Citat:
Ursprungligen postat av Fille11
någon som har koll på om Nordkorea har någon slags maktdelningsprincip??
De har ett parlament med runt 700 medlemmar och 3-4 partier. Arbetarpartiet dominerar. De har alla normala ministerroller som andra länder har.
Medborgarnas inflytande sker genom att man blir medlem i ett politiskt parti (främst koreanska arbetarpartiet). Sedan arbetar man på att försöka påverka saker och ting inifrån partiet. Valen är nästan uteslutande en process där man bara röstar på de kandidaten som läggs fram av partiet. Själva förändringsprocessen eller eventuell ändring av policies görs inom partiet.
Det har varit mycket politiska ändringar där på senare år. Landet förändras rejält, enligt min åsikt till det bättre.
Partiet är elitistiskt och det ställs höga krav på vem som får bli medlem - skall ha hög personlig moral, regelbundet gå på möten (flera i veckan). Den som begår brott kan bli utesluten. Vissa får inte bli medlemmar för att deras förfäder arbetade i japanska administrationen under Japans ockupation av Korea, något som många människor landet ogillar eftersom hemskt många faller inom den kategorien. 1 tredjedel av befolkningen har pga sin bakgrund nästan ingen chans att gå med i partiet. Att vara med i partiet ökar deras sociala ställning och karriärsprospekt och låter dem vara med och påverka.
Jag har besökt landet några gånger och anser att den bild som presenteras i massmedia är missvisande och vinklad. Det bedrivs en massmediakampanj mot landet. De har en massa missförhållanden som måste lösas, men bilden av fanatiska galningar i ett nationellt koncentrationsläger är fullständigt missvisande. De nordkoreaner jag känner lever ungefär som man levde i östeuropa på 80 talet. Deras största klagomål är att det är mycket elavbrott och vattenavbrott.