsta relationen USA och Kina.
1979 var det krig mellan Vietnam och Kina. Sovjet hade avtal om att hjalpa Vietnam. Sovjet gjorde ingenting. Manga ledare i 3e varlden borjade se ner pa Sovjet.
Senare invaderade Sovjet Afghanistan. Det blev ett fiasco. USA och Kina hade gemensamt mal att fa bort Sovjet fran Afghanistan. Jag tror ex president Bush var USA ambassador under sent 70 eller tidigt 80 tal.
Det finns ingen allians mellan Putin och Kina. Jag blir trott pa alla ryssvanner som sager det. De flesta eller alla av dem har aldrig levt i Kina.
Bra artikel
http://www.businessinsider.com/5-maps-that-explain-chinas-strategy-2016-1/#ethnolinguistic-groups-1