2012-02-18, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fille11
någon som har koll på om Nordkorea har någon slags maktdelningsprincip??

De har ett parlament med runt 700 medlemmar och 3-4 partier. Arbetarpartiet dominerar. De har alla normala ministerroller som andra länder har.

Medborgarnas inflytande sker genom att man blir medlem i ett politiskt parti (främst koreanska arbetarpartiet). Sedan arbetar man på att försöka påverka saker och ting inifrån partiet. Valen är nästan uteslutande en process där man bara röstar på de kandidaten som läggs fram av partiet. Själva förändringsprocessen eller eventuell ändring av policies görs inom partiet.
Det har varit mycket politiska ändringar där på senare år. Landet förändras rejält, enligt min åsikt till det bättre.

Partiet är elitistiskt och det ställs höga krav på vem som får bli medlem - skall ha hög personlig moral, regelbundet gå på möten (flera i veckan). Den som begår brott kan bli utesluten. Vissa får inte bli medlemmar för att deras förfäder arbetade i japanska administrationen under Japans ockupation av Korea, något som många människor landet ogillar eftersom hemskt många faller inom den kategorien. 1 tredjedel av befolkningen har pga sin bakgrund nästan ingen chans att gå med i partiet. Att vara med i partiet ökar deras sociala ställning och karriärsprospekt och låter dem vara med och påverka.

Jag har besökt landet några gånger och anser att den bild som presenteras i massmedia är missvisande och vinklad. Det bedrivs en massmediakampanj mot landet. De har en massa missförhållanden som måste lösas, men bilden av fanatiska galningar i ett nationellt koncentrationsläger är fullständigt missvisande. De nordkoreaner jag känner lever ungefär som man levde i östeuropa på 80 talet. Deras största klagomål är att det är mycket elavbrott och vattenavbrott.
Citera
2012-02-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Jag har besökt landet några gånger och anser att den bild som presenteras i massmedia är missvisande och vinklad. Det bedrivs en massmediakampanj mot landet. De har en massa missförhållanden som måste lösas, men bilden av fanatiska galningar i ett nationellt koncentrationsläger är fullständigt missvisande. De nordkoreaner jag känner lever ungefär som man levde i östeuropa på 80 talet. Deras största klagomål är att det är mycket elavbrott och vattenavbrott.

Jag bor i Kina, nara gransen till Nord Korea. Darfor finns det en stor del etniska Koreaner i omradet dar jag bor och fran dem har jag lart mig foljande:
- under det tidiga 70-talet, flyttade manga Kines-Koreaner, till Nord Korea. Nord Korea var vid den tiden mycket rikare an Kina. Och Svenska foretag hade en industri massa i huvudstaden, och det var nagot TV program som hyllade Nord Korea vid den tiden. (det finns P3 dokumentar, som handlar om smugglingen pa den Nord Koreanska ambbassaden vid 70 talet)
- Nord Korea har stora mineral tillganger, och var i tidigare den rikaste delen av Korea.
- En bekants familj har en Koreansk restuarang nara granser, och varje vecka kommer det ett 10-tal flyktingar.
- For 5 ar sedan pagick tamligen oppet en granshandel, pa grasrotniva, mellan Kina och Korea, personer bytte varor med andra personer. For 3 ar sedan blev det svarare att driva denna handel. Dock bor min narmaste Kines Koreanska van, sen ett ar tillbaka i Schweiz, sa det kanske har blivit oppnare igen.
- Pa Kinas stats TV, kunde man se Kim Jung Un, lagga en krans pa sin fars grav den 16e Feb, Kim Jung-Il foddes den 16e Feb 1941. Det fanns en tidigare trad om King Jung Un hade dott i Peking.
Citera
2012-02-25, 09:57
Medlem
Zalmans avatar
Citat:
Nordkorea hotar med heligt krig
SEOUL. Norkorea hotade på lördagen med "heligt krig" mot USA:s och Sydkoreas gemensamma militärmanöver som ska hållas i nästa vecka. Manövern är en "tyst krigsförklaring", heter det i ett uttalande från Nordkoreas försvarskommission.
Källa
*Gäsp* Nu är NK tjuriga och vill ha uppmärksamhet igen. Känns inte som att man tar deras hot på allvar längre. Vad är syftet med hotet? Skramla med vapen och hota med krig om de inte får lite extra ris från world food programme?
Citera
2012-02-25, 10:14
Medlem
gurexs avatar
Källan = sydkorea. Antagligen deras underrättelsetjänst som vanligt..
Känns jävligt dåligt av media att alltid trycka propaganda från bara enda sidan, speciellt när det bevisats massor av gånger art det inte finns någon sanning bakom påståendena.
Citera
2012-02-25, 15:35
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Känns jävligt dåligt av media att alltid trycka propaganda från bara enda sidan, speciellt när det bevisats massor av gånger art det inte finns någon sanning bakom påståendena.
Vilken är den andra sidan då, menar du? Och hur ska vi få information från den? Rent praktiskt alltså.

Det är ju inte bara att stega in i Nordkorea och fråga om man säger så.
Citera
2012-02-25, 15:36
Medlem
Jaha nu ska tydligen lille Kim visa att han vågar han också, antagligen blir det inget mer av det tror jag.
Citera
2012-02-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det stämmer att sådana uttalanden ofta kommer från Nordkorea men också att det finns intressen i Sydkorea som sänder ut propaganda, men vad media missar är de konstanta krigsövningar som Sydkorea och USA tydligen bara måste ha på gränsen till Nordkorea, ytterst onödigt och ytterst provocerande som håller konflikten vid liv.
Citera
2012-02-25, 16:30
Medlem
IgorTks avatar
Nordkorean eller kines?

De verkar ha en egen version utav iphone

http://termite.apcdn.com/full/57705.jpg

Nordkorea behöver byta hemsida http://www.korea-dpr.com/
men de lägger nog pengar på militären istället
Senast redigerad av IgorTk 2012-02-25 kl. 16:34.
Citera
2012-02-25, 22:41
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorTk
Nordkorean eller kines?

De verkar ha en egen version utav iphone

http://termite.apcdn.com/full/57705.jpg
Det där är en kines, det kan man se på hans mössa samt de kinesiska tecknen.
Citera
2012-02-26, 00:22
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Det där är en kines, det kan man se på hans mössa samt de kinesiska tecknen.

visserligen är han kines och det är Kina, men "kinesiska tecken" används väl även i Korea, både Nord och Syd i form av Hanja, hur mycket det nu används vet jag dock inte.
Citera
2012-02-26, 10:52
Medlem
Ruvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
visserligen är han kines och det är Kina, men "kinesiska tecken" används väl även i Korea, både Nord och Syd i form av Hanja, hur mycket det nu används vet jag dock inte.
I Nord är chosongul mer populärt dock då det anses vara lite mer äkta koreanskt.
Citera
2012-02-26, 17:00
Medlem
Någon som kan hjälpa mig att förstå det näst sista stycket i texten:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14432579.ab

Det berusade paret, var de "planterade" för att få det att framstå som om Nordkorea är ett normalt samhälle eller är det så att det finns vissa priviligerade grupper i samhället som kan dricka whiskey öppet så att västerlänningar kan se det?

Orkar inte greja med facebook därför ställer jag frågan på flashback istället för på aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in