Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Deras
tolv tusen towed artillery kan lätt lägga över en
halv miljon skott mot Seol
i timmen... utan att dom behöver röra sig en meter.
Do the math.
Visst, dom skulle inte vinna något krig i längden, men dom skulle ta med sig en stor del civila ner i helvetet innan dom föll som nation.
Jag tror du har fel. När man läser om städer som blivit totalt sönderbombade av strategiska bombplan, som då fäller större bomber än artilleriet och har lättare för att totalförstöra större byggnader, så ser man att de civila förlusterna inte är så enorma. Då ska vi även minnas att Seoul har ett försvar som är byggt för att skjuta ned inkommande artilleripjäser och raketer. De kan givetvis inte stoppa alla, men några. Soul har troligen även skyddsrum och ordentliga planer för hur de ska användas. Utöver detta är staden, och husen, i allmänheten ordentliga byggda, vilket hjälper otroligt när man utsätts för bombardemang. Nordkorea påstår visserligen att man har 12 000 artilleripjäser riktade mot Seoul, men jag tvivlar i ärlighetens namn. Kim Jong Ils militär är inte känd för sin oerhörda sanning. Snarare för mycket kraftiga överdrifter eller rena lögner.
Slutligen så har Sydkorea artillerisystem och flygvapen som snabbt kommer att slå mycket hårt mot de fasta artilleriposterna. Det är troligen något man även inövat ordentligt. Artilleriet kommer alltså tystas mycket fort.
Slutligen vill jag lämna en länk till Slaget om Berlin, där Berlin troligen blev ganska ordentligt sönderbombat (ryssarna hade 7.500 stridsflygplan och 41 600 artilleripjäser) och dessutom utsattes för häftiga gatustrider men det resulterade, enligt wikipedia, endast i 22 000 döda civilister.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Berlin
Så, tusentals döda? ja. Tiotusentals döda? Ja, men i de nedre regionerna. Hundratusentals döda? Inte troligt. Miljontals döda? Knappast.