Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
någon skrev i ett tidigare inlägg här i debatten att personkult kan förklaras till viss del genom den asiatiska kulturen. nu hävdar du att denna persondyrkan finns i Tibet där den bara är sund och bra. Men i Nordkorea är den plötsligt dålig.
På samma sätt som Tibet har sin historiska bakgrund till personkult har också Nordkorea det. Tänk bara på det helvete hela korea halvön har varit utsatt för genom tiderna. Klart dom skapar sig egna symboler för deras kamp.
På samma sätt som Tibet har sin historiska bakgrund till personkult har också Nordkorea det. Tänk bara på det helvete hela korea halvön har varit utsatt för genom tiderna. Klart dom skapar sig egna symboler för deras kamp.
Personkulter är väl lika mycket gemensamt bland kommunistiska länder än bland asiatiska länder, den asiatiska kulturen kan såklart göra den starkare men personkulter är väldigt typiskt för kommunistiska länder (Che Guevara, Stalin, Lenin, Tito, Marx, Mao Zedong osv.)
Att sedan personkulten i Nordkorea lett till katastrof för befolkningen betyder ju inte att samma sak kommer att hända i Tibet. Dalai Lama kan gå samma väg som Ghandi eller Mandela vad jag vet, det finns väl mer gemensamt mellan dessa än mellan Dalai Lama och Kim il Sung.
Självklart håller jag med att alla personkulter är osunda, sen så tycker jag att de kan vara förståeliga ifall de funnits i tusentals år och man använder de som symbol i kampen mot imperialistiska krafter. Det finns väl få som tycker att Ghandis personkult i Indien var något negativt?
Det skrämmande med personkulten kring Kim Jung Il är att det inte kommer från gräsrotsnivå utan att det aktivt pågår hjärntvätning i TV, radio och skolor. Det är en ren Orwellskt samhälle, mer ren än någon annan regim i världshistorien enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
på samma sätt var Kim Il sung en ledare för Koreas självständighet under Japans invasion och USAs anfallskrig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kim_Il_Sung
USAs anfallskrig?
USA befriade Korea i och med atombomen som de släppte i Hiroshima. Japan gav upp Korea och amerikanska soldater anlände i södra Korea.
Kim Il Sung slogs under hela kriget tillsammans med Kinesiska kommunister i Kina, han kom till Norra Korea med Sovjetiska soldater 1945 när kriget mot Japan var över.
Ifall det fanns någon personkult kring Kim Il Sung innan kriget tog slut vet jag inte, men i vilket fall så var det inget mot vad som Kim Il Sung själv skapade åt sig själv när kriget var över med hjälp av total kontrol av median. Inte ens hans personkult var lika stor som den som hans värdelösa playboy son skapade åt sig när Kim Il Sung dog.