Citat:
Stämmer. Kina söker aktivt konflikt just nu. Man kräver nu områden från 21 länder totalt, bla Vietnam, Philippinerna, Japan, Indien, Brunei, Malaysia, Thailand, Laos, Kazhakstan, Kyrgyzystan m.fl. Viss konflikt sker även med Nordkoera och Ryssland numera. Kina gör anspråk på hela Mount Paektu och Yalu river från NK, och man gör anspråk på stora delar av Sibirien, bl.a. Vladivistok från Ryssland.
Som det är just nu har omvärlden 2 val. Antingen börjar man aktivt konfrontera Kina, eller så kommer Kina bli NK x10 i framtiden. För CCP är liv inte värt ett ruttet lingon. Tänk er Xi gammal, senil och uppgiven med dödslängtan. Detta gör att all uppmärksamhet på NK kommer att avta snart. Och ett bortglömt NK under sanktioner kommer bli desperata. En militär konfrontation kommer troligen vara oundviklig. Frågan är bara vilka konsekvenser det kommer att få, hur stor vidden av det är. Familjeföretaget Kim kommer troligtvis neutraliseras inifrån i det läget av militären.
Som det är just nu har omvärlden 2 val. Antingen börjar man aktivt konfrontera Kina, eller så kommer Kina bli NK x10 i framtiden. För CCP är liv inte värt ett ruttet lingon. Tänk er Xi gammal, senil och uppgiven med dödslängtan. Detta gör att all uppmärksamhet på NK kommer att avta snart. Och ett bortglömt NK under sanktioner kommer bli desperata. En militär konfrontation kommer troligen vara oundviklig. Frågan är bara vilka konsekvenser det kommer att få, hur stor vidden av det är. Familjeföretaget Kim kommer troligtvis neutraliseras inifrån i det läget av militären.
Delar Din analys, till huvudelen.
Det är exakt av ovanstående som den av mig föreslagna totala sjöblockaden borde ha verkställts långt mycket tidigare, den skulle omgående givit svar på många frågor, framförallt hur Kina hade agerat och per automatik syna alliansen mellan Nordkorea och Kina, samt hur Ryssland skulle agera.
Dessutom skulle Kina konfronterats koncist och resolut, redan vid första spadtaget då byggandet av de artificiella öarna och försöken till inmutning av hela regionen inleddes.
Kina hade backat då, är min bestämda uppfattning.
Det gör man förmodligen även nu, men för var dag som går nu, utan att ställa Kina mot väggen, blir uppgiften allt mer problemfylld och svårlöst.
Ju längre man väntar med att Konfrontera Kina, ju större blir konsekvenserna av den väpnade konflikt som jag ser som oundviklig.
I detta fall med Kina, stämmer nog aforismen ”anfall är bästa försvar”, och då menar jag inte nödvändigtvis ett direkt militärt ingripande mot Kina, utan ett starkt alliansbyggande och tydliga upprustningar i en militär koalition med mycket starka signaler till Kina i hela regionen ända från Indien till Vladivostok och de norra Japanska öarna.
Jag är dessutom nyfiken på om Kumabjorn har någon uppdatering på hur den senaste mediebevakningen ser ut i Japan, efter försvarministeriets senaste VITBOK 2020, som kom ut i tisdags.
Jag har anledning att ta seriöst på vissa underrättelseinformationer som hävdar att Japan har konkreta planer på att snabbt starta en egen produktion av en diversifierad arsenal av kärnvapen.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-07-15 kl. 11:32.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-07-15 kl. 11:32.