Förlåt, jag skulle ha skrivit på svenska. Jag skriver så långsamt på svenska, det är hela saken.
Det här citatet sammanfattar problemet:
Citat:
Ursprungligen postat av Proletären
I en uppsats med namnet ”Analytisk kollaps och det nordkoreanska dilemmat”, publicerad på Nautilusinstitutets hemsida, går akademikerna John Delury och Chung In Moon till storms mot den gängse västerländska bilden av Nordkorea. I sin uppsats varnar de för att de amerikanska beslutsfattarna börjar tro på sin egen propaganda om Nordkorea, vilket kan sluta illa.
(...)
Uppsatsförfattarna skriver att Nordkorea har haft och har ekonomiska svårigheter. ”Men trots detta, så rapporterar utländska besökare i Pyongyang under det senaste året modesta förbättringar i levnadsstandarden och inga tecken på kris eller instabilitet”
De båda akademikerna går sedan igenom de dubiösa källor som den västerländska så kallade nyhetsrapporteringen vilar på när det kommer till Nordkorea. Efter att ha radat upp sex olika radio- och internetbyråer (varav flera mottar pengar från amerikanska staten, som exempelvis Radio Free Asia och NK news) så konstaterar de två akademikerna:
”Men dessa nya ’medie’organisationer är inte bemannade av oberoende yrkesmässiga journalister. Tvärtom, de är propagandaorgan och kampanjorganisationer vilka är avsedda att underminera regimstabiliteten i norr.
Nautilusinstitutet är pro-USA och därför kan man inte räkna denna uppsats som "vänsterpropaganda".
Det är sådan otrolig smutskastning mot Nordkorea att alla proportioner är borta.
Jag har varit där en gång i min barndom och då var saker och ting helt ok där, men jag tror att på den tiden fick de mycket stöd av Sovietunionen.
Jag skulle verkligen rekommendera alla att sluta tro på propaganda och sluta och tro att alla problem i världen angår oss, eller att vi vet vad lösningen är.
PS - ovanstående post (MordSith) är ett bra exempel på en person som gått på all propaganda, knappast känner till någonting om landet och agerar som en "useful idiot" för att sprida vidare falska rykten.